Leoniden

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 78

Leoniden

hallo, ik heb gelezen dat in November een groep kometen genaamd de Leoniden de aarde zullen passeren... Ik vroeg me af of het mogelijk is met zo'n telescopen foto's te maken van die groep, aangezien ze toch op een 'korte' afstand met een grote snelheid passeren? of komen ze niet op het juiste moment langs?

groeten :D

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Leoniden

De aarde vliegt elk jaar door een wolk kometen puin heen (een soort stofwolk achtergelaten door een komeet).

Dit veroorzaakt heel veel vallende sterren (als het helder is).

Of je foto's kan maken hangt van je fototoestel af, daar heb ik geen ervaring mee.

Een vallende ster is een snel bewegend stipje dat heel snel verdwijnt.

Je sluitertijd moet dus heel kort zijn anders zie je een streep (maar dat wil je waarschijnlijk juist).
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Leoniden

hallo, ik heb gelezen dat in November een groep kometen genaamd de Leoniden de aarde zullen passeren...
De Leoniden zijn geen groep kometen, het is niets dan een puinspoor van de komeet Tempel-Tuttle, dat de baan van de aarde kruist en waar de aarde dus elk jaar rond dezelfde tijd doorheen moet. Puindeeltjes dringen hierbij de atmosfeer binnen, wat aanleiding geeft tot een fraaie meteoren- (zg vallende sterren)-regen.

De puindeeltjes zelf zijn ook voor de sterkste telescopen volslagen onzichtbaar. Verder is de "regen" nou ook weer niet zó intensief dat je met de geringen beeldhoek van een telescoop goede kans maakt meerdere meteoren op één nacht te zien.

Beter ga je (bij heldere hemel) op een donker plekje in de polder in een lekkere tuinstoel liggen en kijk je naar de hemel. Je ogen hebben een forse beeldhoek, je zult dan rond het maximum best wel meerdere vallende sterren per uur waarnemen. Maak je wensenlijstje maar vast in orde.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Leoniden

Super :P maar dat zal met al dat licht hier niet zo goed lukken :D

Ik vroeg me vooral af of het mogelijk was om zo een 'steen' echt een close-up te hebben via de telescoop zoals je de planeten in beeld kan brengen... maar bedankt voor al de bijkomende informatie :P

Zoveel te leren en toch zo weinig tijd om te leren wat me echt interesseert :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Leoniden

Zoveel te leren en toch zo weinig tijd om te leren wat me echt interesseert :D
Gesteld dat we onze aarde niet te ernstig versjteren mag je toch nog wel een jaar of 60-70 verwachten zeker?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Leoniden

En hier rond blijven hangen, vragen, en posten levert een hoger rendament op, voor die 70 jaar. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Leoniden

Ik heb eens op skygazer zitten kijken. In onze landjes komt Leeuw pas om een uur of twee 's nachts boven de horizon (ruwweg oostwaarts kijken) en zolang het dan nog donker is (een uur of 8 'sochtends zuidwaarts kijken) zou je bij heldere hemel de Leoniden moeten kunnen waarnemen.

Wensenlijstjes vast klaarmaken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Leoniden

Het Leoniden radiant komt rond het maximum (16/17 november) voor Utrecht om 23:00 op en klimt dan tot een graad of 60 aan het einde van de nacht.

Tijdens het maximum kun je onder ideale omstandigheden zo'n 20 vallende sterren per uur zien, de omstandigheden zijn echter verre van ideaal.

Zo is de maan de hele nacht op waardoor het niet echt donker wordt.

Ook bepaalt de hoogte van de radiant hoeveel vallende sterren je echt kunt zien. De sinus van de radiant hoogte * 100 is ongeveer het percentage. Voor de Leoniden dus oplopend van 0 naar sin(60)*100 = 87%.

Alles bij elkaar kun je rond 5 uur 's ochtends zo'n 3 a 4 meteoren per uur verwachten.

Echter... er wordt een uitbarsting verwacht, rond 1:20 op 17 november. De voorspelling is behoorlijk onzeker en het is maar afwachten of er echt wat te zien is.

Als je eens meteoren wilt gaan kijken, kun je dat beter doen als de Geminiden (13/14 december) of Perseiden (12/13 augustus) actief zijn. Helaas zal de maan ook bij de eerste twee ontmoetingen met deze meteoren storen. In december 2009 zijn de Geminiden wel onder ideale omstandigheden te zien (hmm, als je het weer niet mee telt). 6 uur lang kun je dan 40 tot 60 meteoren per uur verwachten.

Daniel

Reageer