Voip traceerbaar?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 95

Voip traceerbaar?

hallo,

ik had een vraagje betreft bellen met skype: is het bellen met skype traceerbaar? Ik wordt namelijk gestalkt door een ex, ik heb het gevoel dat hij met skype belt.

Wie weet hier meer van???

groetjes

Berichten: 12.262

Re: Voip traceerbaar?

Over het algemeen zijn gesprekken die komen vanaf skype niet voorzien van het nummer van de beller - vergelijkbaar met een telefooncel of bijv *31 gebruiken vanaf een eigen telefoon.

Gezien de niet-nederlandse aard van skype zal het vervolgens, zelfs voor bijv politie, lastig zijn de werkelijke beller te achterhalen. Je kunt natuurlijk wel alle gesprekken zonder expliciete nummerweergave blokkeren om ervan af te zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Voip traceerbaar?

Om te kunnen bellen via Skype, moet de client programma (datgene wat op je computer staat) eerst contact maken met een van de vele Skype servers, voordat je wordt doorverbonden met de persoon waar je naar belt, ongeacht of deze persoon ook skype gebruikt of een echte telefoon heeft.

Ik kan me goed indenken dat Skype van een account logt naar wie en wanneer er gebeld wordt. Deze informatie is vanzelfsprekend beschermd en kun je dus niet zomaar opvragen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 389

Re: Voip traceerbaar?

Skype is iets luxemburgs, dus als de officiële instanties willen achterhalen vanwaar een telefoontje komt, kan dit gebeuren via het telefoonnummer, dat gelinkt wordt aan een skypeserver en dan kan men daar zien vanop welke computer uw nummer op dat tijdstip werd gebeld, op IP welteverstaan. De IP kan de betreffende provider dan weer linken aan een lokatie. Met andere woorden: skype is net zo goed of zo slecht te traceren als iemand die een mailtje stuurt. Gebeurt het van thuis, dan heb je geluk; vanuit een internetcafé, dan heb je pech.

Berichten: 12.262

Re: Voip traceerbaar?

Het is mogelijk nog wel lastiger dan dat. Skype is als bedrijf nu luxemburgs, maar heeft ook nog zn poot in estland zitten. Als het gesprek via een server in estland gerouteerd is loop je kans aldaar verkeersgegevens te moeten vorderen.

Bij e-mail heb je nog inzicht in het afgelegde pad, bij skype zou je dat op een lange treasure hunt over vele landsgrenzen kunnen komen te staan.
Victory through technology

Reageer