[natuurkunde] formules trillingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

[natuurkunde] formules trillingen

Hoihoi,

Ik ben bezig met een werkstuk natuurkunde en ondanks dat er allerlei formules bijstaan snap ik niet precies hoe ik aan mijn antwoord kom.

Slingerlengte l (m) Tijd 10 slingeringen (s) Slingertijd T (s) Valversnelling G (m/s)

0,95 20,92 2,092 8,571

0,92 20,36 2,036 8,762

0,87 20,27 2,027 8,359

0,84 19,89 1,989 9,167

0,80 19,02 1,902 8,731

0,78 18,74 1,874 8,768

0,74 18,26 1,826 8,762

0,71 18,25 1,825 8,416

0,67 17,47 1,747 8,667

0,65 17,25 1,725 8,624

Gemiddelde valversnelling 8,6827

De formule voor T = 2 π √ l / g

f = Aantal slingeringen / Seconde

f = 1/ T ↔ T = 1/ f

Met deze grote omweg kom ik er dus wel uit ( al zou de valversnelling eig 9.81 moeten zijn) maar ik zie het verband niet met die eerste formule en krijg hiermee niet hetzelfde antwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] formules trillingen

Dag Danidam, welkom 8-) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] formules trillingen

Danidam schreef:De formule voor T = 2 π √ l / g

f = Aantal slingeringen / Seconde

f = 1/ T ↔ T = 1/ f

ik zie het verband niet met die eerste formule en krijg hiermee niet hetzelfde antwoord.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Er zijn twee manieren om aan je T te komen:
  1. als meetwaarde uit je meetreeks,
  2. via het invullen van je gemeten slingerlengte en een bekende "g" in T = 2 π √ l / g
in het eerste geval maak je (ongetwijfeld) meetfouten met je tijd

in het tweede geval maak je ongetwijfeld meetfouten met je slingerlengte.

in beide gevallen is er nog zoiets als theorie en praktijk. T = 2 π √ l / g is alleen geldig voor kleine uitwijkingen, en dan nog moet de proef in vacuüm worden uitgevoerd (luchtweerstad gooit roet in het eten)

Dat je resultaten dus niet nauwkeurig overeenstemmen mag geen verbazing wekken.

Als je GROTE verschillen hebt dan is er iets anders aan de hand, maar dat kan ik niet uit je vraagstelling en uit de beschrijving van je werkwijze halen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde] formules trillingen

De genoemde slingerformule is alleen correct te noemen als

1 de beginuitwijking verwaarloosbaar klein is tov de slingerlengte en als

2 de massa van het touwtje te verwaarlozen is tov de massa onderaan de slinger.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [natuurkunde] formules trillingen

Het is de bedoeling eerst T te berekenen g is in principe onbekend maar ik denk dat daarmee de g kracht van de aarde wordt bedoeld. 9,81 m/s. De antwoorden komen daarbij ook in de buurt maar als ik de g dus weer in de andere formule invul (T = 2 π √ l / g) dan is dit antwoord weer anders dan bij de eerste berekening van T. Maar het lijkt me inderdaad niet echt een nauwkeurige proef omdat een slingering van 30graden met het blote oog en een stopwatch gemeten wordt. In ieder geval bedankt voor het meedenken en de reacties :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] formules trillingen

Je bent nog steeds niet duidelijk:



Er is maar één manier om T te BEREKENEN en dat is door het invullen van de gemeten lengte in de formule T = 2 π √ l / g

Dan kun je T nog METEN met je stopwatch in de hand.

Als je tussen die twee met een schoolopstelling een afwijking van gemiddeld niet meer dan 10% vindt mag je in je handen klappen.

30° is een te grote uitwijking voor T = 2 π √ l / g om nog binnen enkele procenten geldig te zijn trouwens. Met kleine uitwijkingen bedoelen we enkele graden (tot een graad of tien gaat het nog heel netjes).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer