[wiskunde]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 114

[wiskunde]

Ik heb de volgende vraag in excel gezet maar weet niet zo goed waar te beginnen.

In een bierbrouwerij is een ingenieus pompsysteem in gebruik. Twee parallel pompen met ieder een capaciteit van 100 l per uur pompen gerstenvat in een vat van 1000 l. Een derde in serie geschakelde pomp pompt het kostbare spul weer door de brouwerij in. De capaciteit van deze pomp is 200 l per uur. Met alle drie de pompen in bedrijf is er een evenwichtssituatie. Valt pomp B uit en het buffervat is leeg dan kunnen de pompen nog 5 uur werken voordat het gehele systeem in storing valt. Is het vat volledig gevuld dan valt het systeem direct in storing. De storingskans van elke pomp is 0,01. De vraag is nu hoe vol moet het buffervat gevuld zijn (Leeg, 250l, 500l, 750l dan wel vol 1000 l) opdat het systeem bij enig falen van welke pomp dan ook of in combinatie het langst blijft werken en onderbouw het antwoord

Tip : gebruik een spreadsheet als simulatie model.

Ik weet dat het op te lossen is met diff opstellen maar mijn wiskunde is niet voldoende om het op die manier op te lossen dus wil ik met behulp van een spreadsheet deze som maken.

Reageer