[biologie] de cel als osmotisch systeem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[biologie] de cel als osmotisch systeem

"Oefening 6.

Het opzuigen van water door plantenwortels uit de bodemoplossing (= het water met opgeloste zouten dat in de bodem zit)is gedeeltelijk een passief gebeuren (osmose). Bedenk zelf een in de klas uitvoerbaar experiment om aan te tonen dat de osmotische waarde van de bodemoplossing hierbij een belangrijke rol speelt. Noteer zorgvuldig."

Ik dacht een drie gelijkaardige planten in een isotone, hypertone en hypotone oplossing te plaatsen. Bij de hypertone oplossing zal de plant water afgeven (plasmolyse?), omdat de oplossing een hogere osmotische waarde heeft. Bij isotoon zal er niets gebeuren en bij een hypotone oplossing zal de oplossing water afgeven aan de plant omdat de plant(stengel) een hogere osmotische waarde heeft. Hieruit kunnen we dus besluiten dat de osmotische waarde van het bodemwater altijd minder hoog moet zijn (dus hypotoon) tegenover de osmotische waarde van de stengel/plant,anders zal er niets gebeuren,of zal de stengel water afgeven,waardoor de plant na een gegeven tijd kapot gaat .

Klopt dit of niet?

mvg,

Uwe

Edit : sorry voor de typo in de naam van m'n topic, maar in vind niet echt hoe je dit verandert.

at your service

Berichten: 8.614

Re: [biologie] de cel als osmotisch systeem

Edit : sorry voor de typo in de naam van m'n topic, maar in vind niet echt hoe je dit verandert.
[offtopic]Niet, maar als het je stoort kun je een moderator vragen om het aan te passen.[/offtopic]
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] de cel als osmotisch systeem

Klopt dit of niet?


Ik zou het ook zo doen. Theoretisch gezien kan het.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 7

Re: [biologie] de cel als osmotisch systeem

Ik zou het ook zo doen. Theoretisch gezien kan het.


Oké,dankjewel!

mvg,

Uwe

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biologie] de cel als osmotisch systeem

Ik zou dan voor je oplossing wél een beetje een nette mix van voedingselementen gebruiken. Bijvoorbeeld van een oplosbare meststof als pokon of zo. Als je dit probeert met puur keukenzout zou je een vertekend beeld kunnen krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [biologie] de cel als osmotisch systeem

Zou ik ook bijvoorbeeld kunnen zeggen 'plaats in elk proefbuisje potgrond' en daarbij in buisje één een oplossing met 10% NaCl-oplossing, in buisje twee gewoon water,en in proefbuisje drie een isotone oplossing?

Ik zou zelf niet weten wat een voorbeeld zou kunnen zijn van een oplossing dat evenveel opgeloste deeltjes heeft als een stengel... Weet iemand dit? Of zou ik op m'n verslag gewoon 'een isotone oplossing' plaatsen?

mvg,

Uwe

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biologie] de cel als osmotisch systeem

Met wat voor zouten zou jij dan een isotone oplossing maken? Hoe meet jij of een oplossing isotoon is?

nogmaals:
Als je dit probeert met puur keukenzout zou je een vertekend beeld kunnen krijgen
Sommige planten krijgen het al bij betrekkelijk lage concentraties Na+ of Cl- bijzonder moeilijk.

Als het je lukt om een isotone oplossing met keukenzout te maken, dan kun je dat ook met pokon hoor. Elke kunstmest is ook maar een mengsel van een aantal zouten.

Ander oppassertje: als je dit proefje doet verzuip dan je planten niet. Als je je potjes langer dan enkele uren oververzadigt met water krijgen de wortels zuurstofgebrek, stoppen ze met functioneren, en afhankelijk van de plantensoort sterven ze vroeger (enkele uren) tot later (enkele dagen) geheel af. Dan zie je sowieso geen enkel verschil meer tussen je diverse concentraties.

Ook, in een verse potgrond zijn kunstmeststoffen toegevoegd, en het veen heeft een behoorlijke mineralenbuffer aan boord. Het zal zomaar niet meevallen om hierin op korte tijd een hypotone bodemoplossing te verkrijgen. Let verder op dat je potgrond een frisse geur heeft voordat je ze gaat gebruiken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [biologie] de cel als osmotisch systeem

Euhm, ik zou het eerlijk gezegd niet weten (beide vragen) . Een paar stoffen die in de bodem kunnen zitten zijn ijzer,magnesium,calcium,etc? Maar als ik potgrond gebruik,zitten daar dan al geen zouten in? Of ben ik daarin helemaal verkeerd.

mvg,

Uwe

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biologie] de cel als osmotisch systeem

Euhm, ik zou het eerlijk gezegd niet weten (beide vragen)


tóch was je van plan hypotone, isotone en hypertone oplossingen te gaan maken...... :D
. Een paar stoffen die in de bodem kunnen zitten zijn ijzer,magnesium,calcium,etc?
In een simpel potje pokon (sorry voor de reclame, maar het is nou eenmaal een huishoudnaam geworden, en ik heb geen aandelen overigens) zitten zouten die je oplossing een osmotische waarde geven én bovendien voor planten niet giftig zijn (in normale doseringen althans)
Maar als ik potgrond gebruik,zitten daar dan al geen zouten in?
Juist, dat zei ik dus al:
Ook, in een verse potgrond zijn kunstmeststoffen toegevoegd, en het veen heeft een behoorlijke mineralenbuffer aan boord. Het zal zomaar niet meevallen om hierin op korte tijd een hypotone bodemoplossing te verkrijgen..
Als het goed is zal je bodemoplossing, ook met gedestilleerd water, door die aanwezige zouten (meststoffen) gewoon ongeveer isotoon worden. Om echt hypotoon te gaan zonder teveel water toe te moeten voegen zul je dus eerst eens behoorlijk moeten spoelen met gedestilleerd water totdat de geleidbaarheid van je spoelwater fors gezakt is. Dat lukt trouwens niet opkorte tijd, het veen bljift echt wel een tijdje zouten naleveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [biologie] de cel als osmotisch systeem

Heb mijn verslag afgegeven, en ben er tevreden over. Bedankt voor de hulp, allemaal. :D

mvg,

Uwe

Reageer