[biologie] proteïnen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 91

[biologie] prote

Kan iemand me een voorbeeld van een eiwit geven, van elke structuur ( primaire , secundaire , tertaire , quaternaire )

behalve al : insuline,collageen,myoglobine en hemoglobine

ik heb al wat zitten rondzoeken maar er staat nooit de structuur bij vermeld, alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [biologie] prote

Als ik je vraag lees heb ik het gevoel dat je heel de definitie van primair, secundair etc ivm eiwitten niet begrijpt. Die slaan op de vraag op welk (samenstellings)niveau je naar het eiwit kijkt. Er bestaan in die zin geen secundaire eiwitten

kijk eerst eens even hier

http://www.vgk.rug.ac.be/cursus/biochem1k/hoofdstuk3.doc

en kijk dan of je je vraag kunt verhelderen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 189

Re: [biologie] prote

De bouwstenen van de eiwitten zijn de aminozuren (AZ).

Zij hebben deze algemene vorm:

H O

| ||

NH2 - C - C - OH

|

R

EDIT: mijn structuurformule komt er niet goed uit. Wie dit beter kan, zet ze hier maar. Bedankt. :D

waarbij R het residu is. Dit residu bepaalt het AZ en kan polair of apolair zijn.

Stel dat men al die AZ nu eens aan elkaar gaat hangen met peptidebindingen, dan bekomt men een AZ-sequentie. Stel het je voor als een parelsnoer.

NH2 - AZ1 - AZ2 - ... - AZn - COOH

Dit is de primaire structuur van het eiwit.

Ga je dat parelsnoer nu opplooien in een waterig milieu, zodat alle apolaire (= hydrofobe) residu's aan de binnenkant liggen en alle polaire (= hydrofiele) aan de buitenkant, dan heb je je eiwit in de secundaire structuur.

Gaan er tussen de verschillende secundaire-strucuur-eiwitten H- of S-bruggen ontstaan, krijg je verschillende opgeplooide parelsnoeren die aan elkaar worden gehecht. Dit wordt de tertiaire structuur genoemd.

Sommige eiwitten bestaan uit opgeplooide AZ in de tertiaire structuur, bij andere eiwitten is dat niet zo. Dan zijn er verscheidene/verschillende AZ-sequenties van de tertiaire structuur nodig die aan elkaar gaan hangen. Dit is de quaternaire structuur.

Hemoglobine is een eiwit in de quaternaire structuur. Het bezit immers 4 AZ-sequenties in tertiaire structuur die aan elkaar zijn gaan hangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: [biologie] prote

EDIT : een dipeptide is dan een eiwit met een primaire structuur?

als je dan fibrinogeen neemt wat valt daar dan over te zeggen?

Berichten: 189

Re: [biologie] prote

Fibrinogeen is een eiwit van tertiaire of quaternaire structuur, ik weet het zelf niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] prote

Over het algemeen kan je aannemen dat een eiwit als fibrinogeen in ieder geval een tertiaire structuur heeft. Vervolgens moet je even nazoeken of het eiwit uit subunits bestaat, dan kan je pas iets zeggen over de quaternaire structuur.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 189

Re: [biologie] prote

Over het algemeen kan je aannemen dat een eiwit als fibrinogeen in ieder geval een tertiaire structuur heeft. Vervolgens moet je even nazoeken of het eiwit uit subunits bestaat, dan kan je pas iets zeggen over de quaternaire structuur.


Welja, dit bedoelde ik :D

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [biologie] prote

Fibrinogeen bestaat uit 6 ketens (3 paar) met de catchy name: alpha, beta en gamma keten.

Primaire structuur: De aminozuur volgorde

Secundaire structuur: a-helixen en b-sheets

Tertiare structuur: Hoe een enkel eiwit er in 3D uitziet

Quaternaire structuur: "Complex" van verschillende eiwitten (of 2 of meer dezelfde)
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] prote

Welja, dit bedoelde ik :D
Dat snap ik, maar ik ben niet van plan je huiswerk voor je maken. Je kan me wel vragen waar je dat het beste kan opzoeken, maar niet vragen om dat voor je na te zoeken. Dat is de deal hier op het forum :P
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [biologie] prote

Dat snap ik, maar ik ben niet van plan je huiswerk voor je maken. Je kan me wel vragen waar je dat het beste kan opzoeken, maar niet vragen om dat voor je na te zoeken. Dat is de deal hier op het forum :P
En dan moet ik weer meteen het antwoord geven :D
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 189

Re: [biologie] prote

Dat snap ik, maar ik ben niet van plan je huiswerk voor je maken. Je kan me wel vragen waar je dat het beste kan opzoeken, maar niet vragen om dat voor je na te zoeken. Dat is de deal hier op het forum :P


Eh, ik heb het topic hier niet gestart he :D , ik heb geantwoord.

Reageer