Omvormer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Omvormer

hallo,

ik ben bezig met het aansluiten van een trafo op een 12v accu, maar aangezien je voor een trafo wisselstroom nodig hebt vanwege de flux en geen gelijkstroom moet dit worden omgezet. Het is wel de bedoeling dat ik het zelf kan maken eigenlijk, dus kan iemand mij een schakelschema geven van een omvormer of heel precies uitleggen wat ik moet doen. ook wil ik liefst niet te veel verlies hebben in de omvormer zelf.

alvast bedankt

mvg floris

Berichten: 25

Re: Omvormer

Wat zou je willen gaan maken dan? Naar welke spanning wil je omvormen? Naar welke frequentie? (Ik neem aan 50Hertz). En wat voor vermogen zou je willen uit de accu nemen?

Dit zijn allemaal belangrijke factoren die je eerst moet weten alvorens je de correcte omvormer gaat kunnen kiezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Omvormer

Van gelijkspanning naar een wisselspanning gaat met een chopper.

Berichten: 3

Re: Omvormer

het is de bedoeling een draad heel erg heet te krijgen, de omvormer zal idd naar 50Hz gaan, want dat is het zelfde als op het net verder wil ik met de trafo een hoge stroom krijgen waarbij de spanning waarschijnlijk wel heel klein gaat worden (zal aan de spoelen liggen die ik kies),

het zal waarschijnlijk een kleine accu zijn die ik kies dat het niet te groot wordt, de accu zal dan misschien wel in een keer helemaal leeg getrokken worden maar dat maakt niet uit.

mijn vraag nu:

kan iemand mij een schakelschema geven van een omvormer van gelijk12v naar wissel (50Hz)?

waarom maakt het uit of ik een kleine accu pak of groter.

de toepassing: ik ben bezig met een stirling motor bouwen die heel klein is, met de hete draad wil ik de motor opwarmen en zo zou ik dan kunnen meten hoeveel rendement ik heb.

Reageer