Lengtegroei meisje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Lengtegroei meisje

hallo,

Ik ben Catherina en ik ben 15 jaar, bijna 16.

Mijn vraag is, tot welke leeftijd groeit een meisje ongeveer??? ik ben namelijk 1.78 en dat vind ik al veel te lang. maar ik heb het idee dat ik nog steeds groei. Vroeger ben ik een keer naar het ziekenhuis geweest om zo'n rontgenfoto van je hand te laten maken en daar kwam uit dat ik 1.78 zou worden. Zijn die foto's erg betrouwbaar? Ik ben namelijk ook erg laat in de pubertijd...en werd pas op mijn 14e ongesteld

mijn vader is 2 meter en mn moeder is 1.76

als ik nu naar een dokter zou gaan, zou die mij kunnen helpen om te kijken OF ik nog groei??

dank je voor t lezen :shock:

Groeten Chaterina

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Lengtegroei meisje

Je kunt d.m.v. een nieuwe foto laten onderzoeken of je nog zal groeien. Ook kan je groei gestopt worden als je dat erg graag wilt. Maar dat is een uiterste optie.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Lengtegroei meisje

en 14 jaar is niet oud!!! In mij klas had een vriendin van 16 nog niet haar regels! Tenzij de tijden heel erg zijn veranderd is 14niet zo erg!

Blijven groeien is moeilijk om in te schatten, normaal is het tot 20 ofzo dacht ik. Maar veel stoppen al aan 17-18 en groeien dan nog maar een cm bij.

Andere krijgen hun groei schuut maar aan 18.

Ik zou zeggen carpe diem en geniet, veel kan je er toch niet aan doen!

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 167

Re: Lengtegroei meisje

hoi,

door een doorsnede opname op elektronisch of lichtmicroscopische (weet niet precies welk) kunnen ze door een doorsnede van je bot! je groeischijf zien zitten. als deze gans verdwenen is groei je niet meer(meestal aan het einde van de puberteit)

als ze zo een soort groeischijf nog zien, kunnen ze aan de hand van dit berekenen hoe groot je gaat worden en/of je nog zult groeien!

mja dit is wat ik op school heb geleerd Afbeelding
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Re: Lengtegroei meisje

een meisje groeit ongeveer tot haar zetiende, maar de belangrijkste prognostische factor van de groei bij meisjes is de menses( de eerste maandstonde). eens deze gepasseerd is de grootste groei reeds door. ik vermoed dat deze reeds door zijn en dus kan je wel zeggen dat je niet veel meer zult groeien.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lengtegroei meisje

Ik was ooit bang om te klein te worden. M'n ouders zijn 1,72 en 1,73. Ik werd geschat (ook na een röntgenfoto van m'n hand) dat ik maximaal 1,75 zou worden. Echter volgens mij ben ik nu iets van 1,78 oid. (lang niet meer gemeten)

deze foto's zijn wat dat betrefd redelijk betrouwbaar. Ik zou er echter niet vanuit gaan dat deze op de centimeter zullen kloppen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: Lengtegroei meisje

minemin schreef:hoi,

door een doorsnede opname op elektronisch of lichtmicroscopische (weet niet precies welk) kunnen ze door een doorsnede van je bot! je groeischijf zien zitten. als deze gans verdwenen is groei je niet meer(meestal aan het einde van de puberteit)

als ze zo een soort groeischijf nog zien, kunnen ze aan de hand van dit berekenen hoe groot je gaat worden en/of je nog zult groeien!

mja dit is wat ik op school heb geleerd  Afbeelding
niet helemaal waar. Soms zijn groeischijven nog te zijn ook al is iemand al volgroeid. Deze is alleen nog niet samengegaan met het bot... moet nog aan elkaar hechten zeg maar :shock:

Ik dacht dat meisjes tot ongeveer 20 jaar kunnen groeien en jongens tot 18 jaar. Of zit ik er nu helemaal naast?

Re: Lengtegroei meisje

Nou, in ieder geval bedankt allemaal [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... _smile.gif[/img]

het zou er dus wel op neer komen dat ik niet zo veel meer zou groeien. ik heb de dokter gebeld, en die zij dat zo'n rontgenfoto er 4 centimeter naast zou kunnen zitten

Re: Lengtegroei meisje

ik ben een meisje van 14 jaar en ik ben 1.50 :shock: groei ik nog of niet?

mijn arts zegt van nie maar andere mensen zeggen van wel

maar tot welke leeftijd kan iok groeien??

