[natuurkunde] debiet van brandweerslang

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] debiet van brandweerslang

Hi

Wie weet de formule om het debiet te kennen van een brandslang van 20 meter gekoppelt aan een pomp die 3000L water kan geven

Hoeveel liter water komt uit een brandweerslang van 70 mm met een honig spuitmond, met een druk van 10 bar ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [natuurkunde] debiet van brandweerslang

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 21

Re: [natuurkunde] debiet van brandweerslang

Nu wil ik niet op alle slakken zout leggen maar:

Zelfs als ik de twee (?) zinnetjes informatie combineer heb ik nog steeds te weinig gegevens om tot een antwoord te komen. Je zegt dat de pomp 3000 L kan leveren bij een druk van 10 bar. Is dat per minuut? per seconde? per uur?

De "druk van 10 bar" is ook niet duidelijk. Voor een pomp is niet alleen de tegendruk belangrijk, maar ook de druk bovenstrooms van de pomp. Anders gezegd: Staat de pomp onder water, of moet hij het water opzuigen? Voor het gemak kunnen we aannemen dat de tegendruk 10 bar is, en de pomp bij deze tegendruk 3000 l/min levert. (niet onrealistisch voor een brandweer-pomp)

Wat is een honig spuitmond?? en wat is de diameter van de spuitmond?

Vervolgens zou ik overigens niet de wet van Hagen-Poiseuille toepassen, maar de wet van Darcy-Weisbach. Hagen-Poiseuille is alleen geschikt voor laminaire stromingen, en een stroming met een reynoldsgetal van 9x105 valt daarbuiten.

Reageer