Op naar fysica op 't unief

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 112

Op naar fysica op 't unief

Ik zit nu in m'n laatste jaar middelbaar (6LaWiB) in België -- ASO, dus.

Ik interesseer me erg in Fysica (en ook in Wiskunde, dus misschien ga ik ze proberen te kruisen, maar dat is niet van het grootste belang), maar er zijn nog steeds een paar belangrijke vragen.

Ten eerste, waar ga ik naar de universiteit? Ik woon in Genk (Limburg, dichtbij Hasselt) en het schijnt dat Hasselt het beste is voor Bachelor Fysica, maar toch neig ik naar Leuven. Er zullen meer mensen naartoe gaan die ik ken, je bent meer zelfstandig en... het bevat meer "uitstraling"(?) -- ik zou graag willen studeren in het buitenland, in een Engelssprekend land; de universiteit van Leuven (oftewel Louvain) is niet onbekend over de grenzen heen.

Ik weet ook nog niet precies hoe ik het zou doen. Mijn vader raadt af al meteen naar het buitenland te gaan en toch zeker eerst je Bachelor te halen. Hij zegt zelfs eerst m'n hele opleiding in België te doen en dan misschien in het buitenland gaan studeren... Ik weet niet goed hoe dat in zijn werk zou gaan. Het buitenland is voor mij aanlokkelijk voor meerdere redenen: ik verkies Engels boven Nederlands, goed voor connecties, het wetenschapsgebied is zo onmetelijk veel groter in het Engels. (wat zijn de fysica-universiteiten in Amerika? zijn er subsidies?)

En waar wil ik met Fysica naartoe? Ik interesseer mij ontzettend in de pure kant van Fysica. Helaas is er geen beroep "over Fysica zitten denken"... Mijn vader zei dat de beste afgestudeerden een kans maken om professor te worden en die doen dan ook (grotendeels?) onderzoek. Ik neem aan ook theoretisch onderzoek? Ik ben niet echt geïnteresseerd in de praktische kant. Maar goed, hoe reëel is dat? En is dat de beste optie voor mij? (BTW: kleine bijvraag: hoe belangrijk is kennis van Duits en Frans dan? Ik ben slecht in die talen, maar m'n vader zei dat ze voor professoren van belang zijn...)

Iemand die commentaar op eender wat wilt geven: alle inbreng is welkom! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Op naar fysica op 't unief

Ik kan je informatie verschaffen over twee puntjes, hoeveel deze je helpen zal je zelf moeten uitmaken. Ik ben zelf namelijk nog geen student, maar begin wel 22 september, ook in Leuven, als burgerlijk ingenieur.

Nu, ik zou ook niet voorstellen dat je al meteen je eerste jaar in het buitenland begint. Zelf ken ik drie mensen die dat voor 1 jaar doen (India, Amerika en Engeland), maar dat zijn mensen die het vooral voor de ervaring, de reis doen. Vooral degene in India merkt hoe onprofessioneel en van laag niveau de universiteit daar is, maar amuseert zich daar toch en zal dan wel vanaf volgend jaar hier met zijn tweede bachelor pas zijn studies serieus beginnen nemen. De andere twee zijn niet echt vergelijkbaar met studies die jij zou willen doen. Jij zou het echt voor je opleiding doen, en kiest ook een echte theoretische richting.

Nu, mijn zus volgt wel een vergelijkbaar verhaal met dat van jou, en dus raad ik je het Erasmus (Mundus) verhaal aan. Zo zit mijn zus nu voor een halfjaar in Mexico, en kan ze na haar kerstexamens (nu 3de bachelor), hier gewoon in Leuven de rest van haar jaar volgen. M.a.w., via het Erasmus programma kan je de universiteit kiezen die je wil, halfjaar of jaar, en je hoeft zelfs niet eerst je studies af te ronden en daarna bij te gaan studeren in het buitenland. Je 2de of 3de bachelor (of zelfs master) in het buitenland afleggen, en dan hier weer verdergaan, gaat nu ook door het internationale systeem waardoor veel universiteiten dezelfde opleidingen geven. Een vereiste voor Erasmus is natuurlijk wel dat je goede punten behaalt, want Leuven financieert ook veel van je reis om het voor de student goedkoper te maken.

Het tweede punt waar ik je mee kan helpen zijn de beroepsuitwegen van de fysica-richting. Ik ben daar ook even voor gaan informeren (niet echt, ik nam het boekje gewoon mee :D ), en daar staan die in vermeldt. Ik citeer enkele puntjes:
Zowat de helft van de afgestudeerde fysici kan terecht in het wetenschappelijk onderzoek. Ze doen dit niet alleen om te doctoreren, maar ook om onderzoek te verrichten in nationale en internationale onderzoeksinstellingen en in overheids- en bedrijfslaboratoria.

