Bossen nemen eeuwenlang koolstof op

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Bossen nemen eeuwenlang koolstof op

Het gangbare idee dat bossen van 150 jaar en ouder geen koolstof meer opnemen, klopt niet. Bossen nemen eeuwenlang koolstof op, en daarom zouden oude bossen het best niet meer uitgesloten worden bij de berekening van regionale CO2-balansen, wat nu wel gebeurt, bijv. bij het Kyotoprotocol. De oudste bossen nemen jaarlijks 0,8 à 1,8 gigaton koolstof op uit de atmosfeer.


Lees meer ... Universiteit Antwerpen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Bossen nemen eeuwenlang koolstof op

Wat ik mij hierbij afvraag: de conclusie is gebaseerd op recente metingen. Het CO2-gehalte is de laatste decennia fors opgelopen, van 315 ppm in 1960 naar 365 ppm in 2000 (Mauna Loa in Hawaii).


Het is algemeen bekend dat gewassen meer CO2 opnemen indien er meer beschikbaar is. De glastuinbouw maakt daar gretig gebruik van.


Je kunt dit een beetje vergelijken met een chemisch evenwicht. Voeg aan een van de zijden van de reactievergelijking een beetje extra van één reactant toe, en de reactie verloopt weer een beetje van die zijde van de reactievergelijking weg. Ik vraag me dan ook af of deze metingen enkele tientallen jaren geleden dezelfde bevindingen zouden hebben opgeleverd. M.a.w. , is de nu gevonden opname door oude bossen niet voor een groot deel te verklaren door het oplopende CO2-gehalte in de atmosfeer?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Bossen nemen eeuwenlang koolstof op

Hoe dan ook, bossen nemen alleen CO2 op zolang ze meer biomassa vormen dan verloren gaat door rotting van bladeren en dode of omgevallen bomen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer