Springen naar inhoud

koude lucht..huis ect

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 28 april 2005 - 20:15

hoi een vraagje!
hopelijk krijg ik help van jullie!

stel je hebt een huisje en in dat huisje staat de verwarming aan en het is buiten kouder dan in het huis zelf.

waardoor gaat de temperatuur van de lucht in het huis omlaag? door warme wind die naar buiten gaat of door koude wind die naar binnen gaat?

xxjes!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

NASE

NASE

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2005 - 20:25

beiden, want als er maar langs een kant lucht vertrekt kom je met onder- of overdruk te zitten. Wat niet het geval is. Verder zijn er zeker nog andere oorzaken. Ik denk nu aan stralings warmte van de muren, de ruiten...

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 april 2005 - 00:52

En verder daalt de temperatuur ook door conductie en radiatie.

Convectie, warmtewisseling door luchtstroming, is maar een deel van het verhaal.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14720 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 29 april 2005 - 12:39

Verlies van warmte draait vooral om de isolatie. Met andere woorden: hoe goed zijn de gevels geisoleerd? Hoeveel isolatiemateriaal zit er in de spouwmuur, hoe groot is het glasoppervlak en wat voor glas is er gebruikt?

Zie de buitenmuren maar als een koelbox. Ook zonder dat er lucht in of uit gaat zal op den duur de temperatuur gelijk zijn aan die van de omgeving.

In grotere gebouwen wordt wel eens gebruik gemaakt van overdruk om ervoor te zorgen dat er geen koude lucht binnenkomt. Dit principe is heel eenvoudig: wanneer je in iedere ruimte warme lucht inblaast (hoeft maar weinig te zijn) ontstaat er een overdruk in de ruimte. Als er eventueel openingen naar buiten zijn zal hier dus lucht naar buiten stromen. Dat is gunstiger dan wanneer er koude lucht naar binnen stroomt.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 mei 2005 - 21:11

Warmte en koude zijn niet terug te brengen tot warme en koude wind die elkaar kruisen. Je moet je voorstellen dat de warmte van een omgeving de hoeveelheid energie is die een stof 'heeft aangenomen'. Dit kan meer en minder worden zonder iets met de stof te doen, maar ga je bepaalde grenzen over - dan doet het wat met de toestand van de stof (de energie wordt gebruikt voor het verbreken van de bindingen die een stof bij elkaar houden (vast, vloeibaar, gasvormig).

Je moet je voorstellen dat alle deeltjes in een omgeving dezelfde temperatuur willen aannemen - net zoals water dat doet als je warm en koud bij elkaar kiept.
Als de lucht in je huis 20 graden is, zijn de muren dit in principe ook (net als de koffietafel, etc.) zolang ze geen aanleiding hebben om dit niet te zijn. Dit hebben ze wel als het buiten kouder is dan binnen: dan geleiden ze de warmte naar buiten door zelf op te warmen en vervolgens te mengen met de buitenlucht/temperatuur.

Zolang je geen ramen open hebt, is dit de belangrijkste bron van warmteverlies. Kan je dat koude wind noemen? Nee, dat denk ik niet.. het is alleen wel zo dat de muren zeg maar warmte onttrekken aan de binnentemperatuur en dan kan je goed ervaren als koude wind (door bepaalde luchtstromingen in je huis).

..een langer verhaal geworden dan ik wilde, maar ik hoop dat je er wat mee kan.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures