Transformator in verzadiging

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 19

Transformator in verzadiging

Mede forumgebruikers,

ik heb voor mijn huiswerk een omschrijving moeten geven van het begrip "verzadiging in een transformator" :

Doordat we een spanning op de primaire spoel van een transformator zetten zal er een magnetisch vel H opgewekt worden. Doordat het ijzer van de kern zich in de magnetisch veld bevindt zullen de dipooltjes (Weissgebiedjes) van dit ijzer zich gaan richten en wel in de richting van het magnetisch veld. Door dit effect zal de kern zelf ook magnetisch worden en bijdragen aan een versterking van de magnetische inductie. Wanneer alle dipooltjes in de ijzeren kern niet verder gericht meer kunnen worden spreken we van verzadiging.

Klopt dit wat ik hier schrijf, of is het gewoon onzin?

Duidelijkere uitleg als bovenstaand is altijd welkom, wat gebeurt er nu precies bij verzadiging?

Gr

Denistuff

Berichten: 311

Re: Transformator in verzadiging

Volgens mij is jouw antwoord volledig. (Je hoeft nix te vertellen over de hysteresislus?)

Ter illustratie....'n didactische voorstelling van verzadiging:

Opstelling: vastgelijmde draaibare magneetjes op een overhead-projector.

Afbeelding

Nu gaan ze er met een staafmagneet over, in deze video.

Bij verzadiging zijn alle Weissgebiedjes gelijk georiënteerd zodat het materiaal het maximum aantal veldlijnen geleidt.

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 19

Re: Transformator in verzadiging

Bedankt voor je antwoordt!! We kunnen dus eigenlijk stellen dat zodra de transformator in verzadiging geraakt de magnetische inductie of fluxdichtheid (B) dus niet meer verder zal stijgen ook al maken we het magnetisch veld (H)alsmaar groter. (Hystiresis lus) Maar wat gebeurt er als we de veldsterkte (H) alsmaar opvoeren? De stroom zal dan toch ontoelaatbaar groot worden? O wacht even, volgens mij gaat er dan iets smelten?

gr

Denistuff

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Transformator in verzadiging

Een trafo wordt overwegend voor wisselspanning gebruikt.De magnetische ijzerdipooltjes staan met de frequentie vd wisselstroom te dansen.

Tot verzadiging (alle dipolen gelijkgericht in één richting) komt het dan niet, behalve bij zeer lage frequentie.

Wel kun je één spoel geïsoleerd om een ijzerkern wikkelen. Als er gelijkstroom gaat lopen treedt na korte tijd verzadiging op wat je ervaart als een geïnduceerde magneet. Bij staal duurt het iets langer maar dan krijg je wel een permanente magneet.

Thermische trillingen verpesten de ideale toestand altijd iets. Dat wordt beschreven door de Langevin-functie.

Reageer