Daarnaast is ook de nood aan leerkrachten wetenschappen in het onderwijs groot. Omdat je tijdens je bacheloropleiding voor meerdere basiswetenschappen een brede vorming genoot, ben je goed voorbereid om je wetenschappelijke vorming en attitudes mee te geven aan de volgende generatie. Een belangrijke taak!

Maar ook in de industrie vinden fysici hun weg. Door hun sterke analysevaardigheden te combineren met een praktische instelling hebben ze mee aan de wieg van de informaticasector gestaan. Omwille van diezelfde kwaliteiten worden ze bovendien nog steeds gewaardeerd in de commerciële dienstensector, bij de overheid en in internationale organisaties.

In het bedrijfsleven zelf lopen de wegen van natuurkundigen dikwijls samen met die van burgerlijk ingenieurs, informatici en wiskundigen. Een speciaal geval van vormen de fysici die zich bijkomend vormen om specifieke functies in de medische sector uit te oefenen. Ook hier worden steeds meer gevorderde fysische technieken ingezet, zowel therapeutisch als voor diagnotisch onderzoek.
Ik hoop dat je er wat mee bent!

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Op naar fysica op 't unief

Wat de kennis van talen betreft. In België is Frans een must! Engels is sowieso van belang voor elke studie en werk later. Duits kan soms handig zijn voor wetenschappelijke teksten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Op naar fysica op 't unief

Ten eerste, waar ga ik naar de universiteit? Ik woon in Genk (Limburg, dichtbij Hasselt) en het schijnt dat Hasselt het beste is voor Bachelor Fysica, maar toch neig ik naar Leuven. Er zullen meer mensen naartoe gaan die ik ken, je bent meer zelfstandig en... het bevat meer "uitstraling"(?) -- ik zou graag willen studeren in het buitenland, in een Engelssprekend land; de universiteit van Leuven (oftewel Louvain) is niet onbekend over de grenzen heen.
Daarover kan ik als Nederlander geen uitspraken doen.
Ik weet ook nog niet precies hoe ik het zou doen. Mijn vader raadt af al meteen naar het buitenland te gaan en toch zeker eerst je Bachelor te halen. Hij zegt zelfs eerst m'n hele opleiding in België te doen en dan misschien in het buitenland gaan studeren... Ik weet niet goed hoe dat in zijn werk zou gaan. Het buitenland is voor mij aanlokkelijk voor meerdere redenen: ik verkies Engels boven Nederlands, goed voor connecties, het wetenschapsgebied is zo onmetelijk veel groter in het Engels. (wat zijn de fysica-universiteiten in Amerika? zijn er subsidies?)
Het lijkt me niet handig om direct in het buitenland te beginnen, tenzij je heel serieus je hele studie elders wilt volgen (en er wonen). Een goed plan lijkt me om tijdens je bachelor, bijv. in 2e helft van je 2e of 1e helft avn je 3e jaar, een half jaar naar het buitenland te gaan (maar dat is vooral voor de ervaring, niet per se voor het hogere niveau). Ook kun je je bijv. je bachelor in België halen, en je master in het buitenland doen. Dat doet een redelijk aantal mensen; zie de vele buitenlanders op de Master Natuurkunde bij ons. Als je na je master verder gaat in de academische wereld (promoveren...phd) kan dat ook in het buitenland. Er zijn dus nog genoeg mogelijkheden, ik denk dat het fijn is om in je eigen land en taal te beginnen.
Ik interesseer mij ontzettend in de pure kant van Fysica. Helaas is er geen beroep "over Fysica zitten denken"
Jazeker wel:
... Mijn vader zei dat de beste afgestudeerden een kans maken om professor te worden en die doen dan ook (grotendeels?) onderzoek. Ik neem aan ook theoretisch onderzoek?
Jazeker!
Ik ben niet echt geïnteresseerd in de praktische kant. Maar goed, hoe reëel is dat? En is dat de beste optie voor mij?
Er zijn een hele hoop theoretisch natuurkundigen, met als beroep "over fysica nadenken". Natuurlijk is theorie zonder link met de praktijk onmogelijk, maar er zijn nog maar weinig fysici die zowel theoretische als experimentele bijdragen leveren voor zover ik weet. Je werkt dan uiteraard ook samen met experimentele fysici ("om de theorie te toetsen aan de praktijk").

