[wiskunde] praktisch organisatie probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

[wiskunde] praktisch organisatie probleem

Hallo,

ik heb een volgend probleem: stel ik wil een evenement organiseren met 8 groepen en 4 activiteiten. Hierbij moet de schema aan de volgende voorwaardes voldoen:

- Elk groep mag niet twee keer dezelfde activiteit doen.

- Er mogen niet meer dan twee groepen tegelijk dezelfde activiteit doen.

- Elk groep moet elke keer met een "ander" groep de activiteit doen.

CC – TH – SR – P (1)

P – TH –CC – SR (2)

CC – SR – P – TH (3)

P – CC – SR – TH (4)

TH – CC – P – SR (5)

TH – SR – CC – P (6)

SR – P – TH – CC (7)

SR – P – TH – CC (8)

(1) staat voor groep 1, (2), staat voor groep 2.

(Dit was mijn antwoord, maar het is fout, want groep 7 doet alles precies hetzelfde als groep 8, maar het moet juist zo zijn, dat groep 7 maar 1x iets samen mag doen met groep 8)

Is het mogelijk om een organisatietabel te maken die aan die voorwaardes voldoet?

Alvast bedankt!
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 582

Re: [wiskunde] praktisch organisatie probleem

Ik heb het volgende samengesteld, gewoon door de eerste 2 rijen in te vullen (willekeurig) en de andere 2 rijen gebaseerd op de 2 vorige. Ik zie echter niet meteen in hoe dit formeel kan opgelost worden.

cc th sr p

uur 1 1&2 5&6 3&4 7&8

uur 2 6&8 1&3 5&7 2&4

uur 3 3&7 4&8 2&6 1&5

uur 4 4&5 2&7 1&8 3&6

(Onder voorbehoud van fouten; had ook niet echt tijd om het in een deftig tabelletje te zetten, maar je snapt het wel als je het in excel overneemt :D .)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] praktisch organisatie probleem

Volgens mij is er maar 1 oplossing? Of zijn er meerdere? :D Bedankt voor het oplossen, ik dacht meer aan een wiskundige aanpak hahaha :P
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Reageer