Apple/Microsoft

Moderator: Rhiannon

Berichten: 7.068

Apple/Microsoft

<i>Edit Ger: afgesplitst van
akkoord apple heeft inderdaad ook zijn minder goeie kanten, maar ...


Dat vind ik nogal een understatement... maar goed, dat is mijn mening (ik leg, vermoed ik, prioriteiten op andere plekken dat de gemiddelde Apple-gebruiker).

Terug naar notepad++. Waarom is het dan wel zo moeilijk om een plugin te schrijven.


Wie zegt dat?

... programmeerbaar ... voor vrijwel elk platform beschikbaar.


En hier heb je dan ook werkelijk behoefte aan?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Apple/Microsoft

Dat vind ik nogal een understatement... maar goed, dat is mijn mening (ik leg, vermoed ik, prioriteiten op andere plekken dat de gemiddelde Apple-gebruiker).
Dat acht ik niet onwaarschijnlijk. (Zo krijg ik de kriebels als ik Windows moet gebruiken, terwijl ik er meestal wel mee kan werken geef ik er toch echt de voorkeur aan om dit nooit meer te hoeven doen. Windows voelt traag, krap bemeten, chaotisch en is slordig afgewerkt. Dit laatste aspect kan ik nog net tolereren van Linux maar tenminste is dat dan snel en ruim.)
En hier heb je dan ook werkelijk behoefte aan?
Ja.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Apple/Microsoft

(Zo krijg ik de kriebels als ik Windows moet gebruiken, terwijl ik er meestal wel mee kan werken geef ik er toch echt de voorkeur aan om dit nooit meer te hoeven doen. Windows voelt traag, krap bemeten, chaotisch en is slordig afgewerkt. Dit laatste aspect kan ik nog net tolereren van Linux maar tenminste is dat dan snel en ruim.)


Ik krijg eerder de kriebels van de gesloten systemen van apple. Als je 2 configuratie opties hebt per programma is het vaak al veel. Apple hun software is meestal gemaakt om te werken zonder iets te veranderen, maar als je dan zelf wat opties wil aanpassen loop je al snel tegen de rand van de doos aan.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Apple/Microsoft

In essentie true, maar alleen vanuit de standaard User GUI.

Zodra je 'onder de kap' kijkt kun je nagenoeg alles gedaan krijgen, zo bewerk ik vrij regelmatig de GUI van een app als een bepaalde configuratie of layout mij niet bevalt.

Ik heb het hierbij over closed source apps! Geen recompile of zo nodig dank zij Objective-C en Cocoa.

Probeer dat maar eens te doen bij een MS Windows app of een X window app :D
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Apple/Microsoft

Ik vind de gemiddelde Apple-gebruiker altijd een beetje eng. Ik mis altijd het gevoel dat zij ook weten dat een Apple + OS X gewoon maar een computer is met een operating system en niet de beste uitvinding sinds gesneden brood.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Apple/Microsoft

Ik heb net hetzefde gevoel. De apple-gebruikers die ik ken denken dat hun computer langer mee gaat dan een andere. Dat kan heel goed zijn, maar voor de prijs van een mac kan je tegenwoordig er twee kopen en dan houdt dat argument geen steek.

Tevens zijn ze ook altijd vol lof over het uitzicht van hun systeem. Ik denk dat linux en vista op dat gebied zeker niet onderdoet. Stabiliteit is nog een discussiepunt. Blijkbaar loopt een mac nooit vast. Mijn xp ook niet :D en die linux zeker niet.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Apple/Microsoft

Vastlopen is ook maar een relatief begrip. Voor de ene loopt Windows al vast als een programma traag reageert, voor de andere loopt een pc vast als een programma crasht. Het enige moment waarop een computer echt vastloopt is als die in een deadlock situatie komt en dat is nooit 100% uit te sluiten (het kan wel, maar dan daalt je performantie veel te hard).

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Apple/Microsoft

De voornaamste redenen waarom er een mac op mijn bureau staat:

De naadloze samenwerking tussen software en hardware. Omdat Apple beide maakt heb je geen gezeur met drivers of configuratie conflicten, geen maffe BIOS instellingen en backward compatibility houd de vooruitgang niet tegen, en de software ondersteund daadwerkelijk wat de hardware doet vermoeden (Sleep van een notebook werkt echt zoals het hoort).

Het is een open source unix(tm) systeem.

Apple levert standaard een hele rits aan programmeer talen (C, C++, Objective-C, ruby, python, etc) mee en de tools (Emacs, XCode, gcc) om software voor de Mac te schrijven, open source software te compileren, etc.

Geen virussen. Geen virus scanner.

Een Mac is niet noemenswaardig duurder dan equivalente alternatieve hardware zonder bovenstaande voordelen.

Goede ervaringen met de service: Als er iets mee is, is duidelijk waar je moet zijn.

Een consistente GUI die bij mij past.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Apple/Microsoft

Geen virussen. Geen virus scanner.


En dat heeft niks met het systeem te maken maar met de 'luiheid' van crackers. Waarom een virus schrijven voor een systeem dat slechts 1% van de markt beslaat als er een besturingssysteem is die 90% van de markt beslaat. Het mac OS wordt ook regelmatig geupdate net omdat men ook constant exploits ontdekt. Alleen houdt zich bijna niemand bezig om daar malware voor te schrijven.

