Wat is "coma" eigenlijk precies...?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 85

Wat is "coma" eigenlijk precies...?

Ik ben afgelopen weekend geconfronteerd met een 'direct geval van coma'! Dit klinkt misschien een beetje oneerbiedig, maar de waarheid is, dat ik het juist objectief en zo rationeel mogelijk tracht te benaderen...

Een geliefd collega van mij en mijn collega's is afgelopen weekend zeer ongelukkig ten val gekomen. Hij is met spoed naar Het Dijkzicht in Rotterdam vervoerd en aldaar direct geopereerd! Zijn hersenpan is 'gelicht' omdat er zwellingen van de hersenen waren geconstateerd. Een klein gedeelte van de hersenen (onderaan in zijn achterhoofd), wat enorm beschadigd bleek, schijnt te zijn weggenomen. Sinds de operatie, die ca. zes uur heeft geduurd, wordt hij 'kunstmatig' in coma gehouden!

Eerdaags gaat men de 'kunstmatige' coma opheffen en pas dán zal blijken, wat de eventuele 'schade' is...

Ten eerste is het natuurlijk heel knap, dat mensen 'kunstmatig' in coma kunnen worden gehouden. Het behoedt de patient waarschijnlijk voor te veel pijn. Maar bovendien moet de behandelend arts vooral weten, welke 'stoffen' hiervoor zorgen, anders kan men niet de juiste medicatie toedienen! Hierover moet dus al heel veel bekend zijn!

Ik zou graag, als leek (zonder medische kennis), iets meer begrijpen/willen weten van het fenomeen coma...

Zowel op medisch, wetenschappelijk maar eventueel ook op metafisisch gebied...

Berichten: 34

Re: Wat is "coma" eigenlijk precies...?

Je bedoelt, in filosofisch opzicht dus, wat het fenomeen 'coma' met ons bewustzijn doet en wat je 'ziet' als je in coma bent?

verder lijkt me dit eerlijk gezegt een post voor een andere sectie van dit forum
Either Einstein was wrong or balls can go through walls, it's a strange world we live in.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat is "coma" eigenlijk precies...?

Inderdaad, laten we eerst eens kijken wat hier medisch over te zeggen valt.


Berichten: 85

Re: Wat is "coma" eigenlijk precies...?

Ik heb de link waar E. naar verwijst uiteraard gelezen (had ik al gedaan, vóór ik de post plaatste).

Maar ik heb eens gehoord, dat je altijd tegen een comapatiënt moet blijven praten. Is dat wáár? en zo ja, waarom?

Zijn er bijvoorbeeld gevallen bekend van patiënten die volkomen uit hun coma-staat zijn ontwaakt, waarbij is gebleken, dat het onderhouden van contact van essentieel belang is geweest?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wat is "coma" eigenlijk precies...?

Ik heb geen idee wat deze Organisatie, Dr. en verhalen waard zijn:

http://www.nysrighttolife.org/coma_recovery.htm

Met "coma recovery" vindt je een hoop op Google.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat is "coma" eigenlijk precies...?

Coma is defined as unarousable unresponsiveness.

Plum, F, Posner, JB, The diagnosis of stupor and coma 1995, 4th ed, FA Davis, Philadelphia.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer