Leden wetenschapsforum

Moderator: Miels

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 926

Leden wetenschapsforum

Ik las zo even dat dit forum 14.662 geregistreerde leden kent.


De reden dat ik dit schrijf is, dat het mij steeds meer opvalt dat er dikwijls dezelfde mensen een bijdrage leveren.

Soms zijn nieuwe leden in het begin aktief, leveren best wel leuke of boeiende stukjes in, maar daarna gebeurt er eigenlijk niet zoveel meer.


Hoe is dit nu te verklaren vroeg ik mij af ?
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Leden wetenschapsforum

Tja mensen verliezen vaak op eeen gegeven moment interesse in dingen. Dat geldt voor elke hobby. Ik denk dat er opzich wel wat doorstroom is hoor. Sinds ik hier ben begonnen zijn er een aantal structurele diehards weg gegaan en zijn er nieuwe voor in de plaats gekomen. Dat gaat gewoon wat organisch. Het is natuurlijk wel interessant om te bedenken wat zou helpen om mensen meer te laten binden met het forum, zodat ze niet weg gaan.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Leden wetenschapsforum

Akkoord maar dat verklaart volgens mij niet alles.


Er komen altijd nieuwe leden bij,

toch is het vaak zo dat op zowat elke topic dezelfde mensen blijven posten.

Ik verwijt niemand hier iets. Maar als er altijd nieuwe mensen mijkomen, die in het begin actief deelnemen, zou je deze toch ook op die topics moeten zien.


Één topic vormt op dat vlak zeker een uitzondering namelijk "vertel eens iets over jezelf" waarin nieuwe leden zich even kunnen voorstellen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Leden wetenschapsforum

Volgens mij zijn er heel veel users die zich eenmaal inschrijven om een vraag te stellen, en daarna nooit meer komen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Leden wetenschapsforum

Vladimir Lenin schreef:toch is het vaak zo dat op zowat elke topic dezelfde mensen blijven posten.

Ik verwijt niemand hier iets. Maar als er altijd nieuwe mensen mijkomen, die in het begin actief deelnemen, zou je deze toch ook op die topics moeten zien.
ik ben hier nou vrijwel exact 3 jaar, en heb in die tijd toch inderdaad al aardig wat "wisselingen van de wacht gezien". OK, dat loopt niet in de honderdtallen. Vraag is, moet dat? Levert dat wat op?


Echt veel reacties zie je van mensen die op een of meerdere gebieden aardig wat verstand van zaken hebben, en zich dan ook altijd met topics op hun vakgebied bezighouden (wat ik bedoel met "de wacht houden"). Die helpen anderen uit de brand op hun vakgebied. Met hen krijgt WSF een geweldige inhoud. Veel reacties, weinig eigen topics, want juist op hun interessegebied hebben ze weinig vragen die we hier zouden kunnen oplossen. Om wat voor reden dan ook verslapt dat na kortere of langere tijd, een andere "kenner" duikt op en neemt de wacht over.


Anderen met minder kennis van zaken houden zich dan vaak wat afzijdig, want ze weten dat er "beteren" rondlopen. Lezen vaak wel, maar zijn niet zo zichtbaar omdat ze nauwelijks posten. Wel komen die regelmatig met vragen, als nieuwe topic, of aansluitend óp een lopende topic. Soms zie je ze groeien tot "helper".


En velen, inderdaad, zitten met een of ander probleem, plaatsen dat in een topic, zien het opgelost worden, en zie je daarna slechts sporadisch of niet actief terug. Die hebben niet zoveel forumgeschikte problemen, en verder niet veel inhoudelijks toe te voegen.


Dat laatste (niet veel inhoudelijks toe te voegen en dus niet -actief- deelnemen), vind ik nou juist de sterke kant van WSF. Staat zelfs nadrukkelijk in de regels:
Een post moet bijdragen aan de discussie.

Vermijd posts in de trant van "Vind ik ook" of "Nee, natuurlijk niet!". Op deze manier willen we een discussie laten draaien om feiten in plaats van meningsverschillen.
Deze regel zorgt ervoor dat het baggergehalte van WSF relatief heel laag is in vergelijking met andere fora.


Nog iets wat voor een laag baggergehalte zorgt: Om hier als nieuweling iets te posten moet je jezelf registreren en zo. Die moeite neem je niet voor wat loos geschreeuw in de ruimte, (dat kun je makkelijker elders kwijt) en zo komt het dat loze of onzinnige posts niet veel voorkomen. Keerzijde daarvan is dat dus ook een eendagsvlieg zich moet registreren. En dát zorgt ervoor dat de verhouding geregistreerde leden : regelmatig actieve leden een beetje scheef lijkt.


Als ik mag kiezen tussen een WSF met een wat scheef lijkende verhouding geregistreerde leden : regelmatig actieve leden, en een WSF met een hoog baggergehalte, dan is mijn keus gauw gemaakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Leden wetenschapsforum

Inderdaad,


het punt is alleen dat (en ik weet dat dit zeer ideologisch gaat klinken) de fout die de wetenschap gemaakt heeft was dat ze zich veel te afzijdig hield. Zelfs iemand die weinig van een onderwerp kent kan bijdragen. En dat gebeurt dus naar mijn idee iets te weinig. Je mag dan wel geen kei in een bepaald onderwerp zijn, maar als je met je gezond verstand iets opmerkt is dat naar mijn idee evenwaardig aan het publiceren van tientallen formules.


Die functie is dan ook naar mijn idee weggelegd voor een forum, een (cyber) plaats waar iedereen de toegang heeft om vrij zijn mening (gedacht) te zeggen over een (al dan niet wetenschappelijk) probleem. Uiteindelijk kan zelfs een ongeschool persoon op sommige gebieden meer weten dan een intellectueel
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Leden wetenschapsforum

Dat ben ik roerend met je eens. Een en ander is echter aan elke gebruiker zélf.


We kunnen niemand dwingen om bijdragen te leveren. We kunnen wel stimuleren om geen onzinnige of nutteloze bijdragen te leveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Leden wetenschapsforum

Uiteraard kan je niemand dwingen om een bericht te plaatsen, maar je kan de gebruikers wel stimuleren denk ik, problemen vanuit andere hoeken bekijken kan soms een aanzet geven tot een goeie oplossing.


Ik merk vaak op dat bij het begin van een Topic veel gebruikers een andere visie hebben op de feiten, maar naar mate de topic vordert treed er een soort van polarisatie op, de gebruikers scharen zich rond 2 of 3 visies, en je criëert een soort van strijd waarbij er geen aandacht meer is voor nieuwe ideën.


Bovendien (en ik wil hier niemand mee op de vingers tikken) zie je vaak dat na verloop van tijd de strijd enkel verdergaat tussen 3 tot 5 gebruikers, de "ondersteunende" gebruikers (zal ik maar zeggen) zijn al lang verdwenen, maar de gebruikers die "the winning theories" bedacht hebben (degene die dus overblijven) blijven discusiëren. Je criëert een soort van atmosfeer waarin het posten van een nieuwe theorie een beetje beangstigend wordt ervaren, omdat de reeds aanwezige gebruikers volhard zijn in hun mening


toegegeven, ik maak hier inderdaad een beetje een karikatuur, en ik kom ook niet echt met oplossingen. Maar door een analyse van het probleem wordt de oplossing misschien zichtbaarder.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer