leeglopen van een accu

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 481

leeglopen van een accu

Naar aanleiding van die redox topic kwam ik op deze site terrecht:

www.kennislink.nl

Daarin stond het volgende:

Roestbestrijding door middel van elektrische stroom? Jazeker, want uit materiaalonderzoek blijkt dat roesten voornamelijk is terug te voeren tot een elektrochemisch proces. Elektrochemisch wil zeggen dat tijdens scheikundige processen elektronen worden uitgewisseld. Met andere woorden: dat daarbij stroompjes lopen.

(http://www.kennislink.nl/servlet/nl.gx.NWK...Object?id=99609)

Nu vroeg ik mij af.

Stel je sluit een auto accu met de possitieve pool op de aarde aan, bv. door een koperen buis van enige meters de grond in te slaan. Waar je dan de possitieve kant van de accu op aansluit. Wat gebeurt er dan?! Loopt de accu leeg, en zo ja waarom? er is dan toch geen gesloten kring?

Wie weet het?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: leeglopen van een accu

Nee, de accu zal niet leeglopen. De + van de accu is nu gewoon nul geworden en de -pool is -12V geworden.

Wat je mischien ook interessant vindt is kathodische bescherming. Op google kan je daar het een en ander over vinden. Het is een methode om corrosie bij gebouwen tegen te gaan door iets van het gebouw af een pin de grond in te stoppen met een spanning erop. Je kan het ook met een opofferingsmetaal doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: leeglopen van een accu

om een accu te laten leeglopen heb je een stroomkring nodig

een kant in de grond is dus niet voldoende
may the force be with you

Reageer