Vragen betreft leidingnet koel-installatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Vragen betreft leidingnet koel-installatie

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik mijn vraag in de juiste onderwerp plaats.

Onderwerp: leidingnet koelinstallatie

Het leidingnet bestaat uit een luchtkanaal met een zestal aftakkingen.

De aftakkingen zijn voorzien van een vlinderklep.

Na de laatste aftakking loopt het hoofdkanaal nog een stuk door en is aan het einde gesloten.

Op drie van de zes aansluitingen (A1 t/m A6, willekeurig) is een volumestroom van 0,234 [m³/s] en een druk van 27,6 [kPa] benodigd.

Schets:

...................A1...A2...A3...A4...A5...A6

Toevoer_____L___L___L___L___L___L_____eind

(Punten staan er alleen om aftakkingen te nummeren)

Vragen:

1. Voorbeeld: Afname bij A1, A2 en A6

Hoe de volumestroom beperken/verdelen tot benodigde hoeveelheid?

(Zodat niet alle lucht bij A1 en/of A2 "verloren" gaat en er te weinig voor A2/A6 overblijft.)

2. Voorbeeld: Afname bij A1, A2 en A6

Hoe de druk beperken/verdelen tot benodigde druk?

(Zodat niet alle druk bij A1 en A2 "verloren" gaat en er te weinig voor A2/A6 overblijft.)

Dit waren de vragen. Hopelijk is er iemand die ervaring heeft met een dergelijk probleem.

Groeten Twan

Berichten: 311

Re: Vragen betreft leidingnet koel-installatie

Hm...de vlinderkleppen van A1 tot en met A5 lichtjes sluiten? A1 het meest en A5 het minst...

Zo zal de druk behouden blijven en het debiet gespaard tot en met de 6de vertakking..

De reden dat vertakking A normaal gezien het meeste debiet zou krijgen, is dat de lucht de minste weerstand kiest. Sluit klep A zodanig dat de extra weerstand (door de klep) gelijk is aan de weerstand die de lucht nog zou te verduren krijgen indien deze de weg door het hoofdkanaal zou kiezen...

In de practijk...

Om te weten hoeveel hoekgraden je de vlinderklep moet dichtdraaien...heb je de doorlaatkarakteristiek van de klep nodig. En wrijving, wervelingen... Redelijk omslachtig. Dus...kun je de optimale stand niet empirisch vastleggen? Een beetje bijregelen zodat alle luchtstromen zo wat gelijk zijn? Eén ding is zeker: klep A1 moet meest gesloten zijn...enz..waarschijnlijk subtiele verschillen..

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vragen betreft leidingnet koel-installatie

Dit vraagstuk is met de geringe hoeveelheid beschikbare informatie niet te beantwoorden.

Het is zo niet te zeggen of A1 het meest gesloten moet worden, dat hangt af van de weerstanden van de diverse gebruiker A1 t/m A6 en van de layout van de leiding waar de zes stromen van gebruikers A1 t/m A6 weer samengevoegd worden.

Maar het uit proberen te rekenen lijkt me heilloos, daarvoor zijn dit soort berekeningen niet nauwkeurig genoeg.

Dus gewoon empirisch bepalen zoals Victor voorstelt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Vragen betreft leidingnet koel-installatie

@ Victor > Bedankt voor de reactie!



v.w.b. het antwoord, heb ik helaas weinig aan.

Ik schreef: op drie van de zes aansluitingen…….

en: afname bij A1, A2 en A6

Ter verduidelijking:

De vlinderkleppen A3, A4 en A5 zijn volledig gesloten.

Bij A1, A2 en A6 is een debiet van 0,234 [m³/s] en een statische druk van 27,6 [kPa] benodigd.

De vlinderkleppen A1, A2 en A6 lichtjes sluiten was eveneens mijn idee.

Wat betreft het debiet is dit een goede oplossing (niet eenvoudig).

Gaat dit ook op voor de druk?

@ Fred F > Ook bedankt voor de reactie!

v.w.b. de geringe informatie, valt mee

Weerstanden van de diverse gebruikers is identiek net als de behoefte.

De hoofdleiding is 1 diameter en de aftakkingen zijn identiek.

@ beide > Empirisch bepalen is niet mogelijk.

De luchttoevoer (luchtbehandeling incl. ventilator) dient te worden ontworpen.

Wellicht kan ik het beste contact opnemen met een leverancier van luchtvoorzieningsystemen.

Eventuele suggesties zijn nog steeds welkom!

Groeten Twan.

Reageer