Opofferingsmateriaal en zoet water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Opofferingsmateriaal en zoet water

Bij boorplatforms wordt vaak een opofferingsmetaal gebruikt om zo de constructie te beschermen tegen corrosie. Met name in zout water (met dus veel ionen) is dat erg interessant.

Nu roesten metalen objecten natuurlijk ook in zoet water. Maar hoe groot is het nut van een opofferingsmateriaal in dit geval?

Ik verwacht overigens niet dat met een opofferingsmateriaal de corrosie boven de waterspiegel wordt beinvloedt, maar helemaal zeker weet ik het niet. Hoe zit dat precies?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Opofferingsmateriaal en zoet water

Ik denk dat dit in zoet water prima gaat. De geleiding van zoet water is zo slecht niet....

Zie ook: http://www.vandervelde.nl/NLhoewerktKB.html

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Opofferingsmateriaal en zoet water

Niet alleen in de scheepvaart maar ook bij gebouwen gebruiken ze ook galvanische-bescherming.

Bij TNO-industrie in eindhoven gebruiken ze dat.

Berichten: 30

Re: Opofferingsmateriaal en zoet water

het werkt over de hele constructie dus ook boven water.... en ook in zoet en in zout water... het word ook gebruikt met bruggen enzo
sterf!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Opofferingsmateriaal en zoet water

Dit principe wordt ook gebruikt bij stalen gasleidingen.

Daar heet het kathodische bescherming.

Ik weet alleen niet zeker of we het dan helemaal over hetzelfde hebben.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Opofferingsmateriaal en zoet water

het werkt over de hele constructie dus ook boven water.... en ook in zoet en in zout water
Had er in de tussentijd nog iets over gelezen, maar ik geloof dat er een geleidende omgeving moet zijn tussen de beide materialen. Bij water zijn altijd wel voldoende verontreinigingen om ionen te geleiden, zeker bij zout water. Maar dat is volgens jou dus ook zo met lucht? Of zit ik er nu naast?...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 96

Re: Opofferingsmateriaal en zoet water

Lafawijn schreef:het werkt over de hele constructie dus ook boven water.... en ook in zoet en in zout water
Had er in de tussentijd nog iets over gelezen, maar ik geloof dat er een geleidende omgeving moet zijn tussen de beide materialen. Bij water zijn altijd wel voldoende verontreinigingen om ionen te geleiden, zeker bij zout water. Maar dat is volgens jou dus ook zo met lucht? Of zit ik er nu naast?...
ik denk dat er altijd wel een zoute aanslag zit op objecten die zich op zee bevinden, tel daarbij op dat zout hygroscopisch is en je hebt denk ik het antwoord op je vraag.

mvgr, Sander

Berichten: 30

Re: Opofferingsmateriaal en zoet water

het opofferingsmateriaal zit onderwater...

volgens mij beschermt het opofferingsmateriaal de hele constructie waar hij mee in contact staat. Het ijzeren contructiemateriaal is geleidend genoeg om de elektronen van het opofferingsmateriaal naar het constructiemateriaal te vervoeren, zowel boven als onder water...

verbeter mij als ik het fout heb
sterf!

Reageer