Als bachelor kun je gewoon natuurkunde doen (of burg. ing. met fysica, maar ik ben niet zo thuis in die richtingen als Nederlander), je zult daar een grote portie theorie krijgen. Het zou overigens zomaar kunnen dat je na verloop van tijd meer richting de experimentele kant trekt hoor; wat stellen experimenten op de middelbare school immers voor? Het wordt pas echt leuk als je ook een degelijke theoretische basis hebt.

Na 3 jaar weet je genoeg waar je interesse ligt, en kun je een daarop aansluitende master kiezen; in Utrecht bestaat de master "Theoretical Physics", waar je je dus toespitst op theorie en een grote kans maakt om verder te gaan in de wetenschap. In België worden er vast vergelijkbare Masters aangeboden.
(BTW: kleine bijvraag: hoe belangrijk is kennis van Duits en Frans dan? Ik ben slecht in die talen, maar m'n vader zei dat ze voor professoren van belang zijn...)
Volgens mij niet zo belangrijk: het is tegenwoordig Engels, Engels, en nog eens Engels.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 771

Re: Op naar fysica op 't unief

Ik kan je informatie verschaffen over twee puntjes, hoeveel deze je helpen zal je zelf moeten uitmaken. Ik ben zelf namelijk nog geen student, maar begin wel 22 september, ook in Leuven, als burgerlijk ingenieur.
Een van mijn ex-klasgenootjes doet dat ook dit jaar in Leuven, ik hetzelfde in Brussel.

Maar goed...
Ten eerste, waar ga ik naar de universiteit? Ik woon in Genk (Limburg, dichtbij Hasselt) en het schijnt dat Hasselt het beste is voor Bachelor Fysica, maar toch neig ik naar Leuven. Er zullen meer mensen naartoe gaan die ik ken, je bent meer zelfstandig en... het bevat meer "uitstraling"(?) -- ik zou graag willen studeren in het buitenland, in een Engelssprekend land; de universiteit van Leuven (oftewel Louvain) is niet onbekend over de grenzen heen.
Ik heb echt lang met het dilemma Brussel of Leuven gezeten, maar heb toch voor Brussel gekozen.

Ik denk niet dat je echt rekening moet houden met uitstraling, een fysicus uit Hasselt is niet perse slechter dan een uit Leuven, dat weet elke bedrijfsleider volgens mij ook wel

Misschien moet je maar eens kijken naar kansen om via uitwisselingsprojecten naar het buitenland te gaan, want ik weet niet of Hasselt aan Erasmus dingen etc doet. (moet je maar eens navragen)

Een optie die je misschien nog niet overwogen hebt, maar wie weet heb je er interesse in: Nederland

Limburg is niet zo bijster ver van Nederland, dus kan je toch even kijken daar (zit je meteen in het buitenland he :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Op naar fysica op 't unief

Hoi!

ikzelf heb mijn bachelor in de fysica gedaan aan de UH (Diepenbeek) en ben nu mijn master aan het doen ik Leuven, dus ik kan beide universiteiten vergelijken. Achteraf gezien heb ik totaal geen spijt dat ik niet direct naar Leuven ben gegaan. De eigenlijke reden om naar Hasselt te gaan, was dat ik niet op kot wou, dus er was geen andere keuze voor mij. De begeleiding in Hasselt is veel beter en het trimester-systeem in Hasselt gedurende de eerste 2 jaren is best wel handig. Ook is het experimentele in Hasselt veel beter. De reden hiervoor is dat het aantal studenten lager ligt dan in Leuven. Iedere student had zijn eigen oscilloscoop, functiegenerator en laptop ter beschikking in het labo, terwijl ze in leuven meestal met meerdere studenten 1 oscilloscoop moeten delen.

Op zich moet je het niet doen voor de naam Leuven, omdat die meer prestige zou hebben. Je moet proberen aan te voelen aan welke unief je je het beste zou voelen.

Denk er wel aan dat je in Hasselt alleen de bachelor kan volgen. Voor een master moet je van unief veranderen (wat op zich niet zo'n groot probleem zou mogen zijn), of je moet overschakelen naar Biomedische Wetenschappen (daar is een fysica-gerichte master).

Ivm in het buitenland te gaan studeren. Ik zou aanraden eerst proberen je bachelor tot een goed einde te brengen, daarna kan je nog zien. In Hasselt kan je in het 3e jaar ervoor kiezen om naar de TUE (Technische Universiteit Eindhoven) te gaan. Dan ben je het eerste semester nog in Hasselt, maar het 3e semester (en de master) doe je in Nederland. Over het algemeen zijn die wel meer practische studies.

