Deeltjes

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Deeltjes

Vaak als ik aan het lezen ben over het standaardmodel kom ik reacties tegen van deeltjes (annihilatie en dergelijke) waardoor er (vaak met behulp van een virtueel deeltje) andere deeltjes met een grotere massa ontstaan of met een kleinere massa dan de oorspronkelijke deeltjes en er komen ook telkens deeltjes uit verschillende klassen voor (quarks worden leptonen of krachtdragende deeltjes). De reactie is telkens weer anders en er schijnt geen logica achter te zitten.

Weet iemand of er regels zijn voor de omzetting van twee deeltjes naar X aantal andere deeltjes (+ soms energie)?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Deeltjes

Zeker zijn er regels! Zo zijn er behoudswetten voor lading, energie, impuls, spin, baanmoment, en nog veel meer.

Voor een mooie samenvatting (nu ook in het Nederlands) raad ik het Standaardmodel van harte aan.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Deeltjes

IK zal toch wat meer uitleg moeten geven over wat ik bedoel, als een deeltje van "smaak" veranderd, hoe kan je dan weten in welk ander deeltje hij zal veranderen.

Re: Deeltjes

Ik denk dat het te maken heeft met higgsbosonen, maar hoe weet je dan op welke manier ze een deeltje beïnvloeden? bvb.:

neutron vervalt in proton electron en anti-neutrino, hoe kan je dit voorspellen als je niet weet waarin het neutron zal vervallen?

Reageer