Berichten: 7.068

Re: Apple/Microsoft

Blijkbaar loopt een mac nooit vast.
Onzin. Ik kan het nog mooier vertellen: toen ik een laptop ging aanschaffen heb ik ook even gekeken naar een MacBook. Terwijl de verkoper me over alle voordelen aan het vertellen was, zoals o.a. de stabiliteit, liep het MacBook vast en moest hij rebooten. Nog nooit zo gelachen (hij had het niet beter kunnen timen al had hij het gepland). Toen volgens de verkoper ook nog eens een van de voordelen was dat je dan bij 'de clan' hoorde, toen was ik helemaal klaar met die pipo.

Let wel: dit wil niet zeggen dat een MacBook geen prima laptop is. Ik vond hem alleen te duur in vergelijking met andere laptops (die bovendien dan nog meer geheugen en een snellere processor hadden en zo).
Mijn xp ook niet :D en die linux zeker niet.
XP, Vista en Linux kunnen ook vastlopen. Bijna alle OSen doen het echter nauwlijks tegenwoordig,
Het is een open source unix™ systeem.
Ik zou Mac OS X nou niet willlen aanmerken als een open source operating system. Mac OS X is een in principe gesloten systeem dat noodzakelijkerwijs open source componenten bevat.
Een Mac is niet noemenswaardig duurder dan equivalente alternatieve hardware zonder bovenstaande voordelen.
Ik heb voor de gein net eens even specs en prijzen bekeken op de website van de Apple store en die dan bij Dell ook eens bekeken. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ik bij Dell dan meer krijg voor minder (hardware technisch gezien).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Apple/Microsoft

En dat heeft niks met het systeem te maken maar met de 'luiheid' van crackers.
Dus? Dat hoeft het nog geen slechter argument te maken voor het kiezen van een Mac (het is dan inderdaad niet de verdienste van Apple, daar heb je gelijk in).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Apple/Microsoft

Dus? Dat hoeft het nog geen slechter argument te maken voor het kiezen van een Mac (het is dan inderdaad niet de verdienste van Apple, daar heb je gelijk in).


Eigenlijk zouden Mac gebruikers andere mensen het moeten afraden. Het is dus geen argument om mensen te overtuigen een Mac OS te kopen, want hoe meer mensen het doen hoe 'onveiliger' het wordt.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Apple/Microsoft

Eigenlijk zouden Mac gebruikers andere mensen het moeten afraden. Het is dus geen argument om mensen te overtuigen een Mac OS te kopen, want hoe meer mensen het doen hoe 'onveiliger' het wordt.
True.

Hetzelfde wordt ook wel eens opgemerkt ivm Lisp.

Dus bij deze, negeer Lisp, Apple Mac of Emacs, gaan het niet uit proberen en blijf er zo ver mogelijk bij uit de buurt. Alleen maar rare, vreemde mensen gebruiken dit soort technologie en het is niets voor normale mensen. Blijf gewoon bij wat iedereen anders ook gebruik dat is veel veiliger voor iedereen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Apple/Microsoft

Onzin. Ik kan het nog mooier vertellen: toen ik een laptop ging aanschaffen heb ik ook even gekeken naar een MacBook. Terwijl de verkoper me over alle voordelen aan het vertellen was, zoals o.a. de stabiliteit, liep het MacBook vast en moest hij rebooten. Nog nooit zo gelachen (hij had het niet beter kunnen timen al had hij het gepland). Toen volgens de verkoper ook nog eens een van de voordelen was dat je dan bij 'de clan' hoorde, toen was ik helemaal klaar met die pipo.
Ik kan elke mac in ongeveer 30 sec laten crashen (kernel panic). Dat is niet zo heel erg moeilijk.

Puur anekdotisch: Spontane crashes overkomt mij vrij zelden. Ik heb 3 Mac's die vrijwel 24/7 aan staan, en maximaal 1 a 2 crashes per jaar. Ik heb ook nog een freebsd server en die is tot nu toe nog maar 1 keer gecrasht in 6 jaar tijd en dat was wegens een hardware defect (de swap hdd hielt er mee op). Twee linux servers crashen zo ongeveer 4 keer per jaar, naar een korte reboot draait alles weer binnen een paar minuten, dus in de praktijk heb ik er geen last van (merk het vaak pas op omdat ik een email krijg).
Let wel: dit wil niet zeggen dat een MacBook geen prima laptop is. Ik vond hem alleen te duur in vergelijking met andere laptops (die bovendien dan nog meer geheugen en een snellere processor hadden en zo).
Hoeveel van dat geheugen is daadwerkelijk bruikbaar onder Windows? (
Ik zou Mac OS X nou niet willlen aanmerken als een open source operating system. Mac OS X is een in principe gesloten systeem dat noodzakelijkerwijs open source componenten bevat.
Het unix gedeelte -- waar ik het specifiek over had-- genaamd darwin is volledig open source. Ik verbaas mij echter over het woordtje "noodzakelijkerwijs"; slechts een klein deel van deze software is valt onder een GPL-achtige-licentie; Het meeste valt daar niet onder (denk BSD-achtige licentie) en Apple is op geen enkele manier genoodzaakt om de source hiervan openbaar te maken.

Natuurlijk betekend dit des te meer dat je Apple's Mac natuurlijk niet moet nemen, hoe kun je nu veilig zijn zonder een goede virus scanner? De virus scanners die er voor verkocht worden zijn waardeloos omdat ze geen enkel virus te pakken krijgen. En daarnaast, juist omdat het open source is moet het risico wel veel groter zijn dan bij een systeem waar de crackers niet bij de broncode kunnen komen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Apple/Microsoft

Hoeveel van dat geheugen is daadwerkelijk bruikbaar onder Windows?
Waarom per se Windows?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer