Schetsplaat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Schetsplaat

Heey

Ik ben bezig met het ontwerpen van een schetsplaat. Aan deze plaat komt een versnellingsbak te hangen (Hewland FTR) die 41 kg weegt. Aan de versnellingsbak (met ingebouwd differentieel) komt echter ook de achterwielophanging van de auto, waardoor een subframe niet meer nodig is. Het nadeel hiervan is dat er extra krachten in het spel komen.

De auto weegt 650 kg en door de 50:50 gewichtsverdeling resulteert dit in een aslast van 3250 N op de achteras, dus direct op de versnellingsbak.

Samengevat komen er op de versnellingsbak (statisch gezien) 2 krachten; een kracht ophoog van 3250 N en een kracht omlaag van 410 N (bij g = 10 m/s^2).

Deze versnellingsbak moet ik monteren op een schetsplaat, door middel van 10 bouten.

Bekijk even de afb. in de bijlagen. Ik weet dus alleen dat de 41 kg in het midden van de bak aangrijpt en dat de 3250 N omhoog gericht staat (aslast). Mijn vraag is nou, hoe moet ik verder, welke stappen moet ik nemen om een goede schetsplaat te ontwerpen die deze last (statisch) kan dragen zonder te scheuren of breken.

Ik heb voor Ma en Ay de volgende berekening gemaakt:

Ay + [3250] + [-410] --> Ay = 2840 N (som van alle verticale krachten = 0)

en

Ma = 0

--> [3250 * 0,242] + [-410 * 0,3105]

--> Ma = 659,2 N*m

Ax = 0

Dit zijn de enige gegevens die ik heb, de rest zou berekent moeten worden (spanning etc).

Is er iemand die mij met dit probleem op weg kan helpen? Die plaat moet zó worden, dat het in evenwicht is.
Bijlagen
1.GIF
1.GIF (3.11 KiB) 276 keer bekeken

Reageer