sulfiet in wijn

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

sulfiet in wijn

Hoe kan je met behulp van een titratie sulfiet in wijn bepalen? Ik dacht hierbij aan jodometrie maar heeft er iemand een recept?

Re: sulfiet in wijn

Er mag maar weinig sulfiet in wijn zitten en dat moet worden gecontroleerd

met een oxydimetrische titratie waarvan je het titratievoorschrift in een boek moet opzoeken. Er zijn twee mogelijkheden: jodometrisch en met kalium-

permanganaat.

Sulfiet zit erbij om de wijn reducerend te houden om zo de oxydatie van alcohol tot azijzuur te verhinderen. Want dan is de hele smaak bedorven.

Op glycol moet eigenlijk ook gecontroleerd worden. Want ook dat heeft een reducerende werking. Maar daarvan mag er niets in wijn zitten want glycol is heel slecht voor de gezondheid. H. Zeilmaker

Re: sulfiet in wijn

Ik vraag me af of een titratie met permanganaat wel kan. Kaliumpermanganaat in zuur milieu is toch een tamelijk sterke oxidator. Ik denk dat niet alleen sulfiet geoxideerd wordt tot sulfaat maar dat ook de alkohol in de wijn zal worden geoxideerd.

jodometrie moet wel lukken:

reactie: SO2 + I2 geeft H2SO4 en HI

met zetmeel als indicator: kleuromslag van blauw naar kleurloos?

Re: sulfiet in wijn

Anonymous schreef:Er mag maar weinig sulfiet in wijn zitten en dat moet worden gecontroleerd

met een oxydimetrische titratie waarvan je het titratievoorschrift in een boek moet opzoeken. Er zijn twee mogelijkheden: jodometrisch en met kalium-

permanganaat.

Sulfiet zit erbij om de wijn reducerend te houden om zo de oxydatie van alcohol tot azijzuur te verhinderen. Want dan is de hele smaak bedorven.

Op glycol moet eigenlijk ook gecontroleerd worden. Want ook dat heeft  een reducerende werking. Maar daarvan mag er niets in wijn zitten want glycol is heel slecht voor de gezondheid.                    H. Zeilmaker
Beste,

Op sommige flessen wijn staat er achteraan op het etiket dat er sporen van sulfiet kunnen voorkomen in de wijn. Is dit schadelijke voor onze gezondheid? Indien wel, is dit wel legaal? En waar doet men dat?

Alvast bedankt voor uw uitleg!

Met vriendelijke groeten

Re: sulfiet in wijn

Anonymous schreef:
Anonymous schreef:Er mag maar weinig sulfiet in wijn zitten en dat moet worden gecontroleerd

met een oxydimetrische titratie waarvan je het titratievoorschrift in een boek moet opzoeken. Er zijn twee mogelijkheden: jodometrisch en met kalium-

permanganaat.

Sulfiet zit erbij om de wijn reducerend te houden om zo de oxydatie van alcohol tot azijzuur te verhinderen. Want dan is de hele smaak bedorven.

Op glycol moet eigenlijk ook gecontroleerd worden. Want ook dat heeft  een reducerende werking. Maar daarvan mag er niets in wijn zitten want glycol is heel slecht voor de gezondheid.                    H. Zeilmaker
Beste,

Op sommige flessen wijn staat er achteraan op het etiket dat er sporen van sulfiet kunnen voorkomen in de wijn. Is dit schadelijke voor onze gezondheid? Indien wel, is dit wel legaal? En waar doet men dat?

Alvast bedankt voor uw uitleg!

Met vriendelijke groeten
Mijn excuses, heb een typfoutje gedaan. In mijn vorig berichtje stond er "En waar doet men dat?". Dit moet zijn: "En waarom doet men dat?"

Dank u om mij te antwoorden op volgend email-adres:

XXXXXXXXXXXX

Edit moderator (Elmo): Volgens de regels van het wetenschapsforum is het plaatsen van e-mail adressen niet toegestaan. Als je op de hoogte gehouden wil worden van een onderwerp, dan kan je je registreren en er een abonnoment op nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: sulfiet in wijn

Sulfiet is een in de EU het toegelaten conserveermiddel voor wijn. Dit kan toegevoegd zijn in de vorm van een sulfiet, bijvoorbeeld natriumsulfiet, of door gebruik te maken van zwaveldioxide, dat met het water uit de wijn zwaveligzuur vormt.

Uiteraard zijn er wel eisen aan de maximale dosering en residuen van sulfiet in wijn.

Ik meen dat andere conserveermiddelen in wijn niet toegestaan zijn. Op zich jammer, want andere conserveermiddelen als kaliumsorbaat en natriumbenzoaat werken waarschijnlijk beter en hebben minder bijwerkingen dan sulfiet.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 704

Re: sulfiet in wijn

check het eindexamen vwo sk1 2002-I vraag 6 voor een bepaling voor het sulfietgehalte in witte wijn :shock:

Re: sulfiet in wijn

eindexamen vwo sk1 2002-I vraag 6? waar kan ik dat vinden ?(ik woon namalijk in Belgie)

Leen

Berichten: 704

Re: sulfiet in wijn

Anonymous schreef:eindexamen vwo sk1 2002-I vraag 6? waar kan ik dat vinden ?(ik woon namalijk in Belgie)

Leen


havovwo.nl

Reageer