Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 416

Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

Anorexia is een "ziekte" waarbij men zichzelf steeds te dik vindt en nog meer wil afvallen, ook al is diegene letterlijk vel over bot, dan nog wil diegene nog verder afvallen (gevaarlijk!).

Maar aan de andere kan vraag ik mij af is er ook zoiets dat men zichzelf te mager vindt, terwijl diegene als bijv. 150kg weegt en maar 1,75m lang is, en maar steeds meer wil eten om nog dikker te worden. Dat is geen boulimea, want bij boulimea prop je jezelf vol en kots je later er alles weer uit en voel je je schuldig, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat iemand, ook als is die nog zo dik, al zou diegene niet eens meer door de deuropening kunnen, zichzelf nog te mager vind en nog dikker wil zijn. Ik weet dat dat ook een naam heeft, maar hoe heet dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

obesitas is het ook niet. Dit zijn mensen met extreem overgewicht.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 300

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

Ik dacht boulimia nervosa.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Berichten: 416

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

Ik dacht boulimia nervosa.
Bij boulimia nervosa is het zoals ik het al schreef: Dat je jezelf eerst volpropt, en dat je je er dan schuldig over voelt om daarna vervolgens er weer alles eruit te kotsen. Wat ik dus bedoel is geen boulimia, maar wat anders, alleen wat is de vraag.

Berichten: 300

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

Sorry je hebt gelijk! Afbeelding

Ik heb wel eens gehoord van de term Binge eating, een vorm van boulimea maar dan zonder het er weer uitkotsen.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

Binge eating disorder is niet de tegenhanger van anorexia. Het is letterlijk vertaald een "vreetbuien stoornis". Onbeheersbare vreetbuien dus. In de DSM-IV-TR staat geen stoornis beschreven waarbij mensen die te dik zijn zichzelf te mager vinden. Het is dus geen algemeen erkende stoornis en ik moet zeggen dat ik er nog nooit van heb gehoord.

Ik denk dat een patiënt die met deze symptomen bij een psycholoog komt wordt gediagnosticeerd met body dismorphic disorder. Dit is een stoornis waarbij het lichaamsbeeld dat iemand heeft niet klopt met de werkelijkheid. Iemand kan bijvoorbeeld zijn neus vreselijk lelijk en afstotelijk vinden terwijl niemand dat ook zo ziet. Misschien dat als deze symptomen zich (vaker) voordoen er nog een aparte naam komt voor een stoornis waarbij je jezelf te mager vindt.

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

ik kan geen namen noemen maar misschien dat het een nerveus / hypofysair probleem is.

je zou bijvoorbeeld neuropathie in de maagzenuw kunnen hebben, zodat het signaal 'maag is goed gevuld' niet doorkomt bij de hersenen.

MVG,

Nick namens http://www.hoewerktmijnlichaam.nl

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

Maar dat zou dan een neurologische/somatische oorzaak hebben in plaats van een psychische. Ik ben benieuwd of iemand het echt weet, en of het bestaat ;) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

bats schreef:Anorexia is een "ziekte" waarbij men zichzelf steeds te dik vindt en nog meer wil afvallen, ook al is diegene letterlijk vel over bot, dan nog wil diegene nog verder afvallen (gevaarlijk!).

Maar aan de andere kan vraag ik mij af is er ook zoiets dat men zichzelf te mager vindt, terwijl diegene als bijv. 150kg weegt en maar 1,75m lang is, en maar steeds meer wil eten om nog dikker te worden. Dat is geen boulimea, want bij boulimea prop je jezelf vol en kots je later er alles weer uit en voel je je schuldig, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat iemand, ook als is die nog zo dik, al zou diegene niet eens meer door de deuropening kunnen, zichzelf nog te mager vind en nog dikker wil zijn. Ik weet dat dat ook een naam heeft, maar hoe heet dat?


Binge eating disorder is het tegengestelde.

Meeste mensen denken dat het boulemie is maar dat zijn meestal anorexia patienten die overgaan in deze fase; niet eten compenseren met VREETBUIEN

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

binge eating is niet de tegenhanger van anorexia. je moet anorexia, boulimia en bed als op zich staande eetstoornissen zien. ze staan niet per definitie met elkaar in verband.

En wat de vraag betreft; ik dacht zelf ook aan body dismorphic disorder, al heb ik nooit iets gelezen over de specifieke stoornis zoals jij die beschrijft.

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

MIjn overtuigen dat het tegenovergestelde van an is dat men normaal naar zijn lichaam kan kijken en er gelukkig mee is. Ik denk persoonlijk niet dat binge eating het tegenovergestelde is van an omdat die mensen evenveel bezig zijn met eten als mensen met an. Dus eigenlijk vind ik niet dat je kan zeggen dat er een tegenovergestelde is van an. Er is niet iets zoals goed en slecht of ziek en gezond.

groetjes hemel

Re: Wat is het tegenovergestelde van anorexia?

Bij body dysmorphic disorder heeft iemand problemen met een bepaald deel van zijn lichaam. Iemand vindt bv. zijn neus verschrikkelijk lelijk en is helemaal geobsedeerd door die lelijke neus. Of iemand durft de deur niet meer uit, omdat hij zich vreselijk schaamt voor zijn zogenaamde hangwangen o.i.d.

Boulimia nervosa, binge-eating disorder en obesitas zijn in elk geval geen tegenhangers van wat Bats beschrijft.

De enige vorm die een beetje in de buurt komt is een ziekte die beschreven is door Harrison Pope. Hij noemt het ´Adonis complex´ of ook ´biggorexia´. Het betekent niet, dat iemand die duidelijk overgewicht heeft zichzelf als te mager ziet en daarom maar gaat eten om aan te komen. Het gaat hierbij vooral om bodybuilders die menen, dat ze niet gespierd genoeg zijn en daarom maar anabolen slikken om maar een gespierd en stevig lichaam te krijgen. In de spiegel blijven ze een schriel ventje zien.

Hilde Bruch en Susie Orbach, beiden deskundig op het gebied van eetstoornissen, hebben wel geschreven over het feit, dat dikke mensen soms niet kunnen zien hoe dik ze in werkelijkheid zijn. Ze blijven zichzelf als mollig beschouwen of zelfs als normaal. Maar het is niet zo, dat zij maar eten om aan te kunnen komen.

Bats, als je hier meer over wilt weten, dan zou je ook contact op kunnen nemen met het Kenniscentrum Eetstoornissen Nederland. Zij hebben een uitgebreide bibliotheek met informatie over allerlei eetstoornissen. Hun website is www.eetstoornis.info.

Reageer