[wiskunde] hypothese verwerpen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[wiskunde] hypothese verwerpen

steekproef 1

114 meisjes waarvan 27 verhoogde bloeddruk

steekproef 2

150 jongens waarvan 21 verhoogde bloeddruk

Nulhypothese = populatiefracties zijn gelijk

Andere hypothese is dus ze zijn niet gelijk

toetsingsgrootheid = 2,43

onbetrouwbaarheid a = 0,05

Wordt de nulhypothese verworpen of niet?

Dit is de vraag, ik heb echter nog nooit met tweezijdige P-waarden gewerkt of iets dergelijks, dus ik heb geen idee wat ik moet doen. Help me please!

Groetjes,

Brianne

Berichten: 954

Re: [wiskunde] hypothese verwerpen

Hoi Brianne,

Het is wel even handig te weten wat je precies hebt gedaan. Een t-toets? En zo ja, wat voor precies? En wat is de "toetsingsgrootheid"? Waar je nu "onbetrouwbaarheid a" hebt opgeschreven zul je iets anders bedoelen.

Eenzijdig en tweezijdige toetsing heeft te maken met of de alternatieve hypothese die je stelt in een bepaalde richting gaat (meisjes hebben een hogere bloeddruk dan jongens) of niet (er is een verschil tussen de bloeddruk van jongens en meisjes). In het eerste geval toets je eenzijdig in het tweede geval tweezijdig.

Als je nog iets meer informatie geeft over wat je precies hebt gedaan kan ik een beter antwoord geven.

Berichten: 308

Re: [wiskunde] hypothese verwerpen

Het gaat misschien wat ver in het licht van de vraagstelling, maar hypotheses worden het best getest met het theorema van Bayes. Gratis download van uitstekend boek (misschien meer voor 1e of 2e jaar aan universiteit): http://www.inference.phy.cam.ac.uk/mackay/itila/book.html

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] hypothese verwerpen

Volgens mij is dit middelbare school statistiek met oversrcheidingskansen, dus ik denk dat dat boek en die methode idd wat moeilijk zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 24

Re: [wiskunde] hypothese verwerpen

Dit is inderdaad middelbare school statistiek :D

We moeten dus inderdaad kijken of er een verschil is tussen Jongens en meisjes in dit geval.

De Nulhypothese stelt dat dit niet zo is ( dus geen verschil ).

Het is trouwens normaal verdeeld.

Nu berekenen ze in het antwoordenboekje de tweezijdige P-waarde, en vergelijken die met de onbetrouwbaarheid a(alpha) en kijken of de tweezijdige P waarde groter of kleiner is en stellen daaruit of de hypothese verworpen wordt of niet. Ik weet echter niet hoe deze tweezijdige P waarde berekend kan worden, en deze is nergens in de uitleg te vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [wiskunde] hypothese verwerpen

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] hypothese verwerpen

Wat bedoel je met toetsingsgrootheid?

En heb je zo een tabelletje met allemaal waardes voor de normale verdeling?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] hypothese verwerpen

Gratis download van uitstekend boek (misschien meer voor 1e of 2e jaar aan universiteit):
This book is aimed at senior undergraduates and graduate students in Engineering, Science, Mathematics, and Computing. It expects familiarity with calculus, probability theory, and linear algebra as taught in a first- or second

year undergraduate course on mathematics for scientists and engineers.
Nog iets verder dus :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 24

Re: [wiskunde] hypothese verwerpen

Met de toetsingsgrootheid wordt het aantal standaardfouten ten opzichte van de nul hypothese bedoeld ( voor zover ik dat heb begrepen). Bij deze vraag heb ik de toetsingsgrootheid uitgerekend en die kwam uit op 2,43. Volgens mij valt op de een of andere manier met die toetsinggrootheid de tweezijdige p-waarde te berekenen.

Maar hoe? :D

Berichten: 24

Re: [wiskunde] hypothese verwerpen

BriAnne schreef:Met de toetsingsgrootheid wordt het aantal standaardfouten ten opzichte van de nul hypothese bedoeld ( voor zover ik dat heb begrepen). Bij deze vraag heb ik de toetsingsgrootheid uitgerekend en die kwam uit op 2,43. Volgens mij valt op de een of andere manier met die toetsinggrootheid de tweezijdige p-waarde te berekenen.

Maar hoe? :D
Wikipedia geeft als berekening van de tweezijdige p-waarde : De p-waarde vat als het ware de bewijskracht van de steekproefuitkomst in gestandaardiseerde vorm samen.

de tweezijdige overschrijdingskans:

2 * min ( linker, rechter)

Welke linker en rechter grens moet ik dan nemen? de onbetrouwbaarheidsfactor 0,05?

Verder passen ze dat toe met een voorbeeld : http://nl.wikipedia.org/wiki/P-waarde

Hoe kan ik dit zelf toe passen met de tweezijdige p-waarde in deze opdracht?

Reageer