Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

Ik hou me bezig met informatica, maar vroeger op de middelbare school (een jaar of 8 geleden) was scheikunde me lievelingsvak, heeft iemand een tip waar ik kan gaan beginnen met het leren van scheikunde?

Het periodieksysteem weet ik me nog te herrineren, maar zitten daar nou alle basis elementen(of noem je deze anders) van de natuur in?

Koper stond er volgens mij ook in en dat was Cu2+ als ik me niet vergis, maar coper is toch geen zuivere stof? Hoe wordt alles opgebouwd in de scheikunde?

Ps sorry voor de vele onderwerpen, dit is even mijn laatste.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

Misschein een goed boek in huis halen van scheikunde? Misschein kan je eens in een boekhandel kijken naar schoolboeken chemie. kan je in 1 keer het niveau ook kiezen.

In het peridiek staan alle elmenten in. vandaar uit kan je beginnen bouwen.

Kopper is weldegelijk een element en als je enkel bv een kopere staaf hebt dan is het een zuivere stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

Het lijkt me inderdaad een goed idee om een schoolboek te kopen.

Koper kan in theorie een zuivere stof zijn, in de praktijk is het onmogelijk een geheel zuivere stof te maken.

Alle stoffen zijn opgebouwd uit de elementen, of verbindingen van die elementen.

Globaal zijn er drie 'soorten' stoffen:

metalen

zouten

moleculaire stoffen.

Een zout is dan een verbinding met een metaal en niet-metaal. De elementen waaruit de stof is opgebouwd zijn dan ionen. Ze 'geven' elektronen aan elkaar, waardoor ze allebei de gewenste 8-omringing hebben. Zo is keukenzout, natriumchloride een verbinding tussen na en cl. De natrium heeft 1 elektron aan de buitenkant van zijn atoom, cl 7. Als de natrium één elektron weggeeft aan de chloor zijn alle schillen bij neide gevuld. Daardoor wordt Natrium 1+ en chloride 1-. Zo kom je dus op die Cu2+, alleen heeft koper 2 elektronen aan de buitenkant.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

Begin met analitische chemie. Daar leer je over atomen en orbitalen en alle soorten energiën die de atoompjes en moleculen doen reageren. Vanaf dat je dat beheerst(ionisatie energie, electronen afiniteit, vanderwaals krachten, orbitalen theorie, redox reacties, electron potienialen, oxidatie trappen enz enz) Kan je overgaan op organische chemie, heel moeilijk maar ongelooflijk interessant.

een aanrader is "Zumdahl"

een echt goed en mooi boek

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

Koper is Cu.

(PUNT)

opgelost koper geeft Cu2+

en koper is een zuivere stof wanneer je alleen koper heb.

dit is overigens vaag hoor!
Alle stoffen zijn opgebouwd uit de elementen, of verbindingen van die elementen.

Globaal zijn er drie 'soorten' stoffen:

metalen

zouten

moleculaire stoffen.


je hebt de volgende soorten atomen in het periodiek systeem:

metalen (alkali en aard), halogenen en ehmm

GRRR ben ik de naam kwijt: Cl, Br, I etc. Hoe heten die ook weer?!? Stom van me!

ik zou beginnen met een algemeen scheikunde boek van de middelbare school ofzo?
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

i-D schreef:metalen (alkali en aard), halogenen en ehmm

GRRR ben ik de naam kwijt: Cl, Br, I etc. Hoe heten die ook weer?!? Stom van me!


Halogenen?? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

jep halogenen is de naam.

Zuhmdale is inderdaad een aanrader, maar als je het liever veel simpeler uitgelegd wil hebben, raadt ik je eerder een echt schoolboek aan.

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

oja klopt ik was op zoek naar de edelgassen natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

is het niet nauwkeuriger om te zeggen dat niet alleen opgelost koper maar ook koper in bv. zouten Cu(2+) is?

gereduceerd Cu misschien? ik zeg het omdat ik het me afvraag hoor, niet blij te doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

ja het is maar hoe je het wilt noemen

maar als je correct bent en je moet eigenlijk, vooral hier, correct zijn, moet je zeggen dat Cu koper is. (punt)

Cu + of Cu 2+ zijn koperionen
may the force be with you

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

--- edit ---

moderator: ozzie als je ons allemaal nerds vind bespaar je de moeite en verdwijn.

Berichten: 100

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

nou ja, als hij dat leuk vind mag dat toch wat zeur je nou
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 86

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

nou ja, als hij dat leuk vind mag dat toch wat zeur je nou


-> goed gezegt, scheikunde is nogaltijd een van de tofste wetenschappen (voor mij toch) en als jij zegt dat het een "***" is dan heb ik zo mijn bedenkingen over u niveau van denken.
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

huh?!

mis ik hier iets ofzo?

wie komt er nu ineens met een *** aan?

:shock:

i do not understand no more
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Scheikunde is volgens mij heel uitgebreid...

ID,ik denk dat het afkomstig is van ozzie. dejongen is denk ik gefrustreerd, want hij haat wetenschappen vind ons allemaal nerds zonder ons te kennen maar zit reeds enkele dagen op een wetenschapsforum.

Ik haat voetbal, maar ik ga toch ook niet naar die spelers roepen dat hun sport stom is.

Reageer