Je zit zelfs aan professor-worden te denken. Het is idd zo dat de beste studenten kans maken om prof te worden, maar ik zou me er niet te veel illusies over maken. 1,5 maand geleden ben ik voor een experiment op het CERN geweest en heb daar personen ontmoet die enorm goed zijn in hun vakgebied en zelfs zij kunnen nergens een vaste baan vinden en gaan nu als postdoc van de ene unief naar de andere. Je moet al enorm veel geluk hebben als je een leerstoel wordt aangeboden.

Tenslotte wil ik nog even zeggen dat je je niet moet laten leiden door wat vrienden van je gaan doen volgend jaar. Het is jouw leven en jouw keuze en die mag eigenlijk niet beïnvloed worden door wat vrienden van je willen doen.

Als je nog specifieke vragen hebt, ik wil ze altijd proberen te beantwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Op naar fysica op 't unief

Over het algemeen zijn die wel meer practische studies.
Nogal logisch als je naar een Technische Universiteit gaat :D

Er zijn in Nederland 3 TU's: Eindhoven, Delft en Twente. Daar kun je Technische Natuurkunde studeren. Dat is stukken meer gericht op experiment dan wanneer je natuurkunde aan een 'gewone' uni studeert: Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, ...

Zoals ik al zei is in Utrecht de master Theoretical Physics, in Amsterdam heb je Mathematical Physics; die zijn toch echt niet experimenteel te noemen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 112

Re: Op naar fysica op 't unief

Sorry dat ik zo laat reageer!



HosteDenis:


Ja ik had ook al aan Erasmus gedacht. Het lijkt me niet het beste scenario voor mij, maar natuurlijk zou ik het ook moeten overwegen. Erasmus is eerder voor een bepaalde periode van één jaar en ik zou liefst echt, bijvoorbeeld, mijn master voltooien in het buitenland. Bij het Erasmus-programma heb je ook niet echt een keuze zeker? Terwijl ik toch wel gesteld ben op Amerika in specifiek.

En over de beroepsuitwegen: wow, de helft naar onderzoek? Dat klinkt hoopgevend :D Onderrichten lijkt me ook een mogelijkheid, maar liefst enkel in combinatie met onderzoek. De industrie zegt me echter niets, ik hou veel meer van de theoretische grenzen verleggen dan de praktische.

jhnbk:

Frans, ja? Maar ik ben toch niet zo "zot" op België... Als ik zou kunnen, zou ik later graag in het buitenland werken.

Phys:

Eigenlijk zou ik inderdaad "heel serieus je hele studie elders wilt volgen (en er wonen)". Een belangrijke reden dat ik in het buitenland wil studeren (specifiek Amerika/Canada) is om eigenlijk zo veel meer vertrouwd te raken met faciliteiten ginds, want ik denk dat eens ik afgestudeerd ben en dat in België zou zijn, ik hier zou vast zitten, om het cru te zeggen. Maar als ik in het buitenland heb gestudeerd, lijkt het me dat ik veel meer connecties heb en verwoven ben in hun systeem. Ik wil niet vastzitten in het wetenschappelijk grondgebied van de Benelux, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb ook niets tegen experimenten hoor :P Ik besef dat theories moeten getoetst (of geïnspireerd) worden door experimenten. Met de praktische toepassing, die ik schuw, bedoel ik eerder gaan werken in de industrie waar je, om het simpel te zeggen, eerder de formules toepast ipv ontleed, verklaart of zelfs opstelt.

Tommeke14:

Ja, ik zal me eens meer verdiepen in welke universiteit welke (buitenlandse) mogelijkheden verschaft.

Geoffrey:

Oh wow :D hoe toepasselijk :P Ik zou in tegenstelling liever wel op kot gaan, dus daarom lijkt Leuven misschien wel beter in dat opzicht. Maar je zegt dat Hasselt toch wel beter leek voor Fysica (althans de faciliteiten). Zou je in mijn geval Hasselt ook meer de moeite achten? Was het niet raar om na 3 jaar te moeten veranderen? Ik denk dat 3 jaar voor mij juist voldoende is om me gesettled te voelen :D lol

En ik had geen idee dat het zó moeilijk was een professorenzetel te bemachtigen in een universiteit :P

Aan allemaal:

bedankt voor het posten! Zeer geapprecieerd :P

Berichten: 4.246

Re: Op naar fysica op 't unief

Je bent bijna tegen het maximum aantal smiley's aangelopen! :D
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Op naar fysica op 't unief

carbon schreef:jhnbk:

Frans, ja? Maar ik ben toch niet zo "zot" op België... Als ik zou kunnen, zou ik later graag in het buitenland werken.
Dan heb je het denk ik niet zo hard nodig, maar het blijft zeker een meerwaarde als je je plan kan trekken. Ikzelf spreek bijna vloeiend Frans en komt mij zelfs als student al van pas.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer