[wiskunde] wiskundig probleem met bal en lat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[wiskunde] wiskundig probleem met bal en lat

Hallo iedereen,

Ik zit in het laatste jaar humaniora en heb mij ingeschreven voor de cursus PGO (probleem gestuurd onderwijs), met als onderwerp 'wiskunde'.

Het doel van PGO is een wiskundig probleem op te lossen. Het eerste probleem (met spiegels e.d) is alreeds opgelost. Het twee probleem echter, hebben we (mijn groepje en ik) wat moeilijkheden mee. Dit is het vraagstuk:

- Je hebt een bal, een halve buis en een tafel. Je laat de bal via de buis van de tafel rollen. Er zijn 3 soorten ballen. Een tennisbal, een honkbal en een pingpongbal. Onze taak bestaat erin precies te berekenen waar de bal tot stilstand zal komen.

Om dit vraagstuk op te lossen hebben we de hulp ingeroepen van onze leerkracht fysica. Deze mag ons echter niet concreet verderhelpen.

Kunnen jullie ons helpen? Waar zullen we moeten mee rekening houden, en bestaan er formules voor dergelijke vraagstukken?

Alvast bedankt,

Tom

Berichten: 379

Re: [wiskunde] wiskundig probleem met bal en lat

De 3 verschillende soorten ballen zullen elks anders reageren op de wrijving. Je kan simpel berekenen wat de zwaartekracht is langs de helling. Als je deze berekend hebt moet je rekening houden met het feit dat eens het balletje de begane grond heeft geraakt er geen versnelling meer is en het dus de een ERB zou kunnen worden als er geen wrijving was. Deze is er helaas wel. Dus bereken je de wrijvingskracht waaruit je de negatieve versnelling kan afleiden en zo zou je betrekelijk makkelijk de afstand en snelheid kunnen bepalen per balletje.

Je hebt dus een 2 verschillende factoren per balletje.

1. Massa ( en al de gevolgen die deze heeft op de versnelling)

2. Wrijvingscoeficient

Reageer