[scheikunde] stoichiometrische berekeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

[scheikunde] stoichiometrische berekeningen

Ik zit met een vraag, waar ik niet helemaal uit kom. Kunnen jullie mij helpen?

1.Kaliumpermanganaat wordt opgelost in 1 liter 0.01 M zwavelzuur. Van deze oplossing wordt de extinctie gemeten. Wat is de samenstelling van de blanco oplossing bij deze meting?

bij deze begrijp ik de vraag niet helemaal..

en nog 1:

2. 69.1 mg Kaliumpermanganaat wordt opgelost in 1 liter 0.01 M zwavelzuur. Bereken de concentratie van deze oplossing in mol/L (molmassa KMnO4 = 158.0 gr/mol).

Bij nummer 2 heb ik al de concentratie van kaliumpermanganaat berekend, ik kom uit op: 0.0004 mol/Liter

is dit voldoende? ik heb zelf namenlijk het gevoel van niet..

Berichten: 389

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

Extinctie, is dat iets hollands?

Berichten: 36

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

ja, dat is hollands.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene
Extinctie, is dat iets hollands?
Nee, dat is latijn. In het Nederlands vertaal je zoiets met "uitdoving" of "uitsterving" o.i.d. al naar gelang de context.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

Chemistry-Kim schreef:1.Kaliumpermanganaat wordt opgelost in 1 liter 0.01 M zwavelzuur. Van deze oplossing wordt de extinctie gemeten. Wat is de samenstelling van de blanco oplossing bij deze meting?

bij deze begrijp ik de vraag niet helemaal..
De bedoeling is de extinctie van alleen de kaliumpermanganaat te meten, dus moet het effect van de andere bestanddelen in die oplossing te geëlimineerd worden. Dat gebeurt door de totale extinctie te verminderen met de extinctie van de blanco oplossing. De blanco oplossing is dus de oplossing zonder de kaliumpermanganaat en dat is in dit geval dus ............
Chemistry-Kim schreef:2. 69.1 mg Kaliumpermanganaat wordt opgelost in 1 liter 0.01 M zwavelzuur. Bereken de concentratie van deze oplossing in mol/L (molmassa KMnO4 = 158.0 gr/mol).

Bij nummer 2 heb ik al de concentratie van kaliumpermanganaat berekend, ik kom uit op: 0.0004 mol/Liter

is dit voldoende? ik heb zelf namenlijk het gevoel van niet..
Aangenomen dat men de kaliumpermanganaatconcentratie bedoelt is het antwoord inderdaad (0,0691 gram/liter)/(158 gram/mol) = 0,00044 mol/liter.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

0,44 mmol/l is toch niet zo vreemd
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Berichten: 389

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

Nee, dat is latijn. In het Nederlands vertaal je zoiets met "uitdoving" of "uitsterving" o.i.d. al naar gelang de context.


En wat moet ik dan verstaan onder de extinctie van een oplossing? Extinctie-events bij planten en beestjes ken ik, maar in deze context? Bedoeld men het equivalentiepunt bij een tritratie ofzo waarbij men kleuromslag krijgt ofzo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

Nee, de oplossing dooft bepaalde golflengtes uit en dat is een maat voor de hoeveelheid opgeloste stof, in dit geval de opgeloste kaliumpermanganaat. Er komt geen titratie aan te pas. Gewoon een buisje met de oplossing in een fotometer plaatsen en de waarde aflezen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

0,44 mmol/L is toch niet zo vreemd
Er zijn miljarden oplossingen van 0,44 mmol/L denkbaar. Maar wat wil je eigenlijk zeggen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

Chemistry-Kim schreef:ik kom uit op: 0.0004 mol/Liter

is dit voldoende?
m'n post doelde daarop

..nevermind
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Berichten: 389

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

Nee, de oplossing dooft bepaalde golflengtes uit en dat is een maat voor de hoeveelheid opgeloste stof, in dit geval de opgeloste kaliumpermanganaat. Er komt geen titratie aan te pas. Gewoon een buisje met de oplossing in een fotometer plaatsen en de waarde aflezen.
Hazo, spectrofotometrie... ik was altijd gewoon om te spreken in termen van transmisiviteit T (% doorgelaten intensiteit van initiële lichtintensiteit) en absorbantie A (A = -log T). Wat is dan de wiskundige uitdrukking van extinctie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

Kalkoen schreef:transmissiviteit T (% doorgelaten intensiteit van initiële lichtintensiteit)

..//..

Wat is dan de wiskundige uitdrukking van extinctie?
het complement van transmissiviteit . Samen zijn ze 100 %.

het mooie van extrinctie tegenover transmissiviteit is dat extinctie recht evenredig is met je concentratie. Transmissiviteit is omgekeerd evenredig, dat rekent wat lastiger.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 36

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

8. De extinctie, gemeten in een 1cm cuvet = 0.342. Bereken de extinctie, wanneer dezelfde oplossing zal worden gemeten in een 2 cm cuvet.

weten jullie ook iets op deze vraag? ik begrijp de vraag wel. Maar het gaat mij juist om hoe je de andere dingen kan berekenen van de formule van wet van Lambert-Beer, terwijl je maar 2 van de 4 gegevens weet.

Berichten: 389

Re: [scheikunde] stoichiometrische berekeningen

dit is een heel eenvoudige (nu ik weet wat extinctie is).

De beerwet is A = ebc (absorptiecoef x doorganslengte x concentratie)

en A = -log T = -log (1-E)

Dus we hebben 2 gevallen:

met b = 1 cm en is gemeten 0,342, dus

-log (1-0,342) = e 1 c

en nu is b= 2 cm, dus

-log (1-E) = e 2 c

e.c kunt ge eenvoudig elimineren, vermits e en c telkens gelijk blijven, en daaruit kunt ge met enig rekenwerk berekenen wat E is. (denk eraan: a log(x) is hetzelfde als log(xa))

Reageer