[sterrenkunde] Lengtegraden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

[sterrenkunde] Lengtegraden

Hallo iedereen, ik moet voor nlt (een nieuw vak op ons school) een aantal opdrachten maken

maar nou snap ik deze niet:

Leg uit waarom je 15 graden westelijker bent dan de nulmeridiaan als je de zon daar 1 uur later in zijn hoogtse stand ziet dan op de nulmeridiaan. Waarom kun je niet zeggen hoeveel kilometer je dan westelijker bent? Welk gegeven heb je nog nodig om wel te kunnen zeggen hoeveel kilometer je van de nulmeridiaan af bent?

xxx

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [sterrenkunde] Lengtegraden

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [sterrenkunde] Lengtegraden

Faryy schreef:Leg uit waarom je 15 graden westelijker bent dan de nulmeridiaan als je de zon daar 1 uur later in zijn hoogtse stand ziet dan op de nulmeridiaan.

xxx


teken eens een cirkel (omtrek aarde)

deel die in in graden

bedenk in hoeveel uur de zon zo'n rondje aflegt
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: [sterrenkunde] Lengtegraden

Bedankt, ik snap 'm nu wel :D

met een schets is het veel overzchtelijker, eigenlijk is het heel simpel, ik deed alleen te moeilijk erover.

xx Faryy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [sterrenkunde] Lengtegraden

met een schets is het veel overzichtelijker,


Eerste wet bij natuurkundesommetjes (en astrofysica is weinig anders dan toegepaste natuurkunde): SCHETS HET.

Nou je poolsterprobleem ook met een schets aanpakken. Omdat de poolster vreeeeeselijk ver weg staat, véééél verder dan de omtrek van de aarde, kan dat niet enigszins op schaal. Schets Aarde en Polaris daarom maar ongeveer even groot, en een cm of tien boven elkaar. Alle lichtstralen van Polaris naar Aarde schets je evenwijdig aan de aardas.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: [sterrenkunde] Lengtegraden

ok :D

ik heb even geprobeerd om zo'n schets te maken, met poolshoogte enzo. Het was me niet egt gelukt, maar in mijn boek heb ik wel een schets gevonden, waarmee ik gelukkig verder kan.

toch bedankt :P

xxxFaryy

Reageer