Verbod 'short-selling'

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Verbod 'short-selling'

Opmerkelijk. Short selling van financiele waarden is vanaf gisternacht verboden, kennelijk tot eind januari 2009.

Wat is 'short selling'?

Short-selling werd voor het eerst gedaan eigenlijk vanaf het moment dat de eerste 'aandelen' werden uitgevonden, die van de V.O.C. dus. Het is dus een zeer oud begrip met een rijke historie.

Stel, je denkt dat de prijs van een aandeel gaat dalen. Hoe profiteer je daar dan van? Door dat aandeel te *lenen* van iemand anders en ze vervolgens direct te verkopen op de markt. Als de prijs van het aandeel zoals verwacht gedaald is, koop je het aandeel weer, en geef je het aandeel terug aan de partij waar je het aandeel van geleend heb. Het prijsverschil stop je in je zak. Simpel.

Maar dat is dus nu verboden.

Het verbod betekent in feite dat u niet meer vrij bent om te doen wat u wilt met uw aandelen in de financiele sector. U mag ze namelijk niet meer aan iemand uitlenen. Daarmee is feitelijk een einde gekomen aan het vrije handelsysteem op de beurs. De financiele wereld is een bananenrepubliek geworden!

De komende tijd wordt heel interessant, voor zover het dat al niet was. Mijn indruk is dat Het Schip op de klip is gelopen en water maakt en dat men het zinken nu probeert te voorkomen door een verbod op het binnenstromen van water af te kondigen.

Ik benieuwd of dat gaat werken. De beurzen spoten vandaag omhoog, dus so far, so good!.

Berichten: 954

Re: Verbod 'short-selling'

Ja, de financiele wereld is een bananenrepubliek geworden, of..........dat was het al. En, er wordt daarmee paal en perk gesteld aan speculatie op financiele luchtbellen. Het is maar hoe je het wilt zien. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat het vrijemarktdenken een flinke deuk heeft opgelopen.

Dat brengt me ook meteen op een boekentip voor vandaag.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Verbod 'short-selling'

Je hebt niet helemaal gelijk Mechanieker, "Naked short-selling" is verboden. Wat jij omschrijft dat mag volgens mij nog steeds, zolang je van te voren maar de aandelen "leent" is alles goed. Maar zodra je aandelen gaat verkopen die je niet geleend (of in bezit hebt) "Naked short-selling" dan is dit wel verboden.

Ik heb ook nog een vraag trouwens,

Waarom zijn deze speculaten gevaarlijk voor de bedrijven? Ze halen de waardes van de aandelen omlaag, maar waarom is dit slecht? Daar gaat een bedrijf toch niet failliet door?
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Re: Verbod 'short-selling'

Je hebt niet helemaal gelijk Mechanieker, "Naked short-selling" is verboden. Wat jij omschrijft dat mag volgens mij nog steeds, zolang je van te voren maar de aandelen "leent" is alles goed. Maar zodra je aandelen gaat verkopen die je niet geleend (of in bezit hebt) "Naked short-selling" dan is dit wel verboden.


Pardon. In de EU en VS is wel degelijk een totaalverbod op shorten van financiele waarden, ook gedekte shorts dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Verbod 'short-selling'

Maadang (22 september) was er volgens mij nog gen verbod op short selling, alleen naked short selling.

Tenminste volgens verschillende nieuwsbronnen.

Bijvoorbeeld:

http://www.nrc.nl/economie/article1992251....dt_shortselling
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Berichten: 597

Re: Verbod 'short-selling'

tja, ze kunnen nog altijd put-opties kopen natuurlijk
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Re: Verbod 'short-selling'

TheGreaterGood schreef:Maadang (22 september) was er volgens mij nog gen verbod op short selling, alleen naked short selling.

Tenminste volgens verschillende nieuwsbronnen.

Bijvoorbeeld:

http://www.nrc.nl/economie/article1992251....dt_shortselling
Hm, ik zie het. Enig idee waarom Nederland niet net als zo ongeveer de rest van de EU alles toen al verbood?

Ik heb trouwens vandaag vrij genomen om rustig de hele dag naar de bernanke/paulsen hearing te kijken op CNN. En, dames en heren, ik vrees dat we allemaal het zakje zijn. Bereid je voor op geen bonussen, geen vakanties, geen biefstuk meer op zondag, want de westerse wereld is bankroet. Het is maar dat je het weet...

