Nomenclatuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 281

Nomenclatuur

Beste medeforummers;)

Ik krijg sinds kort Organische chemie op unief en we hebben al kennisgemaakt met heel wat functionele groepe zoals alcoholen, perzure, aminen en noem maar op. Ook hier en daar werden er een paar structuren met hun triviale en/of systematische naam erbij gegeven.

Oefeningen heb ik hierop nog niet gehad. Maar ik kan aan de lijven ondervinden dat naamgeving allesbehalve makkelijk is in de organische chemie.

Bijvoorbeeld:

* bij de hydrazoverbindingen zie ik een tekening staan met de naam hydrazomethaan.

Ik weet niet meteen hoe dit hier ff te tekenen, maar ik zie ipv 1 methyl groep, 2 methylgroepen aan de hydrazo-groep gebonden staan. Waarom wordt er dan maar 1 vermeld in de naamgeving, en dan nog als een methaan en geen methyl? Idem met azomethaan.

*wat is de systematische naam van aceetamine?

*bij de koolzuuresters zie ik in het midden op de tekening de ester-groep staan met aan weerszijden een mehtylgroep. Toch noemt men de structuur Methylcarbonaat.

En ik kan zo doorgaan..

Met vriendelijke groetjes, Liekeu.

Berichten: 12.262

Re: Nomenclatuur

bij de koolzuuresters zie ik in het midden op de tekening de ester-groep staan met aan weerszijden een mehtylgroep. Toch noemt men de structuur Methylcarbonaat.
Dat is feitelijke en triviaalnaam, correcter zou 'dimenthylcarbonaat' zijn.

Heel riskant is dit niet, als je bijv ethyl-methyl-carbonaat bedoelt zeg je dat expliciet, en met slechts 1 methylgroep houd je feitelijk methylcarbonzuur over.
Victory through technology

Berichten: 281

Re: Nomenclatuur

Dat is feitelijke en triviaalnaam, correcter zou 'dimenthylcarbonaat' zijn.


Ik zou deze naam ook prefereren.

Of zelfs dimethylkoolzuurester. Nu ben ik aan het uitvinden natuurlijk, maar dit lijkt mij gewoon logisch. Het is een koolzuurester met 2 methylgroepen. :D

Berichten: 12.262

Re: Nomenclatuur

dimethylcarbonate is volgens iupac wel de correcte naam. Strict genomen is het middelste stuk CO3-- , dat als ion qua naamgeving boven de alkylgroepen gaat. Niet dat die bindingen verder breekbaar zijn zoals de ionbindingen in zouten, maar ik geloof dat dat voor de prioriteit van naamgeving niet zoveel uitmaakt.

Naamgeving is ook wel een halve wetenschap op zich, en soms wat overdreven.. iupac erkent bijvoorbeeld wel 'water' voor H2O, maar niet ammonia voor NH3 (dat zou dan azane moeten worden, geen mens weet wat je daarmee bedoelt).
Victory through technology

Berichten: 281

Re: Nomenclatuur

Ergens is het dus wel normaal dat ik er geen rechte lijn in vind? Het is zo en ik moet het zo leren? :D

Reageer