Voedsel op sterk water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Voedsel op sterk water

Beste lezer,

Nu wil ik een appelflap op sterk water zetten voor een afscheidscadeau. Wellicht wat vreemd als je dit uit zijn context hoort :D

Maar goed, dieren e.d. laten zich prima op sterk water zetten, hoewel de kleur snel achteruit gaat.

Is dit ook het geval voor voedsel of kan voedsel niet geconserveerd worden in sterk water?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Voedsel op sterk water

Hm...

Meestal wordt sterk water alleen gebruikt bij het conserveren van organismen.

Zit je nog op school? In dit geval zou je het eens aan je biologieleraar kunnen vragen, die kan je daar alles over vertellen.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 5

Re: Voedsel op sterk water

spanx3 schreef:Hm...

Meestal wordt sterk water alleen gebruikt bij het conserveren van organismen.

Zit je nog op school? In dit geval zou je het eens aan je biologieleraar kunnen vragen, die kan je daar alles over vertellen.


Dat is dus ook mijn probleem, kan het ook gebruikt worden voor voedsel.

Nee, niet meer op de middelbare. Ik studeer aan de TU Eindhoven, maar daar heb ik echter geen connecties die zouden weten of dat het mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Voedsel op sterk water

Ik zou zelf geen sterk water gebruiken, maar de appelflap inleggen. Net zoals augurken oid. http://en.wikipedia.org/wiki/Food_preservation#Pickling
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Voedsel op sterk water

Dat lijkt mij ook verstandiger.

(p.s.: gefeliciteerd met je 5.000'ste bericht :D )
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Voedsel op sterk water

Het mooiste lijkt mij om de appelflap op te nemen in doorzichtig plastic.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 5

Re: Voedsel op sterk water

Het mooiste lijkt mij om de appelflap op te nemen in doorzichtig plastic.
Ja, plastineren oid.

Of het ingieten in acrylaat (Ik betwijfel of dat ook gaat werken)

Maar dat gaat al weer heel snel veel kosten

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Voedsel op sterk water

Het actieve component van sterk water (formaline, niet de alcoholvariant) is formaldehyde: dat denatureert eiwitten en maakt ze onoplosbaar in water. Helaas bestaat je appelflap uit veel meer dan eiwitten en weet ik niet goed hoe die stoffen zich gaan gedragen: bijvoorbeeld de korrels suiker op de flap zouden best eens kunnen oplossen in het water. Het bladerdeeg zou zich nog best een kunnen laten fixeren door bijvoorbeeld de hoge concentratie gluten (dat zijn eiwitten).

Ingieten in een hars (bijvoorbeeld acrylaat) lijkt me een betere oplossing, ga daarvoor naar een kunststofverwerkend bedrijf. In Nieuwegein weet ik wel een bedrijf, maar dat is vanuit Eindhoven niet handig.. even googlen dus.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer