[fysica] deeltjes versnellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[fysica] deeltjes versnellen

Hallo

Op school heb ik gekozen voor een werkstuk over de deeltjesversneller, maar nu zou het leuk zijn moest ik het echt kunnen aantonen, hoe die deeltjes worden versneld. Dus met een experiment. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om zelf een soort van deeltjesversneller te bouwen.

Maar daar zijn er enkele problemen bij:

-Waar vindt ik een elektronenbron? Of kan ik deze zelf meken

-De versneller zelf hoe lang moet die zijn en hoe kan ik deze het beste maken?

Ik weet wel hoe de deeltjesversneller ongeveer werkt, maar ik weet niet hoe ik er aan zou kunnen beginnen bij het bouwen, ik weet ook dat de deeltjes straling zou kunnen uitzenden: Kun je je hier tegen beschermen?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [fysica] deeltjes versnellen

To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 8

Re: [fysica] deeltjes versnellen

Bedankt voor de tip

Maar ik vraag me nog steeds af of ik een soort van deeltjesversneller zelf kan bouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [fysica] deeltjes versnellen

Het zelf bouwen vereist het gebruik van hoge spanningen (10,000 volt is niet ongewoon) en vereist vrij veel kennis omtrent magneetvelden, elektriciteit en electonica. Gezien jouw beperkte ervaring is het sterk af te raden om dat dus zelf te gaan bouwen.

Probeer eerst eens te bedenken wat je precies wilt laten zien.

Bijvoorbeeld, je kunt het concept van een deeltjesversneller laten zien door een klein kogeltje te laten versnellen in bijvoorbeeld een rail-gun. Die zijn vrij eenvoudig en veilig zelf te maken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 389

Re: [fysica] deeltjes versnellen

Als niet geleerde particulier is het onmogelijk om een deeltjesversneller te bouwen. Mocht je er één bouwen, dan zou je niet eens iets kunnen vaststellen, en mocht je toch iets vaststellen, zou je niet eens weten wat je vaststelt. De fysica die men daar toepast is zelfs voor de iet of wat wetenschapper latijn, tenzij je expliciet met zulke zaken bezig bent.

Als je dus over een deeltjesversneller iets wilt maken, is het inderdaad best een soort macromodel te maken, inderdaad bijvoorbeeld met botsende knikkers of kogeltjes, en dan in vertraging, om een poging te doen om de processen te verduidelijken.

De principes van cyclotron als initiële start van de versnelling (met 2 D-schijven waarin de ladingen een spiraalbeweging uitvoeren) en synchotron (de eigenlijke cirkelpijp waarin dan de topsnelheden worden opgevoerd), kunt ge dan wel meer verduidelijken met een namaakding met regenpijpen en een knikkerbaan.

Berichten: 8

Re: [fysica] deeltjes versnellen

in de fysica lessen houden we ons voornamelijk met zo een dingen bezig, en mijn leerkracht weet er ook veel van dus ik kan altijd hulp aan hem vragen. Maar hoe ik er aan moet beginnen kan ik natuurlijk niet aan hem vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [fysica] deeltjes versnellen

Nou wat je nodig hebt zijn hoge spanningen en een vacuum. Ouderwetse televisies zijn eigenlijk deeltjesversnellers, dus je zou allicht eens een tv neer kunnen zetten en er sterke magneten boven kunnen houden om te laten zien hoe elektronen afgebogen worden. Je kan natuurlijk wel aan je docent vragen om hulp bij het bouwen, omdat je erachter bent gekomen dat vacuum en hoge spanningen (Bart zei het al en tv's kunnen ook 30 kV in zich hebben) noodzakelijk zijn. Is moeilijk en gevaarlijk, maar als hij je kan begeleiden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 8

Re: [fysica] deeltjes versnellen

Maar een televisie toestel openbreken dat is toch heel gevaarlijk?

Of is het nog gevaarlijker om zelf een elektronen kanon te bouwen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] deeltjes versnellen

DeeltjesversnellerII schreef:Maar een televisie toestel openbreken dat is toch heel gevaarlijk?

Of is het nog gevaarlijker om zelf een elektronen kanon te bouwen?
Je antwoord staat er al boven:
................ vacuum en hoge spanningen (Bart zei het al en tv's kunnen ook 30 kV in zich hebben) noodzakelijk zijn. Is moeilijk en gevaarlijk, maar als hij je kan begeleiden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 389

Re: [fysica] deeltjes versnellen

Misschien kan je eens experimenteren met een osciloscoop als je school er over zo eentje bezit. Dit is een toestel volgens het principe van een televisietoestel, dat deeltjes afschiet op een fluorscherm. In normale omstandigheden schiet dit deeltje rechtdoor, maar als je spanningen gaat aanleggen op de contactpunten buigt de electronenstip af. Hier kan je ook verschillende types spanningen op proberen aanleggen om zo figuurtjes en dergelijke te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [fysica] deeltjes versnellen

Ik denk dat ik een hoop kan samenvatten. Er zijn genoeg plekken op internet waar je waarschijnlijk alle directe hulp had gekregen, maar dat doen we hier niet, omdat mensen die gaan experimenteren met dit soort dingen zichzelf kunnen verwonden (weg springende glassplinters in je ogen, denk aan het vacuum) of zelfs erger (electrocutie door 30 kV). Het is dus niet dat men je niet wil helpen, maar we zijn hier een forum wat besloten heeft, anderen niet te helpen zichzelf te verwonden. Ga nu eerst eens met je docent overleggen, en vragen of hij je kan helpen met deze moeilijke dingen. Als je dan nog specifieke vragen hebt, dan kunnen we je altijd nog helpen.

Wat je wilt laten zien is iets met versnelde deeltjes, dat kan je dus met een TV of zoals Kalkoen heel slim had bedacht nog beter met een osciloscoop. De allereerste tv's hadden meer weg van osciloscopen dan met met de huidige tv's. Je kan daarmee laten zien dat elektronen versnelt worden door een electrisch veld en gestuurd kunnen worden door een magnetisch veld.

Als je daar zelf mee gaat knutselen krijg je gegarandeerd ellende. Vraag dus eerst aan je docent wat je allemaal mag en waar hij je mee kan helpen. Als jij naar hem toe stapt met het idee dat je graag elektronen zou willen versnellen, maar weet dat je daar hoge spanningen en lage drukken voor nodig hebt en dat dat gevaarlijk is, dan weet hij dat je er over hebt nagedacht en dan wil hij je vast wel helpen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer