Explosie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

Explosie

Wij engineeren momenteel een concept om m.b.v. een explosie (kruit) lading stalen pijpen te snijden. De explosiedruk drijft een soort beitel aan, die een plakje van een buis snijdt. Het doel is dan een aftakking te krijgen van een buizensysteem.



Het lijkt er sterk op dat in sommige gevallen er wel genoeg energie in de kruitlading zit, maar dat de beitel toch ergens blijft steken (onvolledige snijding) Dat zou er op kunnen wijzen dat er te weinig druk op wordt gebouwd bij de explosie om de bijtel verder te drukken.



Wat wij ons met name afvragen is wat er zou gebeuren wanneer een kruidlading zich in een groot, zeer sterk omhulsel bevond. Zodanig sterk dat barsten onder de druk niet kan. Is het denkbaar dat dan de reactie wellicht stopt door de waarschijnlijk zeer hoge druk/temperatuur? Dat dus niet alle kruit reageert, omgezet wordt in gas? Of zal het altijd wel volledig reageren, en ontstaan er "gewoon" gassen onder zeer hoge druk.



Als u hier een simpel antwoord op zou kunnen geven zou ik dat zeer op prijs stellen.

Misschien kunt u mij anders doorverwijzen naar iemand die hier meer vanaf weet.



Hartelijk bedankt alvast,



--------------------------------------------------------------------------------

Stijn Leenders ([email protected])

Project Engineer - BeNeLux Office

Femto Engineering - Siemens Solution Partner

www.femto.eu



BeNeLux Office

Femto Engineering B.V.

Molslaan 111

2611 RK Delft

The Netherlands

T +31 (0)15 2850 580

F +31 (0)15 2850 581

--------------------------------------------------------------------------------

German Office

Femto Engineering GmbH

Am Wallgraben 99

70565 Stuttgart

Germany

T +49 (0)711 2525 285

F +49 (0)711 2525 286

--------------------------------------------------------------------------------

Berichten: 311

Re: Explosie

Is het denkbaar dat dan de reactie wellicht stopt door de waarschijnlijk zeer hoge druk/temperatuur?
Omdat dit een sterk aflopende reactie is, zal de druk en temperatuur de reactie volgens mij niet stoppen. Is het mogelijk te checken of er nadien nog ongereageerd kruid aanwezig is? Is er genoeg zuurstof in de plunjer aanwezig, zodat de reactie niet plots stopt? Als je ons vertelt welk kruid je gebruikt...berekenen we graag het nodige volume lucht..

Als de beitel vastzit, heb je dan nog druk over? Zoja, misschien kun je...de beitel een grotere aanloop laten nemen en/of de beitel zwaarder maken, zodat deze genoeg impuls kan opbouwen. Want voor het snijden van de buis heb je een grote impulsverandering nodig....die je op voorhand opgebouwd hebt in de beitel. Het drukken van het gas op het moment zelf zal te weinig effect hebben...denk'k zo...

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 474

Re: Explosie

Is er genoeg zuurstof in de plunjer aanwezig, zodat de reactie niet plots stopt? Als je ons vertelt welk kruid je gebruikt...berekenen we graag het nodige volume lucht..
Als je goed kruit hebt levert dit zelf zijn zuurstof en ik ga er vanuit dat er goed kruit gebruikt word. In de kamer die niet kan scheuren of uitzetten zal de temperatuur enorm toenemen en de druk evenzo. Dat het kruit niet geheel ontbrand, is zeer onwaarschijnlijk aangezien het zelf zijn zuurstof levert (nogmaals ik ga ervanuit dat er een zeer juist uitgebalanceert kruit wordt gebruik).

Is het een idee om springstof te gaan gebruiken met een holle lading? Minder nodig, meer uitwerking, wel is mogelijk dat er hogere kosten zijn. Een simpel springstof iets is Blade, misschien kun je daarop verder bouwen?

Het is mij nog niet duidelijk hoe het precies 'gedaan' wordt. Als ik het zo lees is het een goed idee om de druk op te laten bouwen tot een bepaalde druk die dan te laten ontsnappen waarna deze pas op de beitel terecht komt. En niet rechtstreeks op de beitel de druk op te laten bouwen... Just an idea
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Reageer