Kamertemperatuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Kamertemperatuur

Vroeg ik me laatst af, en Wikipedia helpt me niet veel verder: waarom is de kamertemperatuur zo rond de 20°C, of beter: waarom vinden mensen dat een prettige temperatuur? Temperaturen die lager zijn ervaren we als koud, temperaturen die hoger zijn als warm. En dat terwijl onze lichaamstemperatuur bijna 2x zo hoog ligt. Wat dat betreft is het niet logisch: hoe kan het dat ik iets dat een lagere temperatuur heeft dan ikzelf als warmte ervaren?

(houd er rekening mee dat ik verre van een medicus ben)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kamertemperatuur

Zijn we niet gewoon geevolueerd rond die temperatuur? Alle versies van ons die het niet uithielden in deze gemiddelde 20 graden, zijn nu dood en begraven. De mensen die het beste functioneerden onder die omstandigheid zijn de succesvolle geweest en die nazaten zijn wij nu. Daarom functioneren wij het beste onder 20 graden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kamertemperatuur

Ik denk dat dat de temperatuur is waarbij we makkelijk onze homeostase behouden. Zo warm

dat we niet hoeven te rillen om warmte op te wekken en zo koud dat we niet hoeven te zweten

om warmte kwijt te raken. Met andere woorden, de beste temperatuur om een core temperature

te behouden van rond de 37 graden Celsius. Die 20 graden is natuurlijk arbitrair.

Iemand uit Indonesie die gewend is om in 30 graden te leven de hele dag zal 20 graden

niet op prijs stellen om bij te slapen, ondanks dat dit door ons algemeen aanvaard is

als kamertemperatuur. In het oosten van Europa zijn ze ook veel hogere kamertemperaturen

gewend dan hier. In Hongarije zag ik regelmatig kamertemperaturen van 27 a 28 graden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kamertemperatuur

vergelijkbare vraag werd hier gesteld.

en hier

\\edit: en hier
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Kamertemperatuur

Ik ben dus niet de enige die zich dat afvraagt. :D

Thanks! (aan allen)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kamertemperatuur

Ik ben dus niet de enige die zich dat afvraagt. :D
Ik denk dat het steeds moeilijker wordt om een vraag te stellen die nog niemand gesteld heeft :P
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Kamertemperatuur

Ik denk dat het steeds moeilijker wordt om een vraag te stellen die nog niemand gesteld heeft
hahahahah don't challenge me ... je moest eens weten (lijk net een kleuter :D )

groetjes!
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 247

Re: Kamertemperatuur

als je het biologisch bekijkt heeft het te maken met o.a. een bepaalde klasse van ionenkanalen, de zogenaamde TRP's. 1 subfamilie van die TRP's, ik geloop de V-familie heeft enkele leden die zowel thermosensorisch als pijnregulernd zijn. Een lage temperatuur zal dus gekoppeld zijn aan een pijnsignaal en daarom hebben we het graag 20 °C

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kamertemperatuur

Dat verklaart niet waarom juist 20 graden Celsius als aangenaam wordt ervaren. Bij pas héle lage

temperaturen gaan pijnreceptoren vuren hetgeen vanzelfsprekend als onaangenaam wordt ervaren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 247

Re: Kamertemperatuur

Die TRP's zijn dan ook geen pijnreceptoren :D . het zijn non-specifieke anionenkanalen, er zijn een 10-tal isovormen van het temperatuurafhankelijke type in de mens en ze bestrijken een gebied van 10 graden tot 60 graden. Waarschijnlijk is de TRP van 20 graden degene waar het minst pijn aan gekoppeld is, en de andere meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kamertemperatuur

Waarschijnlijk is de TRP van 20 graden degene waar het minst pijn aan gekoppeld is, en de andere meer.
Leg dit uit als je wilt;

20 graden waar de minste pijn aan gekoppeld is?

Welke nociceptie c.q. pijn?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 247

Re: Kamertemperatuur

Als je geinteresseerd bent kan je volgende revieuw op pubmed eens lezen (of het abstract ervan :D ) :

Numazaki M, Tominaga M.

Nociception and TRP Channels.

Curr Drug Targets CNS Neurol Disord. 2004 Dec;3(6):479-85. Review.

PMID: 15578965 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kamertemperatuur

steve schreef:Als je geinteresseerd bent kan je volgende revieuw op pubmed eens lezen (of het abstract ervan :D ) :

Numazaki M, Tominaga M.

Nociception and TRP Channels.

Curr Drug Targets CNS Neurol Disord. 2004 Dec;3(6):479-85. Review.

PMID: 15578965 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Ik heb het abstract gelezen, maar ik snap niet hoe jij tot de conclusie komt dat 20 graden Celsius

een aangename temperatuur is omdat daar 'de minste pijn aan gekoppeld is'.

Ze zeggen dat TRPV1 door capsaicine, H+ ionen en temperaturen boven 43 graden

Celsius geactiveerd wordt. TRPV1 is dus een nociceptor specifieke ionkanaal.

Andere receptoren in de TRP superfamilie zijn thermosensitieve ionkanalen, ergo:

niet nociceptor-specifiek en worden ook geactiveerd door niet schadelijke temperaturen.

Echter, sommige van deze -met name de TRPV2- spelen toch een rol bij thermale

nociceptie omdat hun range in het gebied ligt van schadelijke temperaturen (>52 graden).

De enige valide conclusie die je kunt trekken is:

TRPV1 speelt een rol bij thermale nociceptie (pijn), omdat het geactiveerd wordt door

temperaturen boven 43 graden en in vivo daadwerkelijk pijn veroorzaakt.

Andere subklasses spelen meer een rol bij niet-nociceptieve temperaturen, echter

wordt verwacht -gezien de treshold van 52 graden- dat TRPV2 óók nociceptief werkt.

Waarschijnlijk bedoelde je te zeggen: bij 20 graden vindt er helemaal geen nociceptie

plaats en daarom wordt het als aangenaam ervaren. Dat klopt,

maar dat is evenmin zo bij 15, 12, 10 of 25 graden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 247

Re: Kamertemperatuur

dat wou ik idd zeggen, maar in die review staan uiteraard niet alle kanalen besproken. Ik meen me te herinneren dat er ook nog een TRPM8 was die bij lage temperaturen een pijn senste.

Punt is dus zoals je aangeeft dat er bij een temperatuur als 20°C geen pijn gesenst wordt, en bij bepaalde andere (koude en warme) temperaturen wel. Op basis hiervan kan uiteraard niet geconcludeerd worden dat we daarom exact 20°C als aangenaam ervaren. Maar eerder zoals je zegt bv. een gebied tussen de 15 en de 25°C ofzo. Ik interpreteerde de vraagstelling dan ook eerder zo: 'waarom worden bepaalde temperaturen als onaangenaam ervaren'. Zeggen dat 20°C als aangenaam ervaren wordt is juist, maar ik ervaar 19°C ook als aangenaam, en 22°C ook. 50°C vind ik echter onaangenaam en 5 °C ook (cfr TRP werking).

Reageer