Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

Het bios boot en plaats hierbij de eerste 512mb code in het geheugen vanaf adres 0x7C00

Waarom plaats men die code vanaf dit beginadres? Waarschijnlijk is het gewoon een afspraak maar wat staat er dan in de registers 0 tot 0x7C00?

En zijn deze registers ook bereikbaar door code bvb in de bootloader? Groeten.

Berichten: 7.068

Re: Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

heb je hier iets aan?

Berichten: 2.589

Re: Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

Bedankt.

Berichten: 2.589

Re: Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

Men schrijft 0x... kan men iemand formuleren hoe die voorstellingswijze ineen steekt? ik dacht eerder dat het getal voor de x aangaf welke subdeel je werkte, nu verteld mij iemand dat, dat gewoon aangeeft dat je met een hexadecimaal getal werkt kan er ook een getal dus 16x staan? (dus 2 cijfers verschillend van nul) Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

0x slaat idd op het feit dat het om hexadecimale notatie gaat (een geheugenadres van 32 bit ergens neerschreven is namelijk niet zo erg makkelijk :D ). Ik weet niet echt wat je bedoelt met die 16x.

Berichten: 1

Re: Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

Het 0x betekend inderdaad dat het hexadecimaal is (betekent letterlijk 16-tallig) http://nl.wikipedia.org/wiki/Hexadecimaal

In je calculator van windows kun je deze waarden gemakkelijk omzetten naar decimaal

0x7C00 = 31744

Dat je systeem bij dit adres begint zal waarschijnlijk betekenen dat de overige register adressen andere informatie bevatten.

Welke dit precies is weet ik ook niet.

Berichten: 2.589

Re: Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

ik dacht dat je ysx kon hebben met y en s een hexadecimaal getal(vandaar 16 y=1 s=6). Niet dus. Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

ik dacht dat je ysx kon hebben met y en s een hexadecimaal getal(vandaar 16 y=1 s=6). Niet dus. Bedankt.


Kan inderdaad niet. Maar er bestaan wel nog zulke 'codes'. Eentje die ik me zo direct kan herinneren: 0b1011. 0b geeft aan dat het om het binaire getal 1011 gaat.

Berichten: 2.589

Re: Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Waarom begin adres 0x7c00 tijdens bootproces?

De bios staat niet aan het begin omdat de bios maar soms nodig is.

Wat continue aangesproken wordt staat ook vooraan in het geheugen.

Dit komt omdat vroeger de bus eerst 8 c.q. 16 bits was en dan werd de bios in het 2e gedeelte geplaatst.

Dan had men voor de lage geheugenlocaties een snellere aanspraak van deze data.

De videoprocessor kon hierdoor zeg 2 keer sneller werken.

Ook had men in de oude tijd geheugens die alleen snel waren bij de eerste 16000 ofzo en daarna langzamer waren, ze gaven dan een wait af aan de processor die dan gewoon even wachtte.

De magneetringen gingen niet zo snel al de flipflops....(lachen)
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer