[scheikunde] analyse van zouten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[scheikunde] analyse van zouten

Hallo mensen!

Ik zit in VWO5 en ik heb een probleem. Voor scheikunde moet ik morgen een proef doen over ''Analyse van zouten''. Maar ik snap er niets van. Ik moet een werkplan maken, maar ik weet niet hoe ik aan slag moet gaan.

Hopelijk kan iemand mij hier helpen! Ik zal de opdracht hieronder typen!

Analyse van zouten

Benodigdheden per leerling:

Ieder krijgt 4 buisjes waarin onderstaande vaste stoffen zitten.

Ze weten niet welke stof er in welk buisje zit. Wel weten ze de namen van de 4 stoffen.

De buisjes zijn genummerd van 1 t/m 4. De leerlingen moet uitzoeken welke stof er in welk buisje zit.

1. Baruimoxide (BaO)

2. Bariumchloride (BaCl2)

3. Bariumcarbonaat (BaCO3)

4. Bariumsulfaat (BaSO4)

Opdracht

Maak vooraf een werkplan.

Voer bovenstaande broef uit en maak een kort verslag ( dit ga ik dus morgen uitvoeren)

-----------

Ik verwacht serieuze reacties!

Mvg,

Lovely

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Ik verwacht serieuze reacties!
In principe krijg je hier niet anders, en anders grijpen moderatoren wel in.

Dat gezegd hebbende:

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Uiteraard verwacht iedereen serieuze reacties en ik ben er zeker van dat je die hier wel zult krijgen.

In welk leerstofdeel kadert dit proefje? Welke theorie hebben jullie hierbij gezien? Vraag je deze zaken eens af en ga dan verder.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Klintersaas schreef:Uiteraard verwacht iedereen serieuze reacties en ik ben er zeker van dat je die hier wel zult krijgen.

In welk leerstofdeel kadert dit proefje? Welke theorie hebben jullie hierbij gezien? Vraag je deze zaken eens af en ga dan verder.
Zouten --> neerslagreactie --> Tabel 45 van Binas

Het zijn vaste stoffen, maar om het te laten reageren moet je toch een oplossing hebben?

Moet je het dan eerst met H2O mengen?

---

@ Jan van der Velde

Sorry, ik begrijp wat je bedoeld.. maar ik zit een beetje in problemen :$

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Lovely schreef:Zouten --> neerslagreactie --> Tabel 45 van Binas

Het zijn vaste stoffen, maar om het te laten reageren moet je toch een oplossing hebben?

Moet je het dan eerst met H2O mengen?
Dat is dan stap 1 van je werkplan. Al doende kom je mogelijk al tot de conclusie dat er enkele goed en enkele slecht oplosbaar zijn, of mogelijk nog gekke dingen gaan doen, en kun je al eens wat mogelijkheden gaan doorstrepen.

hou je misschien nog buizen over waarin je geen verschil ziet. Moet je iets gaan bedenken om dáár achter te komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Jan van de Velde schreef:Dat is dan stap 1 van je werkplan. Al doende kom je mogelijk al tot de conclusie dat er enkele goed en enkele slecht oplosbaar zijn, of mogelijk nog gekke dingen gaan doen, en kun je al eens wat mogelijkheden gaan doorstrepen.

hou je misschien nog buizen over waarin je geen verschil ziet. Moet je iets gaan bedenken om dáár achter te komen.
stoffen gaan toevoegen die slecht oplosbaar zijn, zodat er een troebele oplossing ontstaat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Als die toegevoegde stoffen zélf al slecht oplosbaar zijn zijn ze zélf al troebel in water en zie je nog niks.

Maar zou je nu, met tabel 45 in de hand, al kunnen voorspellen wat er zou moeten gebeuren in de reageerbuizen zodra je uitvoert:

stap 1: voeg water toe aan een reageerbuis met:

1. Bariumoxide (BaO)

2. Bariumchloride (BaCl2)

3. Bariumcarbonaat (BaCO3)

4. Bariumsulfaat (BaSO4)

??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Jan van de Velde schreef:Als die toegevoegde stoffen zélf al slecht oplosbaar zijn zijn ze zélf al troebel in water en zie je nog niks.

Maar zou je nu, met tabel 45 in de hand, al kunnen voorspellen wat er zou moeten gebeuren in de reageerbuizen zodra je uitvoert:

stap 1: voeg water toe aan een reageerbuis met:

1. Bariumoxide (BaO)

2. Bariumchloride (BaCl2)

3. Bariumcarbonaat (BaCO3)

4. Bariumsulfaat (BaSO4)

??
1. Bariumoxide (BaO)

Dan word dit Ba2+ en O2-

2. Bariumchloride (BaCl2)

Ba2+ en Cl-

3. Bariumcarbonaat (BaCO3)

Ba2+ en CO32-

4. Bariumsulfaat (BaSO4)

Ba2+ SO42-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Met andere woorden, je denkt dat je gaat zien dat ze allemaal oplossen? Kijk nog eens goed in tabel 45??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Met andere woorden, je denkt dat je gaat zien dat ze allemaal oplossen? Kijk nog eens goed in tabel 45??


Ik snap niet wat je bedoeld..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Als ik in tabel 45 op de regel "Ba2+" kijk onder de kolom "O2-" dan vind ik daar "r"

onder de tabel in de legenda staat wat "r" betekent: "reageert met water". In die buis zul je dus een meer of minder heftige reactie zien plaatsgrijpen.

Voorspel nou aan de hand van die tabel wat er in de andere buizen zou moeten gebeuren (of niet zou moeten gebeuren).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Jan van de Velde schreef:Als ik in tabel 45 op de regel "Ba2+" kijk onder de kolom "O2-" dan vind ik daar "r"

onder de tabel in de legenda staat wat "r" betekent: "reageert met water". In die buis zul je dus een meer of minder heftige reactie zien plaatsgrijpen.

Voorspel nou aan de hand van die tabel wat er in de andere buizen zou moeten gebeuren (of niet zou moeten gebeuren).
Oh zo..

"Ba2+" en "O2-" .--» Reageert met water

''Ba2+" en ''Cl-" .--» goed oplosbaar in water

''Ba2+" en ''CO32-" .--» Slecht oplosbaar in water

''Ba2+" en '' SO42-" .--» Slecht oplosbaar in water

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] analyse van zouten

juist. Die eerste twee vis je er zó uit.

Nou nog een onderscheid zien te maken tussen de laatste twee. Daarvoor zal iets anders verzonnen moeten worden. Wat voor dingen doen ze allemaal in je tekstboek rond sulfaten en carbonaten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Jan van de Velde schreef:juist. Die eerste twee vis je er zó uit.

Nou nog een onderscheid zien te maken tussen de laatste twee. Daarvoor zal iets anders verzonnen moeten worden. Wat voor dingen doen ze allemaal in je tekstboek rond sulfaten en carbonaten?
Dat weet ik niet, ben m'n boeken op school vergeten..

Kan je me tips/hints geven? (A)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] analyse van zouten

Een tip (van de sluier): Ken je CO32- nog van de zuur-basereacties?

Een andere tip is zoeken op dit forum, want vergelijkbare vragen zijn eerder gesteld, de laatste nog geen week geleden :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer