Waarom komt er energie vrij bij bundeling na+ en cl- ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Waarom komt er energie vrij bij bundeling na+ en cl- ?

Hallo,

Ik zit een beetje vast met de theorie van ionverbinding en roosterenergie. Ik snap niet waarom er energie vrijkomt als men een positief geladen ion natrium met een negatief geladen chloor ion samenbundeld. Is het omdat er dan een neutraal molecule NaCl wordt gevormd dat er spontaan ook energie wordt afgegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Waarom komt er energie vrij bij bundeling na+ en cl- ?

Na+ en Cl- zijn tegengesteld geladen deeltjes. Als je twee tegengesteld geladen deeltjes dichter bijeen brengt, neemt de energie af (oneindig ver uit elkaar is 0); er komt dan dus energie vrij.

Overigens wordt er geen NaCl molecuul geovrmd. Er ontstaat een kristalrooster waarbinnen zich afwisselend (vele) Na+ en Cl- ionen bevinden. De overall formule van dat rooster is NaCl.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 311

Re: Waarom komt er energie vrij bij bundeling na+ en cl- ?

Ja...als je een voorwerp op de aarde laat vallen, komt er energie vrij onder de vorm van warmte.

Hetzelfde als Chloor naar Natrium valt...
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 21

Re: Waarom komt er energie vrij bij bundeling na+ en cl- ?

Dank u voor de snelle reacties, nu kan ik weer verder.

Berichten: 199

Re: Waarom komt er energie vrij bij bundeling na+ en cl- ?

Bij een ionrooster zoals dat van natriumchloride (NaCl) kun je niet zien waar een NaCl-molecuul begint op ophoudt. Bij dit soort verbindingen (zouten) spreek je daarom niet van een molecuul en een molecuulformule maar van een verhoudingsformule: er zitten in natriumchloride evenveel Na+ als Cl- ionen. Als dat niet zo was, dan zou je trouwens een electrische schok krijgen als je het zoutvaatje uit het keukenkastje haalt.
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer