[biologie] diffusie en osmose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

[biologie] diffusie en osmose

Hallo,

Voor biologie moeten we een huiswerk maken over diffusie en osmose. Nu vind ik op 2 stellingen geen antwoord.

Stelling 1: Als je lang in een warm bad zit, wordt je huid zacht en gerimpeld.

Stelling 2: Slakken kan je bestrijden door er zout op te strooien.

We moeten deze stellingen verklaren door middel van de diffusie en/of osmose. De woorden die we als tip kregen om ons antwoord te formuleren zijn: diffusie, osmose, osmotische waarde in de cel, osmotische waarde van het milieu en rol van het celmembraan.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Groeten,

Marcelleke
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] diffusie en osmose

Weet je in ieder geval wat diffusie en osmose zijn? In mijn herinnering was osmose het verhaal dat het water beweegt van een lage concentratie, naar een hoge concentratie. Je hebt dus allemaal water met een membraan ertussen en het water zal er voor proberen te zorgen dat de concentraties aan beide kanten van het membraan gelijk worden. Dus een lage concentratie (veel water weinig opgelost spul) laat water naar de hoge concentratie (weinig water in vergelijking met hoeveelheid opgelost spul) gaan om zo de concentraties gelijk te krijgen.

Diffusie heeft te maken met het willekeurig bewegen van moleculen. Moleculen hebben de neurotische neiging om heel veel te trillen, en om zo tegen elkaar aan te botsen. Na een tijdje trillen en botsen zal elk molecuul een willeukeurig pad hebben afgelegd, door de ruimte heen. Op deze manier komen moleculen overal.

De slak lijkt me in ieder geval een osmotisch verhaal. Je hebt binnen in de slak niet zoveel water, en als je zout op zijn slijmlaag strooit, heb je daar een hele hoge concentratie zout. Wat gebeurt er dan dus?

Osmose heeft ook met het bad te maken. Eigenlijk is het een beetje flauw, omdat je ook eerst een vettige laag moet oplossen, voordat je water gaat opzuigen. De reden is osmose, en waarom het rimpelt is omdat je huid nergens naar toe kan. Nu is het aan jou om in een goede zin uit te leggen waarom osmose op zou treden in je huid?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.246

Re: [biologie] diffusie en osmose

In mijn herinnering was osmose het verhaal dat het water beweegt van een lage concentratie, naar een hoge concentratie.
Nee, andersom.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] diffusie en osmose

Nee, want een lage concentratie betekent veel waterdruk en een hoge concentratie beteken lage waterdruk. Het gaat om het oplosmiddel wat hier beweegt, niet om het opgeloste.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.246

Re: [biologie] diffusie en osmose

In wiki nl staat:

De stromingsrichting van water bij osmose is van een hoge naar een lage concentratie water, zoals bij elk diffusieproces.

in de engelse staat het andersom :D
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] diffusie en osmose

Maar het water is niet ergens in opgelost, het is het spul wat de oplossing toe laat, ik zou niet weten waarom ze dat zo zouden formuleren.

Toch nog even op de engelse wik gekeken:
Osmosis is the diffusion of a solvent (frequently water) through a semi-permeable membrane, from a solution of low solute concentration (high water potential) to a solution with high solute concentration (low water potential), up a solute concentration gradient.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: [biologie] diffusie en osmose

Osmose is inderdaad het transport van oplossingsstof (water) van de lage concentratie naar de hoge concentratie, zoals StrangeQuark zei. Ik heb even nagedacht en ben tot volgende antwoorden gekomen:

Stelling 1: Als je zout op de slijmlaag van een slak strooit, probeert het water in de slak(lage concentratie) naar de hogere concentratie te gaan(buiten de slak). Dit zorgt ervoor dat de slak uitdroogt en sterft.

Stelling 2: Als je in een bad zit, wil het water in je lichaam(lage concentratie) naar een hogere concentratie(buiten het lichaam; het bad) Maar omdat je huid het water niet doorlaat, ontstaan er rimpels en word je huid zachter.

Is m'n redenering correct??

Groeten,

Marcelleke
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] diffusie en osmose

Stelling 2 niet correct. Vergelijk het zoutgehalte van je badwater met het zoutgehalte van je lichaamsvloeistoffen en je ziet waarom......

dat wat betreft de richting van de water"stroom"

Van de rimpels vraag ik mij af of het iets met osmose te maken heeft. Ik meen van niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: [biologie] diffusie en osmose

Bedoel je dat het zoutgehalte van het badwater een lagere concentratie bevat dan die in je lichaamsvloeistoffen??

Ik versta niet wat het zoutgehalte hiertoe doet...

Groeten,

Marcelleke
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] diffusie en osmose

Bedoel je dat het zoutgehalte van het badwater een lagere concentratie bevat dan die in je lichaamsvloeistoffen??
ja. Netter gezegd: de concentratie zout(en) en andere stoffen met een osmotische waarde (bijv. suikers) in het badwater is veel lager dan vergelijkbare conentraties in je lichaamsvloeistoffen.
Ik versta niet wat het zoutgehalte hiertoe doet...


zie:
Weet je in ieder geval wat diffusie en osmose zijn? In mijn herinnering was osmose het verhaal dat het water beweegt van een lage concentratie, naar een hoge concentratie. Je hebt dus allemaal water met een membraan ertussen en het water zal er voor proberen te zorgen dat de concentraties aan beide kanten van het membraan gelijk worden. Dus een lage concentratie (veel water weinig opgelost spul) laat water naar de hoge concentratie (weinig water in vergelijking met hoeveelheid opgelost spul) gaan om zo de concentraties gelijk te krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] diffusie en osmose

Je huid wordt zachter en zet een beetje uit, doordat er te weinig ruimte is op je vingers om al dat vel te laten uitzetten, krijg je rimpelvorming. Net zoals een opgestroopte mouw van een trui. Het gebeurt alleen bij je tenen en vingers omdat daar minder ruimte is voor huid om uit te zetten en omdat de huid daar geloof ik iets anders was dan op de rest van je lichaam.

Verder zijn de sappen in je lichaam toch hopelijk niet zo helder als badwater. :D Is niet helemaal netjes natuurlijk om zo te redeneren, maar je cellen en de ruimte ertussen zit barstensvol met prut in het water. Dus zoals Jan al zei, de hoeveelheid zouten en suikers binnenin je lichaam is veel meer dan het bad water.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer