[wiskunde] ellips bewijzen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[wiskunde] ellips bewijzen.

Hallo, zouden jullie een tip kunnen geven voor deze probleemstelling?

-Beschouw een willekeurige ellips E en een willekeurige raaklijn aan die ellips( niet evenwijdig met Y). Die raaklijn snijdt de twee topraaklijnen die evenwijdig zijn Y in de punten p en q. Bewijs nu dat de recht fp loodrecht staat op de rechte fq met éé van de brandpunten.

Ik weet niet hoe ik moet beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] ellips bewijzen.

butters schreef:Hallo, zouden jullie een tip kunnen geven voor deze probleemstelling?

-Beschouw een willekeurige ellips E en een willekeurige raaklijn aan die ellips( niet evenwijdig met Y). Die raaklijn snijdt de twee topraaklijnen die evenwijdig zijn Y in de punten p en q. Bewijs nu dat de recht fp loodrecht staat op de rechte fq met éé van de brandpunten.

Ik weet niet hoe ik moet beginnen.
Het is al een tijd geleden dat ik nog met kegelsneden heb gewerkt en ik ben dus de meeste formules ervan vergeten, maar aangezien niemand anders hierop antwoordt is deze suggestie misschien iets?

Je kan proberen de 2 nodige snijpunten analytisch te bepalen, het brandpunt als oorsprong beschouwen en dan kijken of het scalair product van Q en P 0 is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] ellips bewijzen.

Ok, ik heb zelf wat zitten knoeien, maar ik zit vast op het einde. Misschien ziet iemand anders iets?

Ik ben gestart met de ellips:
\(\frac {x^2}{a^2}+\frac {y^2}{b^2}=1\)
Als het geldt voor die ellips die inderdaad wel mooi in de oorsprong staat geen rotatie heeft zal het ook wel gelden voor iedere andere :D

De raaklijn in punt (x0,y0) heeft de formule:
\(\frac {x*x0}{a^2}+\frac {y*y0}{b^2}=1\)
De topraaklijnen evenwijdig met de Y as zijn: x=a en x=-a

Een brandpunt bevindt zich op (a/2,0)

Na veel knoeien vind ik dan dat de snijpunten van de topraaklijnen en de willekeurige raaklijn kunnen geschreven worden als:
\((-a, \frac{b^2*(a+x0)}{a*y0})\)
en
\((+a, \frac{b^2*(a-x0)}{a*y0})\)
Hoe het dan verder zou moeten zie ik echter niet, waarschijnlijk is er ook een simpeler meetkundig bewijs dat steunt op vanalle eigenschappen die je in de les gezien hebt.

Berichten: 2

Re: [wiskunde] ellips bewijzen.

Ik zal deze vgl eens proberen. Maar ik ben wat verward dat brandpunt op (a/2,0) ligt, wij hebben namelijk geleerd dat brandpunt op (c,0) lag. Met c²=a²-b²

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] ellips bewijzen.

Ik zal deze vgl eens proberen. Maar ik ben wat verward dat brandpunt op (a/2,0) ligt, wij hebben namelijk geleerd dat brandpunt op (c,0) lag. Met c²=a²-b²


Zoals ik al zei, lang geleden. Ik meen me zoiets te herinneren, maar zelfs met die kennis zie ik niet direct een oplossing.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] ellips bewijzen.

Het klopt voor de ellips met X- en Y-as als hoofdassen.

Hoe willekeurig is de ellips?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] ellips bewijzen.

Safe schreef:Het klopt voor de ellips met X- en Y-as als hoofdassen.

Hoe willekeurig is de ellips?


Als je de ellips verplaatst worden hoeken enzo bewaard, dus dat maakt toch niet uit? Enkel als je roteert zou het niet kloppen met die rechten evenwijdig met de Y as, maar translaties kunnen toch gewoon zonder problemen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] ellips bewijzen.

De opgave zal veranderd moeten worden.

Het betreft de raaklijnen evenwijdig aan de korte as van de ellips.

De poster van deze vraag heeft kennelijk geen belangstelling meer!?!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] ellips bewijzen.

Safe schreef:De opgave zal veranderd moeten worden.

Het betreft de raaklijnen evenwijdig aan de korte as van de ellips.

De poster van deze vraag heeft kennelijk geen belangstelling meer!?!
Het is alsnog handig om een antwoord te hebben, ik ben zelf ook wel geïnteresseerd nu.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] ellips bewijzen.

Het bewijs is 'recht toe recht aan'.

Ga uit van: x²/a²+y²/b²=1, met f(c,0) en c²=a²-b². Kies (x1,y1) op de ellips en bepaal verg van de raaklijn in dit punt.

Welke twee verg hebben we dan.

Snijdt de raaklijn met x=a en x=-a en bepaal de rico's van de lijnen fp en fq.

Welke betrekking moet dan gelden?

Reageer