[fysica] stijgende luchtbel in buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[fysica] stijgende luchtbel in buis

heyy, khad n vraagske: we moesten een practicum doen met fysica; laat een luchtbel in een buis met water stijgen in verschilende hoeken

als je de buis hoger zet, gaat de luchtbel sneller naar boven, zet je hem in een kleinere hoek dan gaat hij langzamer, kan iemand mij uitleggen hoe dit komt.

Berichten: 2.504

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

De buis hoger zetten... wat bedoel je daarmee? De hoekgrootte verhogen ofzo?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

De buis hoger zetten... wat bedoel je daarmee? De hoekgrootte verhogen ofzo?
ja dat bedoel ik

Berichten: 2.504

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

ja dat bedoel ik
Puur wrijving en druk.

Een luchtbel streeft naar de vorm waarin die het minst belast is.

Als de luchtbel zichzelf perfect verticaal omhoog moet duwen, ondervind ze het meeste weerstand.

Klopt die uitspraak volgens jou? Waarom?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 582

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

Als de luchtbel zichzelf perfect verticaal omhoog moet duwen, ondervind ze het meeste weerstand.
Huh?

Ik kan hier niet met 100% zekerheid op antwoorden, maar is dit niet louter een toepassing van de wet van Archimedes?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

is dit niet louter een toepassing van de wet van Archimedes?
Nee. Archimedes zorgt natuurlijk wel voor de drijvende (pun not intended) kracht achter die beweging. De rest wordt hogere vloeistofdynamica.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

Nee. Archimedes zorgt natuurlijk wel voor de drijvende (pun not intended) kracht achter die beweging. De rest wordt hogere vloeistofdynamica.
Ah ok, dan moet ik ook het antwoord schuldig blijven.

[EDIT] Maar als dit een proef zou zijn uit het secundair onderwijs (wat ik afleid uit de beschrijving van topicstarter en de eenvoud van de proef), stel ik me toch wel vragen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

Nou, je kunt er nog aardig wat over nadenken, want oppervlakkig bekeken gebeuren er onlogische dingen. Er kwantitatief aan werken is universiteitswerk, kwalitatief kan het op MO-niveau nog een hele dobber zijn. De proef is simpel, de reden waarom alles gebeurt zoals het gebeurt best nog een flinke doordenker. Proefje al eens gezien?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

Nou, je kunt er nog aardig wat over nadenken, want oppervlakkig bekeken gebeuren er onlogische dingen. Er kwantitatief aan werken is universiteitswerk, kwalitatief kan het op MO-niveau nog een hele dobber zijn. De proef is simpel, de reden waarom alles gebeurt zoals het gebeurt best nog een flinke doordenker. Proefje al eens gezien?


Nee, maar ik kan me er wel een aantal dingen bij voorstellen. Ik weet wel iets af van dit soort zaken, maar te weinig om dit te kunnen beantwoorden blijkbaar. Vandaar dat het me nieuwsgierig maakt :D .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

Nou, zoek een stuk transparante slang en "eat your heart out". Varieer belgrootten, slangdikten en hoeken waaronder je de slang vasthoudt, en doe waarnemingen.

Er is hier, misschien al 2 jaar of meer geleden, een andere topic over geweest. Kan ik alleen niet meer terugvinden. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

Zoek je deze topic?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] stijgende luchtbel in buis

Zoek je deze topic?
yep. :D

inderdaad 2 jaar oud.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer