[natuurkunde] tralie en dubbelspleet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[natuurkunde] tralie en dubbelspleet

Op een tralie valt een bundel monochromatisch licht dat een onbekende golflengte heeft. Op 1 m van het tralie bevind zich een scherm dat een breedte van precies 0,50 m heeft , op het scherm is een aantal lichtpunten te zien. De afstand van het centrale maximum tot het ernaast gelegen maximum bedraagt 0,95 cm. Het tralie bevat 24 krassen per mm.

A Bereken de golflengte van het gebruikte licht die snap ik hoe men aan het antwoordt komt.

B Hoeveel maxima zijn er op het scherm te zien.

Bij vraag B kom ik er niet uit en weet ik niet hoe ik deze moet oplossen zou iemand mij mischien kunnen helpen?

Tevens heb ik nog een vraag of iemand een goede website heeft over dubbelspleten en tralies met theorieachtergrond maakt niet uit of het in het engels of nederlands is want ik vind mijn theorie boek tekort schieten over dit onderwerp.

B.v.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [natuurkunde] tralie en dubbelspleet

b) Bereken met de tangens de hoek die het licht zou maken als het aan de rand van het scherm terecht komt (1 meter afstand 25 cm opzij) en vul die hoek in in de bekende formule, waarbij n (de orde) de onbekende is. Je krijgt dan (naar beneden afgerond) de grootste orde die nog op het scherm komt. Dan kun je beredeneren hoeveel er op het scherm passen
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 220

Re: [natuurkunde] tralie en dubbelspleet

b) Bereken met de tangens de hoek die het licht zou maken als het aan de rand van het scherm terecht komt (1 meter afstand 25 cm opzij) en vul die hoek in in de bekende formule, waarbij n (de orde) de onbekende is. Je krijgt dan (naar beneden afgerond) de grootste orde die nog op het scherm komt. Dan kun je beredeneren hoeveel er op het scherm passen
Dankje deze som is opgelost bedankt voor de hulp

Reageer