[wiskunde] berekeningen met faculteiten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[wiskunde] berekeningen met faculteiten

Vandaag kreeg ik de volgende opgave voorgeschoteld:
\(\frac{((n + 1)!)^2}{n! (n + 2)!} - \frac{(n!)^2}{(n-1)! (n + 1)!}\)
Mijn uitwerking:
\(\begin{array}{ccl}\frac{((n + 1)!)^2}{n! (n + 2)!} - \frac{(n!)^2}{(n-1)! (n + 1)!} & = & \frac{((n + 1) n!)^2}{n! (n + 2) (n + 1) n!} - \frac{(n!)^2}{(n-1)! (n + 1) n!} \\&& \\& = & \frac{(n + 1)^2 (n!)^2}{(n!)^2 (n + 2) (n + 1)} - \frac{n!}{(n-1)! (n + 1)} \\&& \\& = & \frac{n + 1}{n + 2} - \frac{n(n-1)!}{(n-1)! (n + 1)} \\&& \\& = & \frac{n + 1}{n + 2} - \frac{n}{(n + 1)} \\&& \\& = & \frac{1}{(n + 1)(n + 2)}\end{array}\)
Wanneer ik echter een getal invul in beide uitdrukkingen om te controleren of mijn uitwerking correct is, zijn de twee uitkomsten verschillend. Waar zit mijn fout a.u.b.?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Je uitkomst is juist. Misschien rekenfoutje bij je controle?

Ik heb het even met de computer laten berekenen en controle met getal 5 en ik kom 2 keer 1/42 uit.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Je antwoord klopt.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Allebei bedankt. Het komt wel vaker voor dat ik bij een controle een foutje maak.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Een nieuwe opgave in dezelfde lijn als de vorige
\(\frac{n!}{p! (n - p)!} + \frac{(n-1)!}{(p-1)! (n - p)!}\)
Het uitwerken van dit probleem verloopt nogal moeizaam. Verder dan het samenvoegen tot één breuk kom ik niet.
\(\begin{array}{ccl}\frac{n!}{p! (n - p)!} + \frac{(n-1)!}{(p-1)! (n - p)!} & = & \frac{n(n-1)!}{p(p - 1)!(n - p)!} + \frac{(n-1)!}{(p-1)! (n - p)!} \\&& \\& = & \frac{n(n-1)! + p(n-1)!}{p(p - 1)!(n - p)!} \\&& \\& = & \frac{(n-1)!(n + p)}{p(p - 1)!(n - p)!} \end{array}\)
Ik zie niet meteen een mogelijkheid tot verdere vereenvoudiging, maar waarschijnlijk is die er wel. Kan iemand mij een tip geven a.u.b.?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Klintersaas schreef:Een nieuwe opgave in dezelfde lijn als de vorige
\(\frac{n!}{p! (n - p)!} + \frac{(n-1)!}{(p-1)! (n - p)!}\)
Allereerst: p*(p-1)!=p!

Nu kan je dus een eenvoudiger breuk krijgen.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Allereerst: p*(p-1)!=p!
Inderdaad, maar dat helpt niet zoveel (tenzij er daadwerkelijk geen verdere vereenvoudiging meer mogelijk is).

Verder had ik het idee om \(\frac{(n-1)!(n + p)}{p(p - 1)!(n - p)!}\) (met jouw suggestie wordt dat \(\frac{(n-1)!(n + p)}{p!(n - p)!}\)) te schrijven als \(\frac{(n-1)(n-2)(n-3) \cdots (n-p+1)(n-p)!(n + p)}{p!(n - p)!}\) om vervolgens de factor \((n-p)!\) te schrappen, maar ook dat maakt de uitdrukking niet veel eenvoudiger.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Waar wil/moet je naartoe?

Berichten: 582

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

"Eenvoudiger" dan \(\frac{(n-1)!(n + p)}{p!(n - p)!}\) zal niet lukken.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

"Eenvoudiger" dan \(\frac{(n-1)!(n + p)}{p!(n - p)!}\) zal niet lukken.
Goed, dan heb ik het mezelf weer eens moeilijk gemaakt. Wederom allebei bedankt.