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Verbod 'short-selling'

Het is inderdaad vreemd, ik heb effe opgezocht voor de US en alle vormen van shortsellen zijn daar inderdaad verboden. "it shall be unlawful for any person to sell short" waarin short selling is gedefinieerd (volgens de SEC) als: "The term short sale shall mean any sale of a security which the seller does not own or any sale which is consummated by the delivery of a security borrowed by, or for the account of, the seller"

Ik denk dat in Nederland het risico kleiner is dat speculators zoveel verwachtingen kunnen manipuleren dat de koersen van de aandelen daadwerkelijk zullen dalen, en dat daarom begonnen is met een verbod op naked short selling.

Hier is de SEC namelijk ook mee begonnen in Juli in de verenigde staten.
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Verbod 'short-selling'

Misschien is dan de future handel een alternatief, ik heb mijn eigen indicator trouwens gemaakt.
nothing will change without a rebel

Re: Verbod 'short-selling'

Misschien is dan de future handel een alternatief, ik heb mijn eigen indicator trouwens gemaakt.
Stoer, wat is je indicator?

Met opties kun je nog steeds gewoon short gaan, maar met opties heb je minder effect op de koersprijzen, hoewel grote posities in opties ook worden opgemerkt en door sommige handelaren worden gebruikt als indicator. Dus via die weg kun je ook een beetje manipuleren.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Verbod 'short-selling'

Stoer, wat is je indicator?


bedoel je de waarden, de kerngegevens wanneer short of long?
nothing will change without a rebel

Berichten: 1.425

Re: Verbod 'short-selling'

Ja, de financiele wereld is een bananenrepubliek geworden, of..........dat was het al. En, er wordt daarmee paal en perk gesteld aan speculatie op financiele luchtbellen. Het is maar hoe je het wilt zien. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat het vrijemarktdenken een flinke deuk heeft opgelopen.
Het vertrouwen in het bankwezen is zo belangrijk dat toezicht en hulp van overheidsinstellingen vaak wenselijk zijn maar voor de aandelenmarkt zie ik dat minder (afgezien van het tegengaan van oplichterij en het bevorderen van transparantie). Een verbod op short-selling kan juist "luchtbellen"langer in stand laten. Door short te gaan hebben investeerders die geen aandelen bezitten ook invloed op de koersvorming. De inzichten van de markt komen daardoor sneller tot uiting in de koers.

Overigens vraag ik me af hoe bepaalde handelaren, zoals marketmakers op de optiebeurs, zonder short te kunnen gaan bepaalde posities kunnnen afdekken. Ik meen dat short gaan voor hen noodzakelijk kan zijn om zonder long of short posities 's-avonds met een gerust hart naar huis te gaan.
Stoer, wat is je indicator?
Vermoedelijk doet Benb aan technische analyse. Dat noem ik niet stoer maar nederig (en misschien verstandig). Ik ben zo verwaand te denken dat mijn inzichten beter zijn dan het gemiddelde van de markt en doe dus niet aan lijntjes trekken.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Verbod 'short-selling'

Vermoedelijk doet Benb aan technische analyse. Dat noem ik niet stoer maar nederig (en misschien verstandig). Ik ben zo verwaand te denken dat mijn inzichten beter zijn dan het gemiddelde van de markt en doe dus niet aan lijntjes trekken.


Deze vorm van handel vraagt vooral het nodige van je karakter (grens van risico's nemen opzoeken). Ik zie de gemiddelde deelnemer van dit forum dit nog niet doen.

Ze houden meer van Volvo rijden dan Porsches :D
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Verbod 'short-selling'

Het manipuleren op een beurs is niets bijzonders, ik herinner me dat enkele jaren geleden op de dow jones opeens koersen stegen of niet verder daalden terwijl er geheel andere verwachtingen waren.

De geruchten gingen toen dat de usa overheid of -gezamenlijke- banken enorme aankopen deden en dat soms dagen achtereen.

De DJ is sowieso bepalend voor de europese beurzen, in ieder de geval de aex. Mogelijk verandert dat nu de financiele positie van de usa er niet echt beter op wordt. Maar ook dat andere niet west europese beurzen coming up zijn.

TA is bijzonder, maar ik ga niet overnight. De DJ kan bij onverwachte gebeurtenissen heftig reageren. Ik heb ooit eens vergeten smiddags af te sluiten en ging dus toch overnight. Resultaat was dat er smorgens 1100 euro was bijgeschreven :D
nothing will change without a rebel

Berichten: 1.425

Re: Verbod 'short-selling'

Inderdaad is het vooral stoer om risicos te nemen, hoe je ook tot je beslissingen komt. Ik handel overigens alleen bij tijd en wijlen (ben er nu een paar weken uit geweest) en reageer dan vaak op goede of slechte macros van 14.30 en 16.00 uit de VS
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer