[natuurkunde] Statica-probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] Statica-probleem

Hoi

Voor statica hebben we de opdracht gekregen om deze oefening te maken. (de oplossingen staan er, maar hoe we er toe moeten komen is voor ons een mysterie!

Afbeelding

Afbeelding

We ( kameraad en ik ) hebben al ettelijke pogingen gedaan om de oefening opgelost te krijgen maar het is ons nog steeds niet gelukt...

Het lichaam is in evenwicht / equilibrium dus zijn we gewoon telkens weer begonnen met de som te maken van alle krachten in x- y- en z-richting en gelijk te stellen aan nul. Moment in A, in B = 0 enzovoort enzovoort! Maar we zijn nog nooit tot de juiste oplossing gekomen! Aangezien we al 10tallen kladpapieren verspild hebben heeft het ook geen zin om die allemaal hier te posten. Ziet er iemand heel direct de oplossing tot de oefening?

Alvast Bedankt!

mvg

Maarten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] Statica-probleem

Reken eerst alle krachtvectoren eens uit naar een cartesische vorm. Achteraf kan je dan de evenwichtsvergelijkingen opstellen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] Statica-probleem

Onder voorbehoud de momentsommen in x,y, en z leveren op:

30*2 +10*Ay = 0

0*2 = Az*6

30*(6+2) = Ax *2

Maar je kan toch altijd langs Paraschiv langslopen?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] Statica-probleem

dirkwb schreef:Onder voorbehoud de moment in x,y, en z leveren op:

30*2 +10*Ay = 0

0*2 = Az*6

30*(6+2) = Ax *2
Hoe kom je hieraan?

groetjes

Maarten

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] Statica-probleem

FireFox123 schreef:Hoe kom je hieraan?

groetjes

Maarten
Simpelweg de momentsommen in x,y en z richting uitvoeren (is vorig jaar in college en in de toetsen aan bod geweest). Ik weet niet in welk hoofdstuk dit in Hibbeler aan bod komt, maar je moet het maar even opzoeken. Het gaat hier om het principe van krachtenevenwicht in 3D.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] Statica-probleem

Volgens mij komt die oefening zelfs gewoon uit Hibbler, dan kan je gewoon het juiste hoofdstuk opzoeken.

Wie of wat is Paraschiv ?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] Statica-probleem

Som momenten in punt B nemen,dan houdt je volgens mij alleen in A een verticale benedenwaartse kracht over van 10 Kn,

de optredende trekkrachten in de stangen stomweg ontleden in x,y, en z en bij elkaar optellen (pos.en neg. waarden),de rest kun je verder aan kluiven! :D

Reageer