Berichten: 128

Re: Lengtegroei meisje

Je maakt ongeveer 3 groeispurts door in je leven. De eerste groeispurt zul je weinig van merken: dit is als we nog in moeders buik zitten. Tijdens de laatste 3 maanden van de zwangerschap en rond de geboorte groeien we als kool.

Tussen ons 6e en 8e levensjaar maken we ongeveer onze tweede groeispurt door.

Daarna hebben we nog de puberteitsgroei. Komt deze ten einde, dan verbenen de groeischijven en is het afgelopen met de botgroei.

Maar het is niet zo dat je na je puberteitsgroei niet meer groeit. Je rug groeit nog vijf jaar door, die wordt nog anderhalf tot twee centimeter langer. Helemaal uitgegroeid ben je pas tussen je 20e en 25e. Vanaf je 32e krimp je weer :shock:

Bij meisjes begint de puberteitsgroei al als zij elf of twaalf zijn. Rond deze leeftijd zijn de meisjes vaak ook veel langer dan de jongens. Want jongens moeten wachten tot hun 13e of 14e, maar dan gaan ze ook meteen heel hard.

OF je een grote meid wordt of een kleine meid ligt aan bepaalde oorzaken die wij zelf kunnen beinvloeden met een variatie van 8 á 9 cm. Heel weinig eten zorgt ervoor dat je klein blijft! Dat zie je vaak bij mensen met anorexia nervosa. Ook intensief sporten (extreem veel, olympisch) kan de groei en de pubertijdsontwikkeling remmen.

Kinderen die te lang dreigen te worden kunnen groeiremmende medicijnen krijgen of ze worden een aantal jaar met hormonen behandeld. Meisjes die deze behandeling ondergaan, moeten dagelijks tabletten slikken met oestrogeen, het vrouwelijk geslachtshormoon.

Een ingrijpender maatregel is een operatie aan de knieschijven. Die worden dan beschadigd waardoor de groei van de benen stopt.

Het als veel andere dingen is je lichaamslengte voor een groot deel erfelijk bepaald. Je kan jouw lengte berekenen door de lengte van je vader en de lengte van je moeder bij elkaar op te tellen en dan delen door 2. Als je een man bent mag je daar 11 cm bij optellen maar ben je een vrouw dan moet je er juist 2 cm aftrekken. Je uiteindelijke lengte ligt in de buurt van de uitkomst van deze som. De variatie daarin bedraagt 9 cm, zowel naar boven als naar beneden.

Neem ook eens een kijkje op http://www.groeistichting.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Lengtegroei meisje

Comm schreef:Je kan jouw lengte berekenen door de lengte van je vader en de lengte van je moeder bij elkaar op te tellen en dan delen door 2. Als je een man bent mag je daar 11 cm bij optellen maar ben je een vrouw dan moet je er juist 2 cm aftrekken. Je uiteindelijke lengte ligt in de buurt van de uitkomst van deze som. De variatie daarin bedraagt 9 cm, zowel naar boven als naar beneden.  

[/url]
Marge van 9 cm naar boven en 9 cm naar beneden....ongeveer net zo accuraat als op je 12e vragen aan je buurman wat hij denkt dat je uiteindelijke lengte wordt.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Berichten: 128

Re: Lengtegroei meisje

Marge is inderdaad nogal grof.

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Lengtegroei meisje

Logisch... omdat het gewoon zo onvoorspelbaar is.

Berichten: 133

Re: Lengtegroei meisje

Lange mensen leven ook langer.

Ik ben ook lang, 190cm ongeveer... en 17 jaar...
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Berichten: 97

Re: Lengtegroei meisje

Het als veel andere dingen is je lichaamslengte voor een groot deel erfelijk bepaald. Je kan jouw lengte berekenen door de lengte van je vader en de lengte van je moeder bij elkaar op te tellen en dan delen door 2. Als je een man bent mag je daar 11 cm bij optellen maar ben je een vrouw dan moet je er juist 2 cm aftrekken. Je uiteindelijke lengte ligt in de buurt van de uitkomst van deze som. De variatie daarin bedraagt 9 cm, zowel naar boven als naar beneden.  

Neem ook eens een kijkje ophttp://www.groeistichting.nl
Moeder = 166

vader = 188

volgens die formule zou ik dus 177 - 2= 175 moeten worden met marge van 9 cm. Dus tussen de 166 en 184. Ik ben nu 162 en zal denk ik nog een centimeter of 2 groeien. Het is dus redelijk onwaarschijnlijk dat ik de minimum dan nog haal.

Dus ik val zelfs buiten de variatie. :shock:

Gesloten