Tot slot is er een laatste opgave i.v.m. faculteiten waarbij ik een probleempje ondervind:

Bewijs:
\(1 \cdot 3 \cdot 5 \cdots (2n - 1) \cdot n! \cdot 2^n = (2n)!\)
[/i]

Mijn poging:

Door het rechterlid te herschrijven verkreeg ik het volgende:
\((2n)! = (2n - 1) \cdot (2n - 2) \cdot (2n - 3) \cdots (2n - n)! = (2n - 1) \cdot (2n - 2) \cdot (2n - 3) \cdots n!\)
Dat lijkt al wat op het linkerlid, maar ik blijf in mijn maag zitten met die
\(2^n\)
. Ik weet dat die ergens tevoorschijn moet komen uit de factoren
\((2n - 2) \cdot (2n - 4) \cdot (2n - 6) \cdots\)
, maar ik zie niet hoe.

Een tip zou zeer welkom zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Gebruik volledige inductie.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Verborgen inhoud
\( 1 \cdot 3 \cdot 5 \cdots (2n-1) \cdot n! \cdot 2^{n} = \frac{2 \cdot 2 \cdots 2}{2 \cdot4 \cdots (2n)} \cdot n! \cdot (2n)! =(2n)! \)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 582

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Klintersaas schreef:Goed, dan heb ik het mezelf weer eens moeilijk gemaakt. Wederom allebei bedankt.

Tot slot is er een laatste opgave i.v.m. faculteiten waarbij ik een probleempje ondervind:

Bewijs:
\(1 \cdot 3 \cdot 5 \cdots (2n - 1) \cdot n! \cdot 2^n = (2n)!\)
[/i]

Mijn poging:

Door het rechterlid te herschrijven verkreeg ik het volgende:
\((2n)! = (2n - 1) \cdot (2n - 2) \cdot (2n - 3) \cdots (2n - n)! = (2n - 1) \cdot (2n - 2) \cdot (2n - 3) \cdots n!\)
Dat lijkt al wat op het linkerlid, maar ik blijf in mijn maag zitten met die
\(2^n\)
. Ik weet dat die ergens tevoorschijn moet komen uit de factoren
\((2n - 2) \cdot (2n - 4) \cdot (2n - 6) \cdots\)
, maar ik zie niet hoe.

Een tip zou zeer welkom zijn.
Klopt die gelijkheid wel? Als ik beide leden ingeef in Maple en een willekeurige waarde voor n invul, dan zijn beide leden niet gelijk..?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Haal eens een factor 2 uit al die factoren, dan moet het lukken.

Opm: Je 'vergeet' een factor 2n in het rechterlid en n! blijft nu ook 'zweven'

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] berekeningen met faculteiten

Nogmaals bedankt voor de suggesties, iedereen, maar intussen ben ik er zelf uitgekomen. Hieronder mijn bewijs:
\(\begin{array}{ccl}1 \cdot 3 \cdot 5 \cdots (2n - 1) \cdot n! \cdot 2^n & = & 1 \cdot 3 \cdot 5 \cdots (2n - 1) \cdot \underbrace{n \cdot (n-1) \cdot (n-2) \cdots 3 \cdot 2 \cdot 1}_{\mbox{n\ factoren}}} \underbrace{\cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdots 2 \cdot 2 \cdot 2}_{\mbox{n\ factoren}} \\&& \\& = & 1 \cdot 3 \cdot 5 \cdots (2n - 1) \cdot 2n \cdot (2n-2) \cdot (2n-4) \cdots 6 \cdot 4 \cdot 2} \\&& \\& = & 2n \cdot (2n - 1) \cdot (2n - 2) \cdot (2n - 3) \cdot (2n - 4) \cdot (2n - 5) \cdots 6 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3\cdot 2 \cdot 1 \\&& \\& = & (2n)!\end{array}\)
Ik heb dus eigenlijk omgekeerd gewerkt.

PS: Volledigheidshalve had ik eigenlijk moeten vermelden dat de stelling bewezen moest worden
\(\forall\ n \in \nn_0\)
.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer