Vermoeidheid... waarom?

Moderator: ArcherBarry

Vermoeidheid... waarom?

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag. Ik ben sinds vijf jaar overmatig vermoeid. Met vlagen zo erg dat ik na het boodschappen doen helemaal af ben. Ook heb ik last van spierpijn en duizeligheid. Mijn dokter kan er niets meer mee. Verschillende bloedonderzoeken hebben bloedarmoede, vitaminetekorten, pfeiffer etc etc uitgesloten. Ook heb ik een urine onderzoek laten doen, is mijn bloeddruk gemeten, heb ik een candida dieet gevolgd en zelfs bio-energetische therapie gehad. Geen van deze dingen heeft geholpen of duidelijkheid gebracht.

Omdat mijn dokter erop vastloopt zoek ik nu mensen die een ander licht op dit alles kunnen schijnen. Heeft iemand hier ervaring mee, of herkent iemand dit? Het zou me erg helpen Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Vermoeidheid... waarom?

al aan slaap tekort gedacht. Als je niet slaapt wordt je automatisch vermoeid lijkt mij.

Mss moet je dus eens een slaap onderzoek laten doen.

Re: Vermoeidheid... waarom?

Als het zo simpel was liep ik er nu niet meer mee :shock: Ik slaap prima, altijd minstens 8 uur per nacht :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vermoeidheid... waarom?

Is het misschien ME?

Iets anders kan ik me er niet bij voorstellen
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Vermoeidheid... waarom?

Wouter_Masselink schreef:Is het misschien ME?

Iets anders kan ik me er niet bij voorstellen
Dezelfde gedachte kwam ook bij mij op. Hoewel je blijkbaar wel een candida (albicans) dieet hebt gevolgd, wat 1 van de manieren is om ME aan te pakken. Renate Dorresteijn heeft een boek geschreven over die aandoening, het boek heet "Heden Ik". Ze beschrijft daarin op een erg grappige en zelfcritische manier haar ervaringen met artsen en instanties, de weg die er gelukkig uiteindelijk toe heeft geleid dat een "verlichte" arts haar aandoening herkende en eindelijk een praktische aanpak kon bieden om haar (en haar vriendin die ook haar "Editor" is) te helpen. Het boek is in ieder geval leuk om te lezen, dus mocht je het lenen van de bibliotheek zou het mijns inziens geen tijdverkwisting zijn, al herken je er niets in.

Een andere gedachte die bij me opkomt is : hoeveel kwik-amalgaam vullingen heb je in je gebit? Er zijn de laatste jaren veel onderzoeken geweest, en het schijnt dat bij dit soort vullingen giftige stoffen in je lichaam kunnen komen, die extreme vermoeidheid en lusteloosheid, spierpijn en allerlei andere aandoeningen tot gevolg kunnen hebben. http://www.xs4all.nl/%7Estgvisie/lichaam-kwik.html. Waarschijnlijk niet de beste site hierover, maar er is meer over te lezen op het internet.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Re: Vermoeidheid... waarom?

Bedankt voor de antwoorden. ME is denk ik een wat ernstiger ziektebeeld dan waar ik last van heb. Mijn moeder heeft alle boeken van renate dorrestijn dus ik zal het zeker eens lezen, misschien heb ik er wel wat aan.

Ik heb overigens geen amalgaam vullingen in mijn gebit. Bij de biologische arts waar ik het candida dieet en bio resonantietherapie heb gevolgd werd hier ook al naar gekeken dus ik was al op de hoogte van de schadelijkheid. Ik ben erg blij dat mijn tandarts deze vullingen niet meer gebruikt!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Vermoeidheid... waarom?

Sorpresa schreef:Bedankt voor de antwoorden. ME is denk ik een wat ernstiger ziektebeeld dan waar ik last van heb. Mijn moeder heeft alle boeken van renate dorrestijn dus ik zal het zeker eens lezen, misschien heb ik er wel wat aan.

Ik heb overigens geen amalgaam vullingen in mijn gebit. Bij de biologische arts waar ik het candida dieet en bio resonantietherapie heb gevolgd werd hier ook al naar gekeken dus ik was al op de hoogte van de schadelijkheid. Ik ben erg blij dat mijn tandarts deze vullingen niet meer gebruikt!
het kan ook een somatoforme stoornis zijn; je "moe" VOELEN.

Re: Vermoeidheid... waarom?

Al bij een internistgeweest ? voor uitgebreide levertesten.

Er zijn verschillende stofwisselings processen in de lever die kunnen zorgen voor vermoeidheid.

Vitamine B12 tekort (is persoonlijk, voor de ene perfect bij 180 pg/mol en de ander heeft pas genoeg bij 350 pg/mol) is ook nog een mogelijkheid dat vaak niet geassocieerd wordt met vermoeidheid. Je moet namelijk geen rekening houden met de minimum vooropgestelde waarde op het blad.

opm.: ik weet niet of de eenheid helemaal juist is, kan ook pmol/dl zijn ofzo...

Berichten: 167

Re: Vermoeidheid... waarom?

hoi een goede vriendin van mee heeft ook zoeits dergelijks!! de dokters vonden ook niets, meer dan een jaar heeft ze zo rond gelopen! toon uiteindelijk een arts dacht dat het de ziekte van lyme was (dit wordt veroorzaakt door een tekenbeet) als je dit niet hebt gemerkt ofzow kun je hier allerlei aandoeningen van krijgen onder andere vermoeidheid en spierpijn en chronisch vermoedheidssyndroom.

nou ja ik zeg niet dat jij dit hebt :shock: , ik probeer ook alleen maar tips te geven.

kijk eens op het internet naar de ziekte van lyme, mss herken je bepaalde kenmerken? wat ik mij wel herinner is dat dit aan te tonen is in het bloed.

en aangezien jij dit al gehad hebt, kand dit mss niet :?:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Re: Vermoeidheid... waarom?

he,

ook van mijn kant geen zekerheden, maar zoals boven aangegeven is een bezoek bij de internist het beste aan te raden.

een aantal vitale organen zouden dan gecontroleerd moeten worden, zoals lever, maar zeker ook de nieren en je hart. Het laatste is misschien wel het belangrijkste want vermoeidheid is een van de eerste tekenen van (aangeboren) hartfalen

MVG,

Nick, namens http://www.hoewerktmijnlichaam.nl

Re: Vermoeidheid... waarom?

Ik sluit me aan bij "Gast" Vermoeidheid komt voor bij vitamine B12 tekort. Kijk hier maar eens voor meerdere verschijnselen: http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/index.html

Ook zou ik mijn schildklierwaarden eens laten prikken FT4, FT3 en TSH, als dat nog nooit gebeurt is...

Berichten: 96

Re: Vermoeidheid... waarom?

minemin schreef:hoi een goede vriendin van mee heeft ook zoeits dergelijks!! de dokters vonden ook niets, meer dan een jaar heeft ze zo rond gelopen! toon uiteindelijk een arts dacht dat het de ziekte van lyme was (dit wordt veroorzaakt door een tekenbeet) als je dit niet hebt gemerkt ofzow kun je hier allerlei aandoeningen van krijgen onder andere vermoeidheid en spierpijn en chronisch vermoedheidssyndroom.

nou ja ik zeg niet dat jij dit hebt   ;) , ik probeer ook alleen maar tips te geven.

kijk eens op het internet naar de ziekte van lyme, mss herken je bepaalde kenmerken? wat ik mij wel herinner is dat dit aan te tonen is in het bloed.

en aangezien jij dit al gehad hebt, kand dit mss niet   :shock:
Even voor de duidelijkheid, de ziekte van lyme wordt niet veroorzaakt door een tekenbeet!

De ziekte wordt wel veroorzaakt door een bacterie die ongeveer een kwart van alle teken bij zich draagt. Wordt je nou gebeten door zo'n beest dan kun je dus die bacterie oplopen, en de ziekte krijgen.

De ziekte van lyme is volgens mij inderdaad in het bloed aan te tonen(weet het bijna wel zeker). Je kunt misschien aan je huisarts vragen of die je wil testen. Dit is zeker geen overbodige luxe als je weet dat je door een teek gebeten bent!

mvgr, Sander

P.S. Ik ben geen dokter of iemand met een medische achtergrond, dus fouten onder voorbehoud!

Berichten: 36

Re: Vermoeidheid... waarom?

Chronisch Vermoeidheid Syndroom - CVS-ME

Wat is CVS?

Een vermoeidheid die onverklaarbaar is; continu aanwezig is (en aanhoudt voor een half jaar of langer) of telkens terugkeert; nieuw is of een duidelijk begin heeft (dus niet het hele leven al aanwezig is); niet het gevolg is van voortdurende inspanning-, niet aanzienlijk vermindert door rust; een meer dan 50 % vermindering van het vroegere activiteitenniveau op het gebied van werk, studie, sociale of persoonlijke activiteiten tot gevolg heeft.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Allereerst moet het een vermoeidheid zijn die, zoals hierboven al werd omschreven, ernstig is en onverklaarbaar. Deze vermoeidheid wordt niet beter na rust. Het moet minstens zes maanden of langer aaneengesloten aanwezig zijn.

Verder moet men minstens vier of meer van de volgende symptomen hebben:

Slecht geheugen en/of concentratiestoornissen

Gevoelige nek/hals of gevoelige lympheklieren in de nek.(NB ze hoeven niet perse opgezwollen te zijn maar alleen gevoelig/pijnlijk. Dit kan ene probleem vormen voor Fibromyalgie-patiënten waarbij deze plekken zowiezo al gevoelig zijn).

Pijnlijke keel (Waarbij er geen sprake is van een infectie)

Spierpijn

Gewrichtspijn (maar geen artritis)

Hoofdpijn in aanvallen die er voorheen niet was (spanningshoofdpijn of migraine)

Nachtrust waarvan je niet uitgerust wakker wordt.

Onbehaaglijk gevoel na inspanning(vermoeidheid, pijn en griepachtige symptomen na inspanning)

NB:Vijf van de bovengenoemde acht criteria zijn verbonden aan pijn en zijn ook dikwijls aanwezig bij Fibromyalgie-patiënten. Voor beider aandoeningen, Fibromyalgie als Chronisch Vermoeidheids Syndroom, geldt dat eerst uitgesloten moet worden dat de pijn en vermoeidheid niet door een andere aandoening wordt veroorzaakt zoals: slechte schildklierfunctie, ijzergebrek, artritis en vele andere aandoeningen. Mocht een van deze eerdervermelde aandoeningen gevonden worden en aangepakt zijn maar toch blijven de Fibromyalgie symptomen aanwezig dan worden bovengenoemde aandoeningen gezien als aandoeningen die naast de CVS of FMS aanwezig zijn en dienen afzonderlijk behandeld te worden.

-----------

klinkt dat aannemelijk?

succes !
ik weet het eigelijk ook allemaal niet hoor :S

Berichten: 69

Re: Vermoeidheid... waarom?

Een vriendin heeft bepaalde symptonen net wat 'homosapien' hierboven zei:

welke behandelingen bestaan hiervoor

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Vermoeidheid... waarom?

Ook zou ik mijn schildklierwaarden eens laten prikken FT4, FT3 en TSH, als dat nog nooit gebeurt is...
Een te lage schildklierwerking:

Bij bepaalde aandoeningen van de schildklier is er een tekort aan schildklierhormoon (dit heet hypothyreoïdie). Er ontstaan klachten als traagheid, lusteloosheid, moeheid, sloom gevoel, stijve spieren en gewrichten, kouwelijkheid en een geringe gewichtstoename.

(Bron: Apotheek.nl)

Ik heb precies het tegenovergestelde (te snel werkende schildklier) gehad, kreeg daarvoor medicijnen en na verloop van tijd werkte mijn schildklier te langzaam. Grote vermoeidheid en veel slapen waren duidelijke klachten. Dus, misschien dat je er iets aan hebt.

Gesloten