Geheugen-gen?

Gesloten
Berichten: 4.502

Geheugen-gen?

Ik plaatste de reactie op mijn topic over een mogelijk geheugen-gen (biologie)na veel zoeken bij een ander wetensch.forum en kreeg het volgende antwoord,dat echter na "vermeende"plaatsing niet op dit forum bij het desbetreffende onderwerp terecht kwam,vandaar dus hier:

Erasmus MC

Erasmus MC - Jr Science



Geregistreerd op: 25.08.2006

Berichten: 30 Beste Oktagon,

Dank voor je boeiende vraag, die ik inmiddels ook per email ontving. Wat mij betreft mag je je naam best geven, al ben je op verschillende fora actief, maar dit terzijde.

In antwoord op je vraag:

mentaal geheugen

Vele ervaringen en leermomenten worden inderdaad opgeslagen in de hersenen. Tijdens het leren wordt de signaalsterkte van de synapsen (een synaps is de overgang van de ene hersencel naar de andere) aangepast. Meer specifiek: de ampa-receptoren van de synapsen worden gereguleerd. Zo vormt zich je mentale geheugen. Herhaling van dezelfde leerstof zal leiden tot een betere signaalsterkte, en dat zorgt ervoor dat je de dingen beter onthoudt: ik neem aan dat je hierop doelt als je het hebt over 'reproductievermogen'.

Aanleg voor vaardigheden, breinvolume en intelligentie zijn zeker erfelijk en dus genetisch bepaald, maar het mentale geheugen NIET. Een dochter weet niet vanaf de geboorte wat haar moeder dacht, toen die 10 jaar was.

genetisch geheugen

Toch bestaat er ook een 'genetisch geheugen': de ervaringen en leefomstandigheden van je (voor-)ouders zetten zich deels vast in eiwit-structuren die zich bevinden rondom het DNA, in iedere celkern. Het DNA zit als het ware ingepakt in deze eiwitten, en die verpakking is van invloed op de mate waarin de genen actief zijn. Deze structuren en processen bovenop de genetische code worden aangeduid met de term 'epigenetica' (epi Gr. = op).

In eicellen en zaadcellen wordt deze epigenetische informatie deels doorgegeven, en daarmee wordt het erfelijk (epigenetische overerving).

Een voorbeeld:

Vroege en voortdurende blootstelling aan sigarettenrook is van invloed is op de activiteit van bepaalde genen die voor de stofwisseling van belang zijn. Er zijn aanwijzingen dat jongens die op jonge leeftijd zijn begonnen met roken, later meer kans hebben op dikke zonen en/of kleinzonen!

Als je meer informatie wilt over epigenetica, kijk dan vooral op onze website www.epigenome.eu/nl .

Vriendelijke groet,

Benno


Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Geheugen-gen?

Ik snap niet wat je bedoelt, het staat toch hier? Sterker nog 2x!
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.502

Re: Geheugen-gen?

De eerste plaatsing van ruim een uur geleden ontbrak,terwijl ik het verhaal invoerde als een definitief bericht en niet als een voorbeeld bericht.

Maar aangezien het Erasmus-antwoord nu leesbaar is,beschouw ik dit dispuut als gesloten!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Geheugen-gen?

Yep, als het goed is, is alles in orde.
,beschouw ik dit dispuut als gesloten
Ik ook, en voeg daad bij woord :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gesloten