Verhoudingen planeten in kamer

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 119

Verhoudingen planeten in kamer

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het inrichten van mijn slaapkamer met de acht planeten uit ons zonnestelsel (dus niet de zon, want die zou dan of héél groot moeten worden, of de planeten zouden héél klein moetten zijn).

Ik heb de planeten van papier maché gemaakt, die liggen ondertussen in de zon te drogen zodat ik ze daarna kan verfen. Ik ben hier al een tijd mee bezig, maar ik ben nu op het moment gekomen dat ik gaatjes in het plafond kan gaan boren om ze op te hangen.

Nou zit ik met het volgende probleem: ik weet niet wat voor schaalverdeling ik ze moet ophangen.

de planeten heb ik met de volgende groottes gemaakt:

Mercurius: 4 mm doorsnede

Venus: 8 mm doorsnede

Aarde: 8 mm doorsnede

Mars: 5 mm doorsnede

Jupiter: 87 mm doorsnede

Saturnus: 72 mm doorsnede

Uranus: 37 mm doorsnede

Neptunus: 35 mm doorsnede

De schaal die ik gebruikt heb, heb ik van een webpagina waar de planeten (behalve de zon) op schaal stonden.

Ik kan jullie niet precies vertellen welke schaalverdeling dit is, want ik weet niet wat voor een omtrek in km moet gebruiken voor de planeten: equator of polair ?.

De schaalverdeling van de planeten klopt in ieder geval wel, want dat was een Wikimedia File. Als er een paar foutje in zitten, komt het doordat de papier maché krimpt als hij droog wordt. Maarja, zó precies kan/hoeft het ook niet.

De afmetingen van mijn slaapkamer zijn ongeveer 310 bij 330 cm.

LET OP: Ik weet wel dat de echte afstanden tussen mijn planeten als je de schaalverdeling die ik voor mijn planeten heb gebruikt honderden meters uit elkaar zouden liggen, maar dat maakt me niet uit. We moetden die afstanden maar zodanig verkleinen, dat het in mijn kamer past.

Anders zou ik tenslotte alleen maar speldenknopjes in mijn kamer hebben hangen :D .

Alle hulp is welkom.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verhoudingen planeten in kamer

handig :D en kan helpen:

ik bedacht zonnestelsel afstanden

in een wikipedia-lemma vond ik vervolgens een tabelletje met afstanden van planeten tot de zon......

Om met schalen te werken ben je zelf zo te zien handig genoeg, dus dat moet lukken dan..........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Oke bedankt.

Maar als ik ze nou allemaal in een verschilende plek in hun eigen baan wil ophangen, omdat het nogal saai is om ze allemaal in een lijn te hangen, hoe weet ik dat dat ze kloppen?

En moet ik nou de equatore of polaire omtrek nemen?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Maar als ik ze nou allemaal in een verschilende plek in hun eigen baan wil ophangen, omdat het nogal saai is om ze allemaal in een lijn te hangen, hoe weet ik dat dat ze kloppen?
Bijvoorbeeld, hang de zon in een hoekje. Kun je langs het plafond afmeten hoe ver je het touwtje waar je je "planeet" aan hangt weg moet hangen van die hoek in een willekeurige richting.
En moet ik nou de equatore of polaire omtrek nemen?
Als je het verschil tussen beide eens goed bekijkt zul je zien dat je het verschil tussen die twee niet kunt uitdrukken in millimeters papier maché. Je zei zelf al:
Als er een paar foutje in zitten, komt het doordat de papier maché krimpt als hij droog wordt. Maarja, zó precies kan/hoeft het ook niet.
Het verschil tussen die twee omtrekken ontstaat door wat we populair de "centrifugale kracht" noemen. Elk draaiend hemellichaam wordt daardoor een beetje ellipsvormig in plaats van netjes bolvormig. oe sneller de draaiing, hoe groter de te verwachten afwijking. Venus draait maar eens in de 243 aarddagen omhaar as, en zal bijna perfect bolvormig zijn. Jupiter draait het snelst van al onze planeten, klopt het met jouw cijfers dat die het grootste (procentuele) verschil kent tussen equatoriale en polaire omtrek?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Bijvoorbeeld, hang de zon in een hoekje. Kun je langs het plafond afmeten hoe ver je het touwtje waar je je "planeet" aan hangt weg moet hangen van die hoek in een willekeurige richting.
M'n beste, als ik de zon van papier maché zou moeten maken, zou het ten eerste een maand of langer duren voordat hij droog zou zijn, en ten tweede zou ik een stuk of 40 wc rolletjes nodig hebben :D . Geen zon dus. (en ook geen Pluto, trouwens).
Jupiter draait het snelst van al onze planeten, klopt het met jouw cijfers dat die het grootste (procentuele) verschil kent tussen equatoriale en polaire omtrek?
Ja ik heb hier rekening mee gehouden.

Wat ik gisteren bedacht, is dat het misschien nóg wel leuker is, als ik een buigzame of ronde draagrails kan maken/kopen. Dan kan ik ze gewoon verschuiven en op elke gewenste positie hangen.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Nog mooier wordt het dan als je een lamp midden in je kamer als zon neemt, en cirkelvormige rails ophangt. Kun je ze elke maand of zo allemaal op hun goeie plek t.o.v. elkaar hangen. Krijg je een compleet planetarium. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Ja daar dacht ik dus ook aan :P

Ik weet alleen niet waar ik die rails van moet maken, of waar ik hem kan kopen ;) ...

Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag.

Ik zal jullie (als ik wat weet) op de hoogte proberen te houden door een paar foto'tjes te plaatsen :D .
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Niet alleen dat, je gaat nog zeker 50 meter van dat spul nodig hebben ook, en voor de banen van de aardse planeten (Mercurius Venus Aarde Mars) gaat hij wel héél bijzonder buigzaam moeten zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Hee spelbreker, ideeën graag :D
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verhoudingen planeten in kamer

niks spelbreker, :D realist........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Hier is de eerste foto te vinden van de planeten.

Inclusief de ringen van Saturnus en het saté stokje door Saturnus heen, waaraan de ringen komen.

Dat streepje in beeld staat voor 1 cm (klik op de afbeelding en het wordt duidelijker).

De witte planeten zijn nog niet geschilderd zijn omdat ze nog een beetje vochtig zijn.

Nogmaals: alle tips en ideeën zijn welkom :D
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verhoudingen planeten in kamer

spanx3 schreef:Hier is de eerste foto te vinden van de planeten.

Inclusief de ringen van Saturnus en het saté stokje door Saturnus heen, waaraan de ringen komen.
geweldig project :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Is dat sarcastisch of...
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verhoudingen planeten in kamer

Kijk, da's nu de ellende van communiceren via beeldschermen. Nee, niet sarcastisch, ik vind het werkelijk prachtig wat je doet. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Verhoudingen planeten in kamer

O oké, dacht al dat ik het verkeerd begrepen had :D

Maar ik hoop dat er ook nog andere mensen reageren met goede ideeën..?
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Reageer