[natuurkunde] warmteoverdracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[natuurkunde] warmteoverdracht

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over de volgende situatie:
rijstopdracht.doc
(20.5 KiB) 502 keer gedownload
In de bijlage wordt de situatie beschreven van een pan en een benzinebrander die de pan opwarmt.

Na 8 minuten kookt het water.

Nu moet je berekenen hoeveel ml benzine hierbij is verbrand, om de pan te verwarmen tot 100 graaden Celsius als het rendement van het verwarmen 70 grasden Celsius bedraagt.

Nu moet je eerst Qtotaal berekenen= Qpan+Qwater

Dat gaat allemaal goed. Maar vervolgens zeggen ze dat 1 m^3 bezine 33.10^9 J bezine levert. Maar hoe komen ze daaraan? Want nergens bereken je 33.10^9 J bezine !

Ik hoop heel erg dat iemand mij hiermee kan helpen!

Alvast bedankt voor de moeite!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] warmteoverdracht

gympie5 schreef:..//..

Maar vervolgens zeggen ze dat 1 m^3 benzine 33.10^9 J benzine levert. Maar hoe komen ze daaraan? Want nergens bereken je 33.10^9 J benzine !
Dat bereken je ook nergens. Het is een GEGEVEN dat als je 1 m³ benzine verbrandt dat daarbij dan 33·109 J aan energie vrijkomt. En die energie uit die verbranding kun je gebruiken om je rijstmaaltijd te koken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: [natuurkunde] warmteoverdracht

Bedankt! :D

Dus er wordt 30,8 ml benzine verbrand?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] warmteoverdracht

In plaats van daar antwoord op te geven heb ik liever dat je je uitwerking hier eens post.
  1. we zien dan je eventuele denk- of rekenfouten, en kunnen je daarop wijzen en die uitleggen: leer je meer van, en da's uiteindelijk de bedoeling van dit huiswerkforum;
  2. we kunnen je dan eventueel tips geven mbt tot overzichtelijk uitwerken van dit soort sommetjes: leer je meer van, en da's uiteindelijk de bedoeling van dit huiswerkforum;
  3. áls het correct is kost het óns nauwelijks tijd, en kunnen wij weer wat anders gaan doen;
  4. en ten slotte hoeven we dan niet eens te beginnen je te verdenken van ons te gebruiken als huiswerkmachine (zo klink je niet :D , maar je weet maar nooit)
Vooral nrs 1 en 2 vind ik hier wel heel belangrijk, want als je in de presentatie van een opgave nog dingen typt als
het rendement van het verwarmen 70 graden Celsius bedraagt
en niet inziet dat die 33·109 J/m³ een tabellenboekjesgegeven is, is je routineniveau met dit soort sommetjes nog gevaarlijk laag om een proefwerk erover te gaan maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer