[natuurkunde] periscoop

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] periscoop

Hallo allemaal,

ik ben bezig met een periscoop experiment. Ik weet dat je dat je met een periscoop achteruit en vooruit kan kijken als beide spiegels 45 graden staan zonder dat het beeld verdraait. (de werking van een normale periscoop) Maar blijft het beeld ook goed dat je vanuit de onderste spiegel ziet, als je de bovenste spiegel naar de zijkant richt. Of draait links en rechts om of draait het beeld op de kop?

Eigenlijke vraag is dus: Kun je bij een periscoop de bovenspiegel 360 graden rond draaien als de onderste spiegel op dezelfde positie blijft staan zonder dat het beeld vreemd gaat verdraaien?

In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn vraag.

met vriendelijke groeten,

Murk



Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp, en andere mensen gaan ongetwijfeld moeite doen om je vlot te helpen.

Doe dus zelf a.u.b. de moeite om die hulp zo efficiënt mogelijk te maken.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de HUISWERKBIJSLUITER

Je startbericht had de volgende mankement(en):

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Groet, het moderatorteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [natuurkunde] periscoop

Als je de bovenste spiegel 360° draait, draait het beeld in de onderste spiegel ook 360° rond. Als je de spiegel als volgt configureert:

Code: Selecteer alles

 /

 |

 \
zie je het beeld ook op zijn kop. Teken er maar eens wat lijnen in hoe de lichtstralen lopen. Dat is trouwens ook de reden dat je ze in een onderzeeboot altijd "om" de pericooppaal heen ziet draaien met het vizier in de hand.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer