[wiskunde] Vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 67

[wiskunde] Vergelijkingen

Krijg ik aub de eerste rij voor de uitwerking, dan zoek ik zelf verder

(1/2)*(x/3-5)=2x/5-3/10

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

Werk alle haakjes weg en breng vervolgens alle termen in x naar één lid, de andere termen naar het andere lid.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

Beste friends, twee dingetjes. Allereerst zijn we geen huiswerkmaak machine, hier om jou voor te zeggen. :D Als je wil dat mensen je hier helpen, zul je toch eerst moeten laten zien wat je zelf hebt geprobeerd. Zou jij werk voor anderen willen doen? Ten tweede is het heel handig (vooral voor jou en ook een beetje voor de andere gebruikers) als je een vaknaam in blokhaken voor je topic titel doet. Op deze manier kunnen mensen die veel van wiskunde afweten je helpen en mensen die er niets van begrijpen kunnen dan wegblijven. Ik zal het deze keer voor je doen. Wil jij het in het vervolg doen?

Verder inhoudelijk snap ik niet helemaal wat je wil, moet dit uitgewerkt worden?

Je kan dit soort sommen vergelijken met een ouderwetse weegschaal. In de weegschaal zitten bijvoorbeeld puppies van een onbekend gewicht en er zitten kilo gewichten in. Je moet weten hoeveel één puppie precies weegt. Dit kan je doen door aan beide kanten dingen eraf te halen en erbij te doen, zodat je aan een kant puppies hebt (de x'en) en aan de andere kant de kilogewichten (de gewone getallen). Je weet nog niet hoe zwaar de puppies zijn, dus je mag niet kilogewichten en puppies weghalen. De = verteld je dat de weegschaal in balans is en zolang je dat houdt, is alles goed.

Dus \(\frac{1}{2}(\frac{x}{3}-5)=\frac{2x}{5}-\frac{3}{10}\)

eerst haakjes uitwerken, dat doe je door wat er voor de haakjes staat te vermenigvuldigen met ELK element in de haakjes afzonderlijk, dus een half keer x/3 en een half keer 5 geeft:

\(\frac{x}{6}-\frac{5}{2}=\frac{2x}{5}-\frac{3}{10}\)

Nu kan je een aantal dingen doen, als je het makkelijk vind kan je alles met 10 vermenigvuldigen omdat sommige breuken dan weg zijn.

\(\frac{5x}{3}-25=4x-3\)

Nu is het zaak om aan de linkerkant alleen x'en over te houden en aan de rechter kant getallen (denk eraan puppies links en getallen rechts). De weegschaal moet in balans blijven, dus je haalt aan beide kanten 4 puppies weg, zodat rechts geen puppies meer zijn, en je doet aan beide kanten 25 erbij zodat links geen kilogewichten meer zijn.

\(\frac{5x}{3}-25-4x+25=4x-3-4x+25\)

\(\frac{5x}{3}-4x=25-3\)

\(\frac{5x}{3}-\frac{12x}{3}=22\)

En dan kom je er zelf ook wel verder uit toch? (sorry ik moet nu verder, dus kan het niet afmaken, maar je snapt wat de bedoeling is toch?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 67

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

Strange Quark, zo geraak ik wel verder, thx.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

StrangeQuark schreef:als je het makkelijk vind kan je alles met 10 vermenigvuldigen omdat sommige breuken dan weg zijn.

\(\frac{5x}{3}-25=4x-3\)
Dan kun je het nog beter direct met 30 vermenigvuldigen zodat álle breuken weg zijn :D
\(5x-75=12x-9\)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

Dat is waar, dat bedacht ik mij ook, maar ik moest weer verder met mijn electronen kanon en vacuum systeem. :D

Friends, vergeet je de andere dingen in het vervolg niet? (de topic titel en iets meer uitleg hoe ver je bent?)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 67

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

zover :

5x-75=12x-9

5x-12x=75-9

-7x=66

x=66/7 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

Ziet er goed uit. (Niet om vervelend te doen, maar het komt een beetje over alsof je me aan het negeren bent. Wil je erop letten in het vervolg?)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

Let op je tekens!

Er zit een tekenfout in je antwoord.

Berichten: 67

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

Zeker niet mijn bedoeling Strangequark U te negeren

Safe : -7x= 66

- x = 66/7

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

Friends, je hebt deze vergelijking:

-7x = 66

-7, keer iets is dus 66.

Jij deelt door 7, waarom? Je kunt beter door -7 delen.

Dus, dan krijg je:

x = 66 / -7

Je gaat problemen krijgen in de wiskunde als je de balansmethode niet foutloos, en zonder na te denken, kunt toepassen, dus ik hoop dat ik je op weg geholpen heb.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

kombelpeter, volgens mij begrijp friends het wel hoor. als -x=66/7, is natuurlijk x=-66/7.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

friends schreef:Zeker niet mijn bedoeling Strangequark U te negeren

Safe : -7x= 66

- x = 66/7
Dit is goed, maar je wilt x weten!

Berichten: 67

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

- veranderen van lid =

x = -66/7 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Vergelijkingen

Inderdaad... Je was eerst dus een minteken